نسخه چاپی

سلب اعتماد مردم تنها نتیجه برخورد شعاری با مفاسد اقتصادی

نمایندگان مجلس یكی از آفت‌های برخورد شعاری و جنجالی با مفاسد اقتصادی را از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به متولیان امر عنوان كردند.

به گزارش نما به نقل از کیهان، معضل مفاسد اقتصادی در کشورمان از جمله مباحثی است که همه گروه‌ها و جناح‌ها و نهادها در مقابله با آن اتفاق نظر دارند اما به نظر می‌رسد این اتفاق نظر بیشتر در حوزه برخورد شعاری است تا عملی!
به طوری که متولیان امر بیش از آنکه مرد عمل این میدان باشند مشغول سخنرانی و مصاحبه و همایش در این خصوص هستند. در پیش گرفتن این گونه روش‌ها درمان «مفاسد اقتصادی» نیست.
همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر جمعی از کارگران کشور در آسیب شناسی مبارزه با مفاسد اقتصادی فرمودند: «متولّیان مبارزه‌ با فساد هم در این زمینه نقش دارند. حالا اسم فساد زیاد آورده می‌شود. حرف زدن راجع به فساد که فایده‌ای ندارد؛ با «دزد دزد» گفتن، دزد از دزدی دست برنمی‌دارد؛ باید رفت، وارد شد. مسئولان کشور، روزنامه که نیستند که راجع به فساد حرف می‌زنند. بله، روزنامه راجع به فساد ممکن است حرف بزند، من و شما که مسئول هستیم باید اقدام کنیم؛ حرف دیگر چیست؟ وارد بشوید؛ [ اگر] بلدیم اقدام کنیم، جلوی فساد را به‌معنای واقعی کلمه بگیریم.»
متولیان امر در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی
دچار شعارزدگی شده‌اند
در همین ارتباط نمایندگان محمد علی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص آفات‌های ایجاد هیاهوی رسانه‌ای در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌و‌گو با کیهان گفت: در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی متاسفانه دستگاه‌ها نگاه شان به بیرون از مجموعه‌های تحت مدیریت خود است و خود را مبرا از این مسئله می‌دانند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر در بخش مبارزه با مفاسد اقتصادی در درون مجموعه‌ها نیز هر بخشی نسبت به بخش دیگر نگاه می‌کنندبدون آنکه بخواهد عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهد .
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به اینکه ایجاد هیاهودر عرصه مبارزه با مفاسد اقتصادی باعث می‌شود تا به نقطه مطلوب نرسیم ابراز داشت: متولیان امر مبارزه با مفاسد اقتصادی به جای عمل کردن به وظایف خود دچار شعارزدگی می‌شوندکه افکار عمومی این گونه روش‌ها را نمی‌پسندد.
پورمختار با اشاره به اینکه امروزه مردم نسبت به همه مسایل آگاه هستند خاطر نشان کرد: در پیش گرفتن رویکرد شعاری محض در عرصه مبارزه با مفاسد اقتصاد باعث می‌شود تا مردم اعتماد خویش را نسبت به مسئولان این حوزه از دست بدهند.
هیاهوی رسانه‌ای بهترین فرصت
برای دزدان با چراغ
همچنین علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به کیهان گفت: در پیش گرفتن رویکرد جنجال رسانه‌ای در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی باعث ایجاد سیاه‌نمایی نزد افکار عمومی می‌شود.
وی ادامه داد: ایجاد هیاهو در این حوزه باعث می‌شود تا دزدان با چراغ که مفاسد را از مجاری خاص خود پیگیری می‌کنند از این فضا استفاده کرده و برنامه‌های خود را پیش ببرند.
زاکانی اظهار داشت: غوغای رسانه‌ای در عرصه مبارزه با مفاسد اقتصادی باعث می‌شود تا نیروهایی که مسئولیت شان مهار فساد در جامعه است به بیراه کشیده شده و در عمل شاهد ناکارآمدی در عرصه مبارزه با فساد خواهیم بود .
وی با اشاره به اینکه از آثار منفی ایجاد جنجال در عرصه مبارزه با مفاسد اقتصادی به وجود آمدن دلزدگی در بین مردم است خاطر نشان کرد: در این فضا دزدان با چراغ از حریم امنیتی برخوردار می‌شوند و از سوی دیگر مسئولان امر نسبت به انجام وظایف محوله خود دچار انحراف می‌شوند و درعمل شاهد خواهیم بود که مبارزه با مفسدان اقتصادی که باید امری دقیق و قاطعانه باشد به یک شعار سیاسی تنزل پیدا می‌کند.
مبارزه با مفاسد اقتصادی نیازمند یک رفتار ساختاری و سازماندهی شده است
همچنین منصور حقیقت پورعضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با کیهان با تاکید بر اینکه هیاهو راه مبارزه با مفاسد اقتصادی نیست گفت: .مبارزه با مفاسد اقتصادی نیازمند یک رفتار ساختاری و سازماندهی شده و فارغ از سلایق سیاسی است.
وی با اشاره به اینکه مبارزه ساختاری اجازه رشد رفتارهای غیرقانونی اقتصادی را نمی‌دهد، اظهار داشت: مفاسد اقتصادی باید بعنوان یک خط قرمز برای تمام جریانات سیاسی در کشور لحاظ شود.
حقیقت‌پور با تاکید بر اینکه تولید امنیت اقتصادی نیازمند یک ادبیات واحد در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی است، ابراز داشت: تنها نتیجه هیاهو در این حوزه، سلب امنیت روانی جامعه است.
وی موضوع پول‌های کثیف را یکی از مصادیق هیاهوی رسانه‌ای دانست و افزود: ایجاد سروصدای رسانه‌ای صرف در این مورد نه تنها به حل مسئله کمک نخواهد کرد بلکه باعث می‌شود تا چهره نظام اسلامی در عرصه بین‌المللی دچار خدشه شود.
عزم جدی در برخورد با اربابان
مفاسد اقتصادی
همچنین ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فساد برای اقتصاد مانند سرطان است، گفت:تمامی مجموعه‌های تاثیر گذار در این حوزه از جمله مجلس، دولت و قوه قضاییه باید بصورت جدی وارد عرصه شوند و با اربابان مفاسد اقتصادی برخورد قاطعی صورت بگیرد.
وی با تاکید بر این نکته که هیاهو راه حل مبارزه با مفاسد اقتصادی نیست اظهار داشت: امروزه دزدان اقتصادی با نوین‌ترین روش‌ها به دنبال آن هستند تا به اهداف خود برسند از این روی بجای شعارزدگی در این فضا بهتر است با اتخاذ روش‌های نوین و فاصله گرفتن از حاشیه‌ها امور را به صاحبان فن واگذار کنیم تا شاهد اتفاقات تاثیرگذار در این حوزه باشیم .
جوسازی در مبارزه با جرایم اقتصادی
باعث نگرانی افکار عمومی
فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با کیهان با تاکید بر اینکه اصل مبارزه با مفاسد اقتصادی رعایت انضباط اقتصادی است گفت: برخوردبا مفاسد اقتصادی بیش از آنکه نیازمند جنجال و هیاهو باشد احتیاج به اقدامات قاطع و ضربتی دارد که فارغ از شعارزدگی باشد و خوشبختانه قوانین بالادستی ما در این زمینه شرایط را برای مجریان مهیا کرده است .
وی افزود: جوسازی در خصوص مبارزه با جرایم اقتصادی باعث نگرانی افکار عمومی در سطح جامعه می‌شود و از سوی دیگر حاشیه امنی را برای مفسدان اقتصادی فراهم می‌کند .
رهبر در پایان خاطر نشان کرد: مبارزه با مفاسد اقتصادی نیازمند اتخاذ راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدت است که در اجرا باید به‌صورت مستمر و مداوم دنبال شود تا حاشیه امن را برای مافیای زر، زور و قدرت از بین ببرد.

۱۳۹۴/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...