نسخه چاپی

مسئولان از انحراف آئین‌های قوم لُر جلوگیری كنند

امام‌جمعه بروجرد گفت: مسئولان ارشد استانی مانع به ابتذال كشیدن آئین‌های اصیل قوم لر شوند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن ترابی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بروجرد اظهار داشت: برگزاری مراسمی تحت عنوان گُلوَنی در خرم‌آباد که با ابتذال آمیخته‌شده نه‌تنها سنت پوشش زنان لر را به‌گونه‌ای نامناسب به تصویر کشید بلکه به مراسمی ضد ارزشی تبدیل شد.

وی بابیان اینکه بستن گُلونی یکی از سنت‌های اصیل پوشش زنان غیرتمند و باحیای لر است و نباید آن را به بستری برای ابتذال در استان تبدیل کرد، افزود: این مراسم تجلیل از زن لر و حیا و غیرت او نبود بلکه با آئین‌های جانبی آن نظیر رقص و پای‌کوبی و اختلاط زن و مرد مراسمی بسیار زشت و دور از شأن مردمان لر به‌ویژه زنان غیور و باحیای آن‌ها به وجود آورد.

امام‌جمعه بروجرد با اشاره به اظهار تأسف و تأثر عمیق مسئولان ارشد استان به‌ویژه استاندار لرستان از برگزاری چنین حاشیه‌هایی در جریان این مراسم، بیان کرد: استاندار طی تذکراتی به برگزارکنندگان خطای آن‌ها را گوشزد کرده‌اند اما نباید تنها به دادن یک تذکر اکتفا کرده و باید دانست نمایش ابتذال در ارزش‌های غیربومی و عمدتاً غربی در استان لرستان اهانتی به زنان لر بوده و در شأن و منزلت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

ترابی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری عنوان کرد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی باید مدافع منافع ایران باشد و در مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب و گروه موسوم به 1+5 شجاعانه بایستد و از امتیاز دادن خودداری کند چراکه مقام معظم رهبری در بینات اخیر خود به‌صراحت فرمودند اجازه بازرسی بیگانگان از تأسیسات هسته‌ای و سایت‌ها را نمی‌دهیم.

وی بابیان اینکه طرف اصلی مذاکره کنند با ایران دشمن اصلی ملت است، خاطرنشان کرد: دشمن ملت ایران خود بارها اعتراف کرده است با پیشرفت ایران مخالف است و آرزوی خود را باز کردن پیچ و مهره سایت‌های هسته‌ای ایران دانسته و با اعمال هرگونه فشار، تهدید و تحریم در این سال‌ها سعی در تحقق اهداف خود داشته است.

خطیب جمعه بروجرد با تأکید بر حفظ صلابت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای، گفت: مسئولان و تیم مذاکره‌کننده کننده باصلابت و شهامت از حقوق ملت ایران در عرصه دیپلماسی دفاع کرده و از خود ضعف نشان ندهند چراکه غربی‌ها بنا ندارند حق ملت ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت شناسند.

ترابی گفت: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند ما اجازه بازرسی از تأسیسات هسته‌ای را نمی‌دهیم اما این بار ایشان باصلابت فرمودند من اجازه نمی‌دهم این کار محقق شود.

وی تنها راه مقابله با زیاده‌خواهی‌های طرف مذاکره‌کننده را عزم راسخ و عدم انفعال تیم مذاکره‌کننده دانست و افزود: هنگامی‌که دشمن با این صراحت برای ایران رجز می‌خواند تیم مذاکره‌کننده باید میز مذاکره را ترک کند و ذلت را نپذیرد چراکه افکار عمومی دنیا امروز بیش از گذشته می‌دانند که آمریکا بیش از ایران نیازمند رسیدن مذاکرات به نتیجه‌ای مطلوب است.

امام‌جمعه با گرامیداشت اعیاد شعبانیه بیان کرد: فضای خلقت در ماه شعبان المعظم غرق شادی و سرور شیعیان است این ماه فرصتی مغتنم برای قرب الی الله و رسیدن به تقوای الهی است بنابراین هرکسی باید برای رسیدن به کمالات معنوی و نزدیکی به خدا در این ماه تلاش کند.

۱۳۹۴/۳/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...