نسخه چاپی

رسانه رسمی چین نخست وزیر ژاپن را خطرناك خواند

خبرگزاری دولتی چین با دوگانه خواندن رفتارهای نخست وزیر ژاپن نسبت به رخدادهای تاریخی، شینزوآبه را فردی خطرناك برای مردم این كشور خواند.

به گزارش نما، شین هوا با انتشار این گزارش که در آستانه سفر «شینزو آبه» به آمریکا صورت گرفته، از رفتارهای دوگانه او انتقاد کرد و نوشت: آبه از یک سو، نسبت به اقدامات نظامیان ژاپن در دوران سلطه استعماری این کشور، ابراز ندامت می کند اما از سوی دیگر، یاد و خاطره این افراد را گرامی می دارد.

رسانه رسمی چین اعلام کرد که «آبه» در نشست باندونگ اندونزی از رخدادهای تاریخی در خلال جنگ جهانی دوم ابراز تاسف کرد اما تنها ساعاتی پس از اظهارنظر وی، سه عضو کابینه ژاپن از معبد جنجال برانگیز یاسوکونی بازدید کردند.

این معبد از نگاه مقامات پکن محل نگهداری لوح های یادبود نظامیان ژاپنی است که در چین و دیگر نقاط آسیا در جنگ جهانی دوم مرتکب جنایات جنگی شده اند.

شین هوا نوشت: نخست وزیری که حرف و عملش یکی نیست؛ خطری برای مردمش محسوب می شود. رفتار آبه، به دور از رفتار یک جنتلمن است.

خبرگزاری دولتی چین گزارش داد، این رفتار دوگانه آبه نمی تواند جهان را متقاعد کند که وی، ژاپن را به سوی یک آینده صلح آمیز و برقراری روابط خوب با همسایگانش هدایت می کند.

براساس این گزارش، اظهارات «آبه» باید با اقدامات عملی همراه شود که نشان از حسن نیت وی داشته باشد نه اینکه او دست به اقداماتی بزند که موجب برانگیخته شدن نگرانی های امنیتی در منطقه گردد.

رفتارهای دوگانه نخست وزیر ژاپن تاکنون، انتقادهای داخلی و خارجی زیادی را نیز به همراه داشته است.

اخیرا «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تلویحا از دولت ژاپن خواسته بود تا با اقدامات مناسب، موجب آشتی با همسایگانش شود.

شین هوا با اشاره به عذرخواهی «تومیچی مورایاما» نخست وزیر وقت ژاپن در سال 1995 نسبت به اقدامات نظامیان این کشور در خلال جنگ جهانی دوم، نوشت: آبه اعلام کرده که نمی خواهد در بیانیه ای که به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم منتشر می کند، اظهارات مورایاما را تکرار کند.

آبه تاکید کرده است که در بیانیه خود از واژه «سلطه استعماری» برای دوران حکومت ژاپن در شرق آسیا استفاده نخواهد کرد.

شین هوا در پایان تاکید کرد، مردم ژاپن و جهان اجازه نخواهند داد پیشرفت هایی که در زمینه حل موضوعات تاریخی صورت گرفته، با اقدامات آبه متوقف شود.

چین و ژاپن چندین سالی است که درباره برخی مسائل تاریخی در دوران جنگ جهانی دوم و مالکیت چند جزیره در دریای شرق چین با یکدیگر مناقشه دارند و این موضوع از جمله موانع اصلی در ایجاد مناسبات استراتژیک میان دو کشور بزرگ آسیایی محسوب می شود.

چین معتقد است که نیروهای نظامی ژاپن سرآغاز دومین جنگ بزرگ با این کشور هستند که از هفتم ژوییه سال 1937 میلادی آغاز و تا سال 1945 میلادی به طول انجامید.

۱۳۹۴/۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...