نسخه چاپی

خوشبخت‌ترین كشور دنیا كجاست؟

پژوهشگران سوئیس را به عنوان خوشبخت‌ترین كشور جهان در حال حاضر شناخته‌اند.

به گزارش نما به نقل از تابناک بر اساس گزارش «شادی جهان در سال ۲۰۱۵» بعد از سوئیس کشورهای ایسلند، دانمارک، نروژ و کانادا قرار گرفته‌اند.

پژوهشگران ۱۵۸ کشور را بر اساس عواملی مانند درآمد، امید به زندگی و آزادی‌های اجتماعی با یکدیگر مقایسه کرده‌اند. هدف بررسی یادشده این است که با این فهرست دولت‌های سراسر جهان به سیاست‌های بهتری سوق داده شوند. آلمان در رده ۲۶ این فهرست قرار گرفته است.

کشورهای فنلاند، هلند، سوئد، نیوزلند و استرالیا رده‌های ۵ تا ۱۰ را به خود اختصاص داده‌اند. بر پایه این گزارش که به درخواست سازمان ملل متحد انجام شد ۷ کشور از ۱۰ کشور اول خوشبخت دنیا کشورهایی کوچک یا متوسط در غرب اروپا‌ هستند. آمریکا در رده ۱۵ و بعد از مکزیک قرار گرفته است. آلمان رده ۲۶ و قبل از فرانسه را به خود اختصاص داده است. فرانسه رتبه ۲۹ را داراست.

افغانستان و سوریه که دستخوش جنگ و خشونت‌اند هر دو همراه با هشت کشور آفریقایی در مرتبه‌های انتهایی این رده‌بندی قرار گرفته‌اند. برعکس عراق که سال‌هاست درگیر جنگ است در جایگاه ۱۱۲ این فهرست و قبل از آفریقای جنوبی، هند، کنیا و بلغارستان‌قرار دارد. جفری زاکس، مدیر مؤسسه زمین در دانشگاه کلمبیای شهر نیویورک که این گزارش را همراه با جان هلی‌ول از کانادا و ریچارد لایارد از بریتانیا ارائه داده می‌گوید: «نه تنها پول، بلکه عدالت، صداقت، اعتماد و سلامت کشوری با مردمی خوشبخت را ایجاد می‌کند.»

ریچارد لایارد نیز معتقد است که مثبت‌اندیشی نهادینه‌شده در دوران کودکی عاملی مهم در میزان سعادت در دوران بزرگسالی خواهد بود. او می‌گوید: «ما باید سرمایه‌گذاری در زندگی کودکانمان را زود آغاز کنیم، به‌گونه‌ای که آن‌ها به بزرگسالانی خلاق و سعادتمند تبدیل شوند؛ بزرگسالانی که نقش اجتماعی و اقتصادی خود در جامعه را ایفا کنند.»

سنجش خوشبخت ترین و بدبخت ترین مردم کشورهای جهان برای سومین سال پیاپی توسط بنیاد «راه حل های توسعه پایدار» وابسته به سازمان ملل متحد انجام می گیرد. بر اساس این آمار مشخص شد که شهروندان کشورهای توگو، بنین، بروندی، رواندا و سوریه بدبخت ترین مردم جهان هستند. این مطالعه که با هدف کمک به برنامه های توسعه در دولت های جهان صورت می گیرد، اوضاع ۱۵۸ کشور جهان را مورد بررسی قرار داده است.

بنیاد «راه حل های توسعه پایدار» افزوده است که درآمد سرانه، طول عمر شهروندان، وضعیت فساد و آزادی های اجتماعی را به عنوان عوامل موثر در مطالعه خود در نظر گرفته است. گفتنی است که بنیاد «راه حل های توسعه پایدار» در سال ۲۰۱۲ توسط شماری از دانشگاهیان، مقامات دولتی و بازرگانان بخش خصوصی تاسیس شد. ضریب « خوشبختی» به طور فزاینده ای مورد توجه کشورهای پیشرفته جهان قرار گرفته و آن را به عنوان یک عامل واقعی برای پیشرفت اجتماعی و تحقق اهداف سیاست های عمومی در نظر می گیرند.

۱۳۹۴/۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...