نسخه چاپی

گرامیداشت روز سعدی در كمیسیون ملی یونسكو

جهانی بودن آموزه ها، روابط انسانی و آرمانشهر و جامعه شناسی شیخ اجل سعدی شیرازی از جمله موارد مطرح شده در نشست گرامیداشت روز این شاعر گرانقدر و از مشاهیر ثبت شده ایران در سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسكو) بود.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، این نشست عصر امروز (سه شنبه) همزمان با اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی با محوریت جایگاه و اهمیت سعدی در جهان امروز از دیدگاه یونسکو و با حضور جمعی از اصحاب اندیشه و دوستداران این شاعر پرآوزه در محل کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در این نشست با بیان اینکه آموزه ها، ایده ها و تعالیم سعدی جهانی است، گفت: اگر سعدی به عنوان یکی از مشاهیر به ثبت جهانی یونسکو رسیده به آن معنی است که آموزه های او متعلق به یک قوم خاص نیست و باید در سطح جهانی عمومی شود.

محمدرضا سعیدآبادی افزود: باید آموزه های سعدی از رونق بیشتری برخوردار باشد و به نحو شایسته تری در جهان دیده و شنیده شود.

عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو نیز در این نشست با قرائت اشعاری از شیخ اجل، اظهار کرد: خواندن اشعار سعدی مواردی از جمله چگونگی غفلت زدایی، ارتقای علمی و نیل به انجام کارهای خوب، شیوه تربیت فرزند، روابط اجتماعی را در انسان تقویت می کند.

همچنین استاد دانشگاه و عضو موسسه فرهنگی دهخدا درباره روابط انسانی و آرمانشهر سعدی گفت: سعدی در کنار فردوسی، حافظ و مولانا به عنوان یکی از چهار رکن اصلی زبان و ادبیان فارسی به شمار می آید؛ اما از نظر جامعیت قابل مقایسه با این شاعران نیست.

ایرج شهبازی افزود: حافظ، مولانا و فردوسی هر یک در قالبی خاص شهره هستند اما سعدی برخلاف آنها در هر چهار قالب نثر، مثنوی، غزل و قصاید ممتاز است.

وی خاطرنشان کرد: شناخت جامعه آرمانی سعدی از طریق مطالعه کتاب بوستان این شاعر ممکن است و خواندن این کتاب می تواند نگاه ما را به زندگی تغییر دهد.

شهبازی، روابط انسانی و جبرگرایی را از جمله اصول مورد توجه سعدی در اشعار این شاعر دانست و افزود: سعدی به اصل ناپایدار بودن جهان و غیر قابل پیش بینی بودن آینده انسان واقف بود و مدار مردانگی و احسان را برای تبدیل کردن دشمن به دوست و در عین حال احتیاط و مقابله جدی در صورت ناامیدی از اصلاح دشمن را از دیگر نکاتی دانست که سعدی توجه مخاطبان خود را به اهمیت آنها جلب می کند.

مشاور رییس و مدیر کل امور سازمان های بین المللی و موافقتنامه های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سعدی را بزرگترین جامعه شناس عصر خود و حتی عصر کنونی دانست و گفت: شاعرانی از جمله حافظ، سعدی و مولانا بزرگان فرهنگی ایران بودند و جهانیان کشورمان را با آنان می شناختند.

شهروز فلاحت پیشه با بیان اینکه بسیاری از مسایل و پدیده های اجتماعی در بوستان سعدی بیان شده است، افزود: افکار سعدی با اشعار ماندگار این شاعر پرآوازه مانند شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، همواره زنده خواهد ماند.

وی تصریح کرد: نهادها و دستگاه های فرهنگی از جمله سازمان یونسکو وطیفه دارند افرادی امثال سعدی را در بسته های فرهنگی قابل درک به جهانیان عرضه کنند.

ابومحمد مُصلِح الدین بن عَبدُالله ملقب به سعدی شیرازی شاعر و نویسندهٔ پارسی گوی ایرانی در سال 606 هجری قمری در شیراز زاده شد.

سعدی در شیراز درگذشت و آرامگاهش نیز در همین شهر است. درمورد سال درگذشت شیخ اجل اختلاف بوده و بین سال های 690 تا 694 هجری ذکر شده است.

این شاعر قرن هفتم هجری قمری شهرت بسیاری در داخل و خارج از کشور دارد و شعر معروف این شاعر پرآوره بنی آدم اعضای یک پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار به عنوان نماد صلح بر سردر سازمان ملل نصب شده است.

۱۳۹۴/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...