نسخه چاپی

اعتماد به دوپهلو نویسان؟

حسن غفوری فرد

آنچه دیپلمات‌ها و مذاکره‌کنندگان انجام داده‌اند باعث افتخار است. باید این نکته را در نظر داشت که قرار گرفتن ایران اسلامی در یک‌طرف و ۶ کشور قدرتمند جهان جهت مذاکرات در طرف دیگر، نشانه اقتدار نظام ما است. در ۱۰۰ سال اخیر چنین مسئله‌ای سابقه نداشته و در ۵۰ سال اخیر نیز هرگاه کشوری در مقابل آمریکا ایستادگی می‌کرد از حمایت شوروی سابق و بلوک شرق سود می‌جست و بالعکس این مسئله نیز صادق بود اما مسئله هسته‌ای ایران آنچنان مهم است که بلوک شرق و غرب در یک‌طرف و ایران در طرف دیگر مذاکرات است.

وقتی دیپلمات‌های ما مقابل قریب ۴۰-۳۰ دیپلمات قدیمی و کارکشته که ۶ قدرت را نمایندگی می‌کنند، قرار گرفته و برسر تأمین منافع ملی مبارزه می‌کنند، لازم است که از مأموریت تیم دیپلماسی حمایت شود. اما باید دغدغه‌های رهبری را در نظر گرفت زیرا رهبری از توطئه‌های طرف مقابل آگاه است و حتما باید رهنمودهای معظم‌له مورد توجه قرار گیرد. زیرا گروه مقابل به سرکردگی آمریکا همیشه نشان داده‌اند که به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند. مثلا در خصوص آنچه آمریکایی‌ها در این بیانیه ادعا می‌کنند که ایران موافقت کرده تا ۱۵ سال هیچ تحقیقاتی را در فردو به انجام نرساند، در خطوط قرمزی که رهبری اعلام کردند این نکته ذکر شده است که نباید توسعه علمی و هسته‌ای متوقف شود و در این بیانیه تاکید شده که در سایت فردو هیچ مواد قابل شکافی نباید وجود داشته باشد. همینک ایران دارای ۱۹۰۰۰ سانتریفیوژ فعال است که توسط متخصصین خودمان طراحی و ساخته شده است، سانتریفیوژ‌ها به سرعت از مدل IR۱ به مدل بسیار پیشرفته IR۸ رسید اما در متن بیانیه داریم که حداکثر باید ۶۰۰۰ عدد از این این دستگاه‌ها با پایین‌ترین مدل فعالیت کنند که با تلاش آقای ظریف و تیم همراه‌شان از این تعداد ۱۰۰۰ عدد در سایت فردو قرار می‌گیرد که عملا اگر کار تحقیقاتی هم انجام دهند، یعنی از سیکل غنی سازی خارج می‌شوند.

ما در نطنز در حال حاضر ۱۰۰۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۵درصد داریم، این مقدار غنی سازی جهت سوخت راکتور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد

اگر بخواهیم جهت بمب اتمی استفاده نماییم باید به بالای ۹۰درصد غنی سازی برسد، اما در بیانیه اجازه غنی‌سازی حداکثر تا ۴/۳ درصد به ما داده شده است و در بخش دیگری مقدار اورانیوم خود را به ۳۰۰ کیلوگرم باید کاهش دهیم و در ادامه فعالیت نیز این ۳۰۰ کیلوگرم نباید افزایش پیدا نماید. یعنی دو سوم سانتریفیوژهای خود را تعطیل نماییم و مقدار غنی سازی شده نیز ثابت بماند.

از طرفی گفته شده لغو تحریم‌ها بستگی به گزارش آژانس دارد در حالی که تجربه نشان می‌دهد آژانس در این مورد همواره دوپهلو صحبت کرده است. برداشتن گام‌های اساسی از طرف ایران باید به‌وسیله آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تائید شود و این تایید ممکن است چندین سال به طول انجامد.

۱۳۹۴/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...