نسخه چاپی

اضلاع انتخابات آینده

محمدكاظم انبارلویی


1- آيت الله هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي حزب وحدت و همكاري ملي گفته است: سه جريان اصولگراها، اصلاح‌طلبان و معتدل‌ها بايد براي اعتلاي كشور برنامه‌ريزي و افكار خود را معرفي كنند تا مردم بر اساس آن، نظرات خود را در انتخابات بيان كنند.

از اظهارات آقاي هاشمي رفسنجاني مستفاد مي‌شود كه رقابت در انتخابات آينده سه ضلعي خواهد بود. نوع اظهارات ايشان نشان مي‌دهد كه وي خود را در جريان معتدل‌ها تعريف كرده است. تجربه تلخ فتنه 88 نشان داد كه سكوت در برابر افراطي‌گري و خشونت و ناديده گرفتن راي ملت، كارنامه خوبي در عملكرد سياسي آقاي هاشمي به جا نگذاشته است كه وي حاضر نيست آن را تكرار كند. اين رويكرد خوبي است. عاقبت همنشيني با اصلاح طلبان افراطي كه هميشه بر طبل خروج از حاكميت و خروج بر حاكميت مي‌كوبيدند، چيزي جز تهديد امنيت و اقتدار ملي نيست.

اميدواريم ايشان در انتخابات آينده همان‌طور كه از رويكرد او مكشوف است، در جريان معتدل‌ها قرار گيرد.

2- شوراي مركزي اصلاح‌طلبان نيز با تعيين راهبردهاي خود در انتخابات، با ساماندهي ستادهاي انتخاباتي خود در سراسر كشور روي ائتلاف حداكثري و اجماع بين اضلاع جريان خود، حساب باز كرده‌اند.

شنيده شد آنها توافق كردند يكي از سران فتنه را به عنوان رهبر اصلاحات، فصل الخطاب بدانند و از طرفداران خود بخواهند با ميانه‌روي و دوري از راديكاليسم به عنوان يك تاكتيك در انتخابات آينده ظاهر شوند.

آنها به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد به اعضا آموزش دهيم وقتي كه ديدند ما با روحاني يكي هستيم اعتراض نكنند. آنان بر اين عقيده‌اند كه فعلا سكه اعتدال در بازار سياست ايران اعتبار دارد و بايد با همين سرمايه به بازار رقابت‌هاي انتخاباتي بياييم.

اصلاح‌طلبان با كاربرد ده فرمان هانتينگتون فتنه 18 تير 78 و فتنه 8 ماهه 88 را كليد زدند كه جز رسوايي و بي‌آبرويي چيزي نصيب‌شان نشد.

هانتينگتون طراح جنگ تمدن‌ها و يكي از تئوريسين‌هاي انقلاب مخملي در جهان است. او در رهنمودهاي براندازي مي‌گويد:

الف ـ عدم خشونت را تبليغ كن اما خودت با خشونت عمل كن.

ب ـ از هر فرصتي براي نشان دادن مخالفت با نظام استفاده كن.

ج ـ با رسانه‌ها و سازمان‌هاي حقوق بشري ارتباط برقرار كن و سعي كن در آمريكا براي خود حامياني دست و پا كني.

دـ يك رهبر مردمي پيدا كن و او را جلو بينداز و در انتخابات از طريق جلب حمايت خارجي بويژه‌ آمريكا براي پيروزي گام بردار.

هـ ـ وحدت و يگانگي را در گروه‌هاي اپوزيسيون تبليغ، ترويج و تقويت كن.

و ـ رژيم را به فساد و خشونت متهم كن.

ز ـ ...

اصلاح طلبان طي 10 سال گذشته با كاربرد اين روش‌ها دو بار روي باسكول "باراندازي و براندازي نظام" رفتند و وزن خود را امتحان كردند. ظاهرا در انتخابات آينده همين مسير را مي‌خواهند طي كنند.

البته آنها تجربه سال 92 را در پيش دارند، به همين دليل نمي‌خواهند با پرچم افراطي‌گري و راديكاليسم وارد انتخابات شوند.

آنها هم ترجيح مي‌دهند با پرچم اعتدال به ميدان بيايند. لذا به نظر مي‌رسد معتدل‌ها و اصلاح‌طلب‌ها به طور اجتناب‌ناپذير از دو جاده متفاوت به يك اتوبان مي‌رسند. بايد ديد سرعت خود را در اتوبان چگونه تنظيم مي‌كنند كه به تصادف منجر نشود؟

3- اصولگرايان اين روزها با بهره‌گيري از تجربه انتخابات سال 92 فقط به همگرايي فكر مي‌كنند. نشست‌هاي اضلاع اصولگرايي در تهران، قم و مراكز استان‌ها بر اساس عقلانيت سياسي منجر به همدلي و همزباني در سطوح مختلف شده است.

راهبرد اصلي اصولگرايان يك انتخابات خوب با مشاركت بالا براي شكل‌گيري مجلسي است كه بتواند در راس امور بودن را مديريت كند.

اصولگرايان سال 94 را سال تصميم سازي‌هاي بزرگ براي حفظ امنيت و اقتدار ملي مي‌دانند و لذا يك رقابت سالم را مي خواهند تدارك كنند و نتيجه آن را براي نشان دادن ثبات و امنيت كشور به نمايش بگذارند. دغدغه آنها دغدغه ملي است. دغدغه حفظ نظام و صيانت از آن در برابر هجوم گرگ‌هاي جهاني است فارغ از اينكه چه نتيجه‌اي بر انتخابات مترتب خواهد بود. لذا اصولگرايان در درجه اول همزباني و همدلي در ميان خود و سپس در سطح ملي را دنبال مي‌كنند.

۱۳۹۴/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...