نسخه چاپی

دبیركل خانه پرستار در نامه ای سرگشاده خطاب به وزیر بهداشت؛

آقای وزیر نمك بر زخم پرستارها نپاشید!

آقای وزیر اگر كاری برای پرستار انجام ندادید و یا نمی‌خواهید انجام دهید حداقل نمك بر زخم های پرستاری نپاشید، به هر صورت این دوران سخت و تاریك و غبار آلود بر پرستاران خواهد گذشت و تاریخ به دور از هیاهوی تبلیغاتی از عملكردتان قضاوت خواهد كرد. امیدوارم در قضاوت تاریخی شرمنده مردم و جامعه پرستاری نباشید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار در نامه‌ای سرگشاده که تاریخ امروز سه شنبه پانزده اردیبهشت را پای خود دارد، خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشته است: پیرو فرمایشات جنابعالی در مراسم روز ماما مبنی بر سیاسی کردن قضیه پرستاری و اینکه جامعه پرستاری را زورگو، تندرو و فاقد عقلانیت لازم معرفی کردید، ضمن ابراز تاسف از این نحوه گفتار، لازم می‌دانم جهت تنویر افکار عمومی مردم عزیز و در دفاع از پرستاران مظلوم عرض کنم، پرستاری بعنوان گروهی که بیشترین خدمات بهداشتی درمانی و مراقبتی را به مردم ارائه می‌دهند و علی‌رغم تلاش‌های بی‌شائبه و شبانه‌روزی، همواره مورد بی‌مهری و کم‌‌توجهی سیستم حاکم بر وزارت بهداشت قرار گرفته و با عنایت به نفش و تاثیر گذاری عمیق و گسترده در سیر درمانی بیمار و فرآیند سلامتی مردم، کمترین نقش را در تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های در نظام سلامت را داشته‌اند در نتیجه این بی‌توجهی باعث کاهش انگیزه‌های شغلی و به دنیال آن ترک و تغییر شغل، مهاجرت به خارج از کشور و حتی خانه نشین شدن پرستاران، فشار بی امان به پرستاران شاغل و مستهلک شدن زودرس و نهایتا آسیب و خسارات جبران ناپذیر به بیماران و مردم شده است، به طوری‌که شاخص‌های پرستاری قبلا در حد کشورهای پیشرفته بوده ولی بعد از 40 سال تعداد تخت به پرستار تغییری ایجاد نشده و هم اکنون در حد کشورهای عقب افتاده و منطقه هستیم!

وی ادامه داد: جامعه پرستاری جزو مظلوم‌ترین گروهی هستند که علی‌رغم فشارهای فراوان‌، ظلم‌های زیاد، تبعیض‌های بی‌امان و بی‌عدالتی‌های گسترده به شیوه‌ای بسیار نجیبانه مشکلاتشان را پی‌گیری کرده، بطوریکه پس از انتصاب جنابعالی به وزارت 6 ماه صبر کردند تا درجریان مشکلات پرستاری قرار گیرید. بعد از آنکه خبری نشد از طریق مذاکرات و مکاتبات با روسای بیمارستان‌ها دانشگاه‌ها و بعد با ارسال طومار سعی کردند مشکلاتشان را به گوش مسئولان برسانند.

دبیر کل خانه پرستار افزود: جامعه پرستاری انتظار داشت حداقل در تهیه و تدوین و چگونگی اجرای طرح نظام سلامت نظراتشان را می‌پرسیدید، چون پرستاران به عنوان صاحب‌نظرترین گروه در مورد بیماران می توانستند بسیار کمک کننده باشند و با توجه به تخصیص بی‌سابقه بودجه و افزایش تا 400 درصدی تعرفه‌های پزشکی فکر می‌کردند حداقل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم به موازات آن اجرایی می‌شد که نکردید! وعده دادید تعرفه گذاری را پایلوت کنید که در حد وعده باقی ماند، قول دادید که 350 خدمت و سپس 250 خدمت را در کنار حدود 7000 خدمت بقیه گروه‌ها در کتاب ارزش نسبی اضافه کنید که به این وعده هم عمل نشد و...

شریفی مقدم اظهار کرد: جامعه پرستاری کشور ناامید از جنابعالی و مسئولان وزارت بهداشت مجبور به نگارش نامه سرگشاده به رئیس جمهوری با بیش از 45 هزار امضای الکترونیکی در خصوص اجرای قانون با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در بسیاری از مناطق کشور مشکلات پرستاری را مطرح کردند ولی متاسفانه جنابعالی و مسئولان وزارت به جای تعامل و گفتگو سعی در خنثی و بی اثر کردن و قانع کردن دیگران پرداختید. آیا پرستاران چاره‌ای به جز اعتراض و تجمع داشتند؟ من نمی‌دانم آیا این روند پی‌گیری، زورگیری یا تند‌روی سیاسی است؟ با این حال نمونه‌هایی از عملکرد وزارت بهداشت درخصوص پرستاری و هچنین رفتارهای پرستاری را جهت مقایسه اعلام کرده و قضاوت را بر عهده وجدان‌های بیدار و افکار عمومی واگذار خواهیم کرد:

الف :مواضع و اقدامات سیستم حاکم بر وزارت بهداشت:

تهیه و تدوین طرح‌های ملی تحول نظام سلامت توسط تعدادی از انجمن‌های پزشکی بدون مشارکت بقیه گروه‌های پزشکی و پرستاری.

تصاحب تمامی پست‌های ریاستی و مدیریتی و حساس از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی تا وزارت بهداشت.

دریافتی های ده‌ها میلیون تومانی در بخش دولتی و صدها میلیون تومانی در بخش خصوصی برای گروهی خاص و اختلاف بی سابقه در پرداخت ها در مقایسه با سایر کشورها ومنطقه.

دریافت حداقل 50% حق العمل حتی بدون حضور بر بالین بیمار توسط گروهی خاص،.

بازداشت غیرقانونی دو پرستار در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران توسط عوامل حراستی و معرفی به دادگاه که حکم برائت دال بر بی گناهی آنان است.

برخورد زشت و نامناسب عوامل حراستی با همکاران خانم پرستار و تفحص در موبایل و ورود به حریم خصوصی پرستاران.

کسر کردن اضافه کار و کارانه پرستاران که در تجمع صنفی مجتمع بیمارستان امام خمینی شرکت کردند.

همچنین صدور حکم دستوری و ناعادلانه هیات تجدید نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران در تغییر محل جغرافیایی نماینده صنفی پرستاران به اتهام شرکت در تجمعی که توسط مقام قضایی صنفی تلقی شده است و عدم تمکین وزرات بهداشت به فرصت دو ماهه کمیسیون اصل 90مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری.

اعمال نفوذ در برنامه های در حوزه نظام سلامت در رسانه ملی و حذف منتقدین و القای اینکه برنامه‌های این حوزه باید مثبت باشد.

لغو یک طرفه جلسه جنابعالی با هیات رئیسه مجلس و نمایندگان پرستاری در اسفندماه گذشته

عدم توجه به تذکرات مکرر نمایندگان محترم مجلس شواری اسلامی در خصوص اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری.

شریفی مقدم ادامه داد: اما رفتار جامعه پرستاری در مقابل با سیستم حاکم بر وزرات بهداشت:

مکاتبه و مذاکره با مسئولین بیمارستانی و دانشگاهی.

ارسال طومارهای فراوانی به مسئولین ذی ربط و انعکاس مشکلات پرستاری.

ارسال دو نامه سرگشاده به رئیس محترم جمهوری با امضاء الکترونیکی حدود 45 هزار پرستار
شکایت به دیوان عدالت اداری.

انجام چند هزار شکایت به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم تهیه آئین نامه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری توسط وزرات بهداشت.

مکاتبه با دفتر مقام معظم رهبری و انعکاس مشکلات پرستاری.

مذاکره و مکاتبه با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای قانون.

برگزاری تجمعات آرام در جنب ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی.

تسلیم مستندانات درخصوص دریافتی های چندده میلیون تومانی به مسئولین ذی‌ربط.

وی تاکید کرده است: حال افکار عمومی باید قضاوت کند کدام گروه زورگو، تندرو، سیاسی، قانون گریز و سلطه گر هستند!

وی خطاب به دکتر قاضی زاده هاشمی اظهار کرده است: خواسته جامعه پرستاری کشور رفع تبعیض بی حد و حصر، برقراری عدالت همه جانبه در نظام سلامت و کاهش اختلاف در پرداخت ها مثل سایر کشورهای دنیا و منطقه از طریق اجرای بدون قید و شرط قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است و موارد فوق الذکر جزیی از سیاست ابلاغی نظام ازسوی مقام معظم رهبری و بر گرفته از قوانین جاری و عرف بین الملل منطقه و خواسته کاملا قانونی است.

اما حضرتعالی هرگز پرستاری را در حد و اندازه واقعی اش ندیدید، شاید این ناشی از عدم شناخت نقش تاثیر‌گذار پرستار باشد و یا احتمالا منابع اطلاعاتی، اطلاعات را گزینشی به استحضارتان می‌رساند و یا تحت تاثیر تفکرات همان گروه اقلیت 7 درصدی قرار گرفته باشید و امیدوارم هوای نفس، کینه ناشی از اعتراضات باعث این بی توجهی نشده باشد. به هر صورت دلیل هر چه باشد نتیجه این بی توجهی‌ها به این حرفه آسیب و خسارات به بیماران است و مردم گناهی ندارند که باید تاوان سیاست‌های حاکم بر وزارت بهداشت را پرداخت کنند.

شریفی مقدم در این نامه نوشته؛ آقای وزیر، پرستاری امروز می‌فهمد و آگاه شده و دیگر زبان تحقیر، تهدید، تنبیه و تبعید را بر نمی‌تابد و تجربه یکسال گذشته حاکی از آن است که اینگونه سیاست ها نخ نما شده وبر عکس باعث اتحاد و انسجام جامعه پرستاری و گستردگی دامنه اعتراضات در کشور شده است.

و در آخر اینکه: آقای وزیر اگر کاری برای پرستار انجام ندادید و یا نمی‌خواهید انجام دهید حداقل نمک بر زخم های پرستاری نپاشید، به هر صورت این دوران سخت و تاریک و غبار آلود بر پرستاران خواهد گذشت و تاریخ بدور از هیاهوهای تبلیغاتی از عملکردتان قضاوت خواهد کرد، امیدوارم در قضاوت تاریخی شرمنده مردم و جامعه پرستاری نباشید.

۱۳۹۴/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...