نسخه چاپی

از مهمترین دلایل فشار خون در كشور

كارشناس تغذیه مركز بهداشت سبزوار گفت: مصرف زیاد نمك یكی از مهم ترین دلایل فشار خون بالا و از مهمترین علل بیمار یهای قلبی عروقی در كشوراست.

به گزارش نما، بهناز فیروزی در گفتگو با خبرنگارقدس آنلاين در سبزوار افزود: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت ،مصرف نمک باید کمتر از 5 گرم (کمتر از یک قاشق چای خوری) باشد درحالی که در کشور ما متوسط مصرف نمک 10- 12 گرم در روز است.
وی با بیان اینکه علاوه بر کاهش مصرف نمک، میزان ید موجود در نمک و کیفیت وسلامت نمک مصرفی نیز حائر اهمیت است اظهار داشت: ید یکی از ریز مغذیهای ضروری است که بدن برای ساختن هورمون های تیروئید به آن نیاز دارد واین هورمون ها برای تکامل و عملکرد طبیعی بدن، مغز و دستگاه عصبی، حفظ گرمای بدن و تولید انرژی ضروری هستند.
فیروزی ادامه داد: از آن جا که منابع غذایی حاوی ید بسیار محدود می باشد مصرف نمک تصفیه یددار به منظور جلوگیری از عواقب وخیم و برگشت ناپذیر کمبود ید مانند گواتر، هیپوتیروئیدیسم، کرتینیسم، اختلال در تولید مثل، مرگ و میر دوران کودکی، سقط، مرده زایی، عقب افتادگی ذهنی و روانی، اختلالات حرکتی و... ضروری است.
وی در مورد مشخصات نمک سالم و بهداشتی ياد آور شد : بهترین نمک خوراکی محصولی است که دارای مشخصه تصفیه تبلور مجدد بوده و رنگ آن کاملاً سفید، دانه بندی آن کروی شکل، یددار ودارای مهر استاندارد، مجوز بهداشت و از کارخانجات معتبر باشد.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت سبزوار همچنین در مورد ناخالصیهای موجود در نمک نیز اظهار داشت: ناخالصیهاي اين نامحلول شامل شن،خاک، بقایای موجودات زنده و مواد آلوده کننده که جهت استخراج نمک از معادن استفاده می شودمي باشد.
وی با بيان اينكه جیوه باعث جنین ناقص الخلقه در زنان باردار میشود و از این لحاظ خطراتی را به همراه دارد تصريح كرد : مس یکی از عناصر ضروری برای بدن انسان میباشد ولی باید توجه داشت که مقدار مس موجود در نمکها به چه میزان است .اگر مس،بیش از حد نیاز به بدن انسان برسد با ایجاد اختلال در جذب آهن وروی و نيز باعث کم خونی فقر آهن شده و بر سلامتی غدد جنسی و باروری تاثیر می گذارد.
فيروز خاطر نشان كرد : دانستن این نکته الزامیست که ناخالصیهای موجود در نمک غیرتصفیه باعث پنهان شدن شوری آن میشود و به همین دلیل فرد بانمک بیشتری به شوری دلخواه می رسد و درنتیجه با مصرف نمک بیشتر خطرات مذکور بیشتر میشود.
وی به برخی پیامدهای بهداشتی نمک تصفیه نشده اشاره کرد و افزود: کادمیوم، مس و جیوه از فلزات سنگین موجود در نمک غیر تصفیه هستند که خاصیت سرطان زايي دارند و عوارضی نظیر کوتاهی قد، تهوع، استفراغ، کم خونی، ضایعات پوستی، آسیب دیدن مو، ناخن،استخوا نها، مراکز عصبی، کبد، غدد و طحال را به دنبال دارند.
اين كارشناس تغذيه با بيان اينكه سرب، جیوه، آرسنیک، کادمیوم و سایر املاح سنگین بر اندا مهای داخلی بدن تاثیرات مخربی دارند گفت : سولفات کلسیم )گچ( عمد ه ترین ناخالصی موجود در نمک تصفیه نشده است که به دلیل سفید بودن قابل تشخیص از اصل نمک نیست و در صورت مصرف نمک غیر تصفیه این ماده به مقدار زیاد وارد بدن می گردد.
فیروزی گفت: نمکهای غیر تصفیه هم به خاطر داشتن میزان قابل توجهی منیزیم که طعم تلخ دارد با نمک تصفیه شده فرق دارد.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی که در اثر مصرف نمک تصفیه نشده ممکن است پیش بیاید، اختلال در عملکرد کلیه هاست، چرا که کلیه ها مسئول دفع مواد سمی از بدن هستند و تجمع این مواد به مرور زمان، باعث ایجاد سنگ شده و به بافت کلیه آسیب می رساند.
وی ورزش کردن ، عدم استفاده از نمکدان در سفره غذا، توجه به برچسب های مواد غذایی برای آگاهی از میزان نمک موجود ، استفاده از سبزی و میوه جات، مصرف کم نمک در غذا و ... را از جمله نکات ضروری برای محدود کردن نمک در بدن بیان کرد.
فیروزی همچنین از مصرف نمک هایی که پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند هشدار داد و افزود: نمکهایی که با اسامی نمک دریا، نمک شفا و نمک طبیعی عرضه می شوند مجوزتولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند و فاقد استانداردهای لازم می باشند.

۱۳۹۴/۱/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...