نسخه چاپی

گزارشی از بازدید امام خامنه ای از خط مقدم جنگ فرهنگی

عکس خبري -گزارشي از بازديد امام خامنه اي از خط مقدم جنگ فرهنگي

امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از بیست و‌ هشتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران در مصلای امام خمینی رحمه‌الله بازدید كردند.

به گزارش نما ،در این بازدید دو و نیم ساعته که جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رهبر معظم انقلاب را همراهی می‌کرد، غرفه‌داران و برخی ناشران حاضر در نمایشگاه توضیحاتی در خصوص تازه‌های نشر و فعالیت‌های صورت‌گرفته در عرصه‌ی چاپ کتاب بیان کردند.

رئیس حوزه هنری با اشاره به اوج استقبال از این نمایشگاه همزمان با تشریف فرمایی امام خامنه ای به رادیو گفتگو گفت: ما نگران بودیم که ایشان همچون سال گذشته تشریف نیاورند؛ ولی خوشبختانه وقتی این خبر اعلام شد، انتظارها به سر رسید.

وی با اشاره به بازدید رهبر معظم انقلاب از غرفه انتشارات سوره مهر، اظهار کرد: ایشان معمولا نسبت به آثار تولید شده در سوره مهر لطف دارند و اغلبِ تقریظ هایی که نوشته اند، مربوط به کتب منتشر شده در این انتشارات بوده است. با بیشتر کتاب ها آشنایی داشتند و درباره برخی کتب پرسش هایی مطرح فرمودند که خدمت شان گزارش داده شد. از جمله مسائلی که ایشان مورد پرسش قرار دادند، درباره فروش و میزان استقبال مردم از کتاب های سوره بود.

مومنی افزود: ایشان به تازه های نشر حوزه کودک و نوجوان نیز توجه داشتند و درباره شعر جوانان و رمان های دفاع مقدس پرسش هایی داشتند. ایشان همچنین درباره فروش کتاب "آن بیست نفر" پرسیدند و بطور کلی کتب پرفروش سال گذشته را نیز ملاحظه کردند. ایشان همچنین درباره ادامه یافتن کتاب "دسته یک" پرسش داشتند و خدمتشان عرض شد که جلد دوم این کتاب نیز در حال نگارش است. ایشان کتاب "پنهان زیر باران" -خاطرات علی ناصری- را خریداری کردند و فرمودند این کتاب را نخوانده اند.

امین نادری، مدیر سوره مهر الکترونیک نیز به تسنیم درباره حضور رهبر انقلاب در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: من کتاب‌های گویا را برای ایشان توضیح دادم. ایشان پرسیدند که این آثار با صدای خود مؤلفان است یا با صدای دیگران؟ که من در پاسخ به ایشان گفتم که اشعار آقای بیابانکی و موسوی گرمارودی با صدای خودشان ضبط شده است و آثار دیگر از طریق صداپیشه‌گان حرفه‌ای بوده است.

وی ادامه داد: و بعد از آن کتاب‌های تعاملی به ایشان نشان داده شد و تحسین کردند و گفتند کار خوبی است.

نادری یادآور شد: کتاب‌های چند رسانه‌ای نیز به ایشان نشان داده شد و گفتم که بعد از نامه شما به جوانان غربی، کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» به سه زبان در بازار جهانی به صورت اپلی کیشن عرضه شد. ایشان بلافاصله میزان استقبال را پرسیدند، که من گفتم با توجه به اینکه زمان کمی از این کار می‌گذرد، استقبال خوب بوده است. ایشان در هر مرحله‌ای که کارها به ایشان توضیح داده می‌شد، تحسین می‌کردند و در آخر هم من چفیه ایشان را خواستم که ایشان لطف کردند و چفیه خودشان به دستم رسید. این بهترین مزد برای ما بود.

رهبر انقلاب در بازدید صبح امروز خود از نمایشگاه کتاب تهران با حضور در غرفه انتشارات سخن از مجموعه شعرهای عبدالحسین زرین کوب دیدن کرده و ضمن جویا شدن احوال خاندان علمی از مدیر انتشارات سخن، فرمودند: خاندان علمی از قدیمی های نشر هستند که چندین نسل در حوزه نشر فعالیت داشته اند.

رهبر انقلاب هم چنین در بازدید از غرفه فرهنگ معاصر کتاب های هم چون «چین» اثر هنری آکسیینجر، فرهنگ معاصر عربی ـ فارسی، آسمان جان و مجموعه کتاب های نصرالله پورجوادی را تورق کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد سخنگوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر در این غرفه توضیحاتی را درباره انتشارات فرهنگ معاصر خدمت رهبری مطرح کرد و گفت: 90 درصد تولیدات این ناشر فرهنگ است و تقریباً همه کتاب هایی را که به صورت افست از کتاب های خارجی منتشر می کند، حقوق معنوی ناشران را پرداخت می کند.

رهبر معظم انقلاب با حضور در غرفه انتشارات «نی»،کتاب های «حکمت، معرفت و سیاست در ایران» « فرهنگ پسامدرن»؛ «تفسیرهای جدید بر فیلسوفان سیاسی مدرن» ؛«تاریخ فلسفه سیاسی», « «کینکاس بوربا»، «شرلی», « نواندیشان ایرانی؛ تاریخچه اندیشه سیاسی غرب» و « تضاد دولت و ملت، نظریه تاریخ و سیاست در ایران» را تورق کردند.

ایشان همچنین پس از معرفی کتاب جنبش دانشجویی پلی تکنیک ایران ایشان ایراد وارد کردند که چرا از واژه «پلی تکنیک» به جای «امیر کبیر» استفاده شده است? رهبر انقلاب همچین از غرفه انتشارات ثالث هم بازدید کردند.

جعفری مسئول غرفه ثالث با اشاره به جزئیات حضور مقام معظم رهبری در غرفه این انتشارات گفت: ما در این بازدید تعدادی از آثارمان را به ایشان اهدا کردیم.

در ادامه بازدید رهبر انقلاب همچنین از غرفه «ققنوس» هم بازدید کردند.

مهدی حسین زادگان مدیر داخلی انتشارات ققنوس درباره حضور ایشان در این غرفه گفت: وقتی ایشان وارد غرفه شدند از تعداد عناوین پرسیدند که ما 360 عنوان را به ایشان گفتم. ایشان از این میزان تعب کردند، چرا که 2 سال پیش در بازدید از غرفه زمانی که وضعیت کاغذ وضعیت مناسبی نداشت، انتظار تعداد بیشتری کتاب را داشتند اما به نظر می رسد با وجود این، امسال از این تعداد عنوان امسال راضی بودند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در این بازدید تعدادی از آثار را تورق زدند که از جمله این موارد «تاریخ جهان» و «تاریخ خلیج فارس» بود ایشان از اینکه یک نویسنده خارجی با عنوان خلیج فارس کتابی نوشته اند تقدیر کردند .همچنین ایشان کتاب «ظهور ژاپن مدرن» و «نقش برجسته های نویافته ساسانی» را نیز تورق کردند که کتاب دوم به دلیل اینکه تالیف یک نویسنده داخلی بود مورد تحسین ایشان قرار گرفت. «جنبش های فاشیستی» دیگر کتابی بود که ایشان آن را تورق کردند و از این نظر که یک نویسنده آلمانی مقدمه ای به فارسی برای این کتاب نوشته است، به کتاب توجه کردند.

نشر چشمه مقصد بعدی رهبر انقلاب بود. رهبر معظم انقلاب از کتاب های جدید این انتشارات بازدید کردند و کتاب «دیوان عطار »مجموعه کتابی بود که توجه ایشان را جلب کرد.

حجت الاسلام رشاد رئیس پژوهشگاه درباره بازدید ایشان از غرفه انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در ابتدای بازدید توضیحاتی را درباره دانشنامه فاطمی خدمت ایشان بیان کردم. البته ما دانشنامه را پیش از این خدمت رهبری ارسال کرده بودیم که ایشان فرمودند کتاب را تورقی کرده ام اما هنوز فرصت مطالعه آن را نیافته ام.اما اینکه بر اساسا تعالیم حضرت زهرا و نوع زندگی ایشان یک سبک زندگی تعریف کرده ایم، قدم با ارزشی است.

در غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مجموعه کارکنان، انگشتری فیروزه را تقدیم رهبر انقلاب کردند. هم چنین در خلال بازدید برخی مسئولان غرفه ها از رهبر انقلاب چفیه هایی را هدیه گرفتند.

رهبر انقلاب هم چنین با حضور در غرفه انتشارات سریر فرهنگ نامه دفاع مقدس، حبیب، تولدی دیگر(جلد دوم گردان نهم) و کتاب شناسنامه های مناطق را تورق کردند. گلعلی بابایی رئیس سازمان هنری و ادبی دفاع مقدس در جریان این بازدید به ایشان گفت: شناسنامه های مناطق طبق فرمایشات شما تدوین و منتشر شده است. رهبر معظم نیز فرمودند کتاب «حبیب، تولدی دیگر» روز گذشته به دستم رسیده است.

رهبر انقلاب هم چنین از بابایی احوال حسین بهزاد را جویا شدند که بابایی گفت: ایشان در آرزوی دیدار شما هستند. رهبری نیز فرمودند که همه ما را می بینند، ایشان هم بیایند بیت.

حضرت آیت الله خامنه ای در بازدید از راهروی 20 در غرفه شهید زین الدین احوال مادر شهید را جویا شدند و درباره شهدای زین الدین فرمودند: زین الدین ها شهدای شاخصی بودند.

معظم له هم چنین در غرفه انتشارات صادق درباره کتاب «کبریت احمر» پرسیدند بیشتر چه مخاطبانی آن را می خرند؟ که مسئول غرفه در پاسخ گفت: طلاب بیشترین خریدار آن هستند.

رهبر انقلاب هم چنین در غرفه انتشارات شهرستان ادب نیز حاضر شدند و ضمن تورق کتاب های «از آخر مجلس»، «شناختنامه قزوه» و «سال گرگ» رباعی معروف میلاد عرفان پور که در پشت جلد کتاب «از آخر مجلس» منتشر شده است را زمزمه کردند و فرمودند این کتاب از میلاد است.

معظم له هم چنین در پاسخ به توضیحات صالحی معاون فرهنگی ارشاد درباره کتاب های شهرستان ادب فرمودند: الحمدالله مجموعه آثار خوب است.

امام خامنه ای در بخش دیگری از بازدید خود با حضور در غرفه انتشارات بین الملل، برخی از کتاب های این ناشر را تورقی کردند و در پاسخ به توضیحات ناشر درباره کتاب «زینب؛ فریاد فریادمند» اثر آنتوان بارا، فرمودند: نویسنده مسیحی عنوان بسیار زیبایی برای این کتاب انتخاب کرده است.

زمانی که ناشر به ایشان گفت که نویسنده مسیحی پس از رونمایی از کتاب نسخه ای از آن را برای ایشان هدیه کرده است و در ابتدای آن نیز جملانی رانوشته است.، رهبری فرمودند بسیار جالب است.

مجموعه آثار صحابه پیامبر و عالم ربانی از دیگر آثار انتشارات بین الملل بود که رهبر انقلاب این کتاب ها را تورق کردند و فرمودند کتاب های ارزشمندی است.

رهبر انقلاب همچنین در بازدید از غرفه شهید ابراهیم هادی، از مسئول غرفه درباره میزان استقبال جوانان از کتاب های منتشر شده توسط این انتشارات که عمدتا درباره شهدای دوران دفاع مقدس است پرسیدند که غرفه دار گفت: نسبتا این کتاب های مخاطبانی دارند اما عمده جوانان به دنبال کتاب های منتشر شده با موضوع شهدای علمی و شهدای مدافع حرم هستند.

ایشان همچنین شمارگان این کتاب ها را از مسئول غرفه خواستار شدند.

۱۳۹۴/۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...