نسخه چاپی

مالاریا سالانه 500 هزار نفر را می كشد

سازمان جهانی بهداشت (WHO) از جوامع و گروه‌های فعال بین‌المللی در حوزه سلامت درخواست كرد تا هرچه سریعتر شكاف موجود در روند پیشگیری، تشخیص و درمان مالاریا را بررسی كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به رغم کاهش چشمگیر شمار مبتلایان به بیماری مالاریا و مرگ و میر ناشی از آن از سال 2000 میلادی، همچنان بیش از 500 هزار نفر در سال در برابر این بیماریِ قابل پیشگیری از پای در می‌آیند.

حداقل سه چهارم از مرگ و میرهای ناشی از بیماری مالاریا در کودکان زیر پنج سال اتفاق می‌افتد. تنها در سال 2013 از هر پنج کودک آفریقایی مبتلا به مالاریا یک نفر درمان‌های مناسب با این بیماری را دریافت کرده‌ و 15 میلیون زن باردار از مصرف حتی یک دوز دارو‌ی پیشگیری از مالاریا محروم بوده‌اند.

دکتر «هیروکی ناکاتانی» معاون مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در امور مبارزه با بیماری های حاره ای،‌ ایدز، سل و مالاریا گفت: همزمان با فرا رسیدن روز جهانی مالاریا ضرورت دارد تا نیاز فوری به گسترش اقدامات پیشگیری کننده، آزمایش‌های قابل اعتماد تشخیص بیماری مالاریا و درمان آن به منظور کاهش مبتلایان و قربانیان این بیماری مورد توجه قرار گیرد.

سازمان جهانی بهداشت انجام تست‌های تشخیصی برای تمامی افرادی که به این بیماری مشکوک هستند را توصیه کرد تا تضمین شود داروهای مالاریا تنها برای افرادی استفاده می‌شود که به این بیماری مبتلا و به این داروها واقعا نیازمند هستند و دلایل دیگر بروز تب دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

طبق اعلام کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، آسیب پذیرترین گروه در مناطق شیوع بیماری مالاریا در آفریقای سیاه زنان باردار، کودکان زیر پنج سال و نوزادان هستند که اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر آلودگی مالاریا در میان آنان انجام شده‌ است. اقدامات پیشگیرانه از نظر اقتصادی به صرفه است و با کمک آن می‌توان جان ده‌ها هزار انسان را در سال حفظ کرد.

سازمان جهانی بهداشت از اجرای استراتژی جدیدی برای مقابله با بیماری مالاریا در فاصله سال‌های 2016 تا 2030 خبر داد که طبق این برنامه تا سال 2020 تعداد مبتلایان به این بیماری باید 40 درصد کاهش پیدا کند و این کاهش تا سال 2030 میلادی به 90 درصد برسد. همچنین بر اساس این برنامه قرار است تا سال 2030 بیماری مالاریا حداقل در 35 کشور جدید ریشه کن شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، دکتر «پدرو آلونسو» مدیر برنامه جهانی مالاریا سازمان جهانی بهداشت گفت: برای حرکت به سمت ریشه کن شدن بیماری مالاریا لازم است تعهدات سیاسی در سطح بالایی انجام گیرد و سرمایه گذاری در این حوزه افزایش یابد. همچنین به ابزارهای جدیدی نیاز است تا با مقاومت‌های دارویی مقابله شود و رویکردهای جدیدی برای پیشبرد پیشرفت‌ها اتخاذ شود.

۱۳۹۴/۲/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...