نسخه چاپی

قاچاق سیگار از ایران به تركیه

ماموران انتظامی تركیه شهر مرزی ارزروم، از داخل یك دستگاه تریلر ایرانی 128 هزار بسته سیگار قاچاق ساخت تركیه را كشف و راننده این خودرو را دستگیر كردند.

به گزارش نما، ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، نیروهای ژاندارمری ترکیه در کنترل های جاده ای معمول خود در ورودی شهر آشکاله نزدیک ارزروم، به رفتارهای راننده تریلی تحت نظر مشکوک شده و محموله آن را بازرسی کردند.

بنا بر این گزارش، به دنبال کشف سیگار قاچاق ساخت ترکیه، راننده ایرانی بعد از بازجویی و انتقال به دادسرا، روانه زندان شد.

آناتولی توضیح بیشتری در این زمینه نداده است.

زیاد بودن قیمت سیگار در ترکیه نسبت به ایران، همواره انگیزه قاچاق این کالا است و در دوره اخیر با صادرات رسمی سیگار از ترکیه به کشورمان، بازار جدیدی برای قاچاقچیان ایجاد شده و آنان سیگاری را که به صورت رسمی وارد کشور می شود، دوباره به ترکیه قاچاق می کنند.

در حالیکه یک بسته سیگار در ترکیه معادل بیش از 3،7دلار (10لیر ترک) فروخته می شود، سیگاری که از ترکیه به ایران صادر شده و دوباره قاچاق وارد این کشور می شود، حداکثر 2،2 دلار در دستفروشی ها عرضه می گردد.

با توجه به اینکه از اول سال جاری میلادی مالیات دخانیات و بسیاری از کالاها و خدمات در ترکیه افزایش یافته، قاچاق کالا بویژه سیگار به این کشور جذابیت اقتصادی بیشتری یافته است.

به گفته بندوی پالان دوکن رییس کنفدراسیون اصناف و کسبه ترکیه موسوم به تسک (TESK)، از هر پنج بسته سیگار یک بسته در ترکیه قاچاق فروخته می شود.

وی افزود: در خرده فروشی ها سیگارهای صادراتی ویژه ایران که نشان تولید ترکیه را دارد فروخته می شود.

قاچاقچیان این سیگارها را که رسمی به بازار ایران وارد شده، دوباره به ترکیه قاچاق کرده و این سیگار را در دستفروشی ها به راحتی به فروش می رسانند. مصرف کنندگان نیز به اعتبار ساخت ترکیه این سیگارها را خریداری می کنند.

بهای سیگارهایی که از ایران وارد ترکیه می شود، با وجود مالیات های اعمال شده برای عرضه در بازار ایران، بازهم نسبت به قیمت های جاری در ترکیه پایین می باشد و این مشوقی برای قاچاقچیان شده است.

موضوع قاچاق سیگار در ترکیه اخیرا در تحقیق مفصل کمیته ملی سلامت این کشور، مورد بررسی قرار گرفت.

در این گزارش برخلاف ادعای شرکت های تولید سیگار آمده است: استناد تولید کنندگان به اینکه افزایش مالیات سیگار موجب تشویق قاچاق می شود، صحت ندارد و در واقع تولید کنندگان بزرگ سیگار در جهان از قاچاق سیگار سود هم می برند.

ناظران آگاه در آنکارا با اشاره به اینکه موضوع قاچاق سیگار یکی از نگرانی ها مرزهای ایران و ترکیه است، بر لزوم تدوین یک برنامه منسجم و هماهنگ با همه نهادهای زیربط امنیتی و اداری جهت مبارزه با قاچاق سیگار تاکید دارند.

۱۳۹۴/۲/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...