نسخه چاپی

ماجرای قبض تلفن 16 میلیون تومانی

با وجود پیگیری‎های مكرر و بازرسی خطوط تلفن توسط ماموران مخابرات بعد از گذشت چند ماه هنوز علت این ماجرا مشخص نشده و مخابرات آنها را موظف به پرداخت این قبوض نجومی كرده است.

به گزارش نما به نقل از مجله مهر: با وجود پیگیری‎های مکرر و بازرسی خطوط تلفن توسط ماموران مخابرات بعد از گذشت چند ماه هنوز علت این ماجرا مشخص نشده و مخابرات آنها را موظف به پرداخت این قبوض نجومی کرده است.

خردادماه سال گذشته بود که چهار خانواده علی‎آبادی با دیدن قبض‎های تلفن منزل مسکونی‌شان شوکه شدند. منازل مسکونی این چهار خانواده که در کوچه الغدیر خیابان کمربندی شهرستان علی‎آبادکتول ساکن هستند، در مجاورت هم قرار دارد و برای آنها قبض‎های تلفن ۵۰۰ هزار تومانی، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی و برای نفر آخر قبض تلفن ۱۶ میلیون تومانی صادر شد.

با وجود پیگیری‎های مکرر و بازرسی خطوط تلفن توسط ماموران مخابرات بعد از گذشت چند ماه هنوز علت این ماجرا مشخص نشده و مخابرات آنها را موظف به پرداخت این قبوض نجومی کرده است.

البته به گفته ساکنان این کوچه، ظاهراً مخابرات چند روز بعد از این حادثه اقدام به تعویض سیم‎های تلفن و بالاتر بردن آنها کرده است! در پرینت ریز مکالمات مشخص شد که بیشتر این تماس‎ها با شماره‎های موبایل در کشور عراق صورت گرفته است. البته تماس‎هایی با کشورهای اکوادور، گینه بیسائو، صربستان، بوسنی و هرزگوین و ... نیز در پرینت مکالمات این مشترکان دیده می‎شود.

در طول سال‎های اخیر هر از گاهی شاهد صدور قبض‎های میلیونی آب، برق و یا گاز بوده‎ایم و شاید شما نیز مصاحبه برخی از هموطنان‌مان را در خصوص قبض‎های میلیونی در صدا و سیما دیده باشید که معمولا این موارد به علت اشتباه در قرائت کنتور یا اشتباه در وارد کردن اطلاعات به کامپیوتر رخ می‎دهند و قابل اصلاح هستند. اما ظاهراً در مورد صدور قبض‎های تلفن ماجرا به گونه دیگری است و مخابرات شهرستان علی‎آبادکتول با ارسال شکوائیه به دادگاه مشترکان فوق را ملزم به پرداخت مبالغ مذکور کرده است.

پیگیری‎های نماینده مردم علی‎آبادکتول در مجلس شورای اسلامی

در پیگیری‎های نوروزی نماینده مردم شهرستان علی‎آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، اداره‌کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی استان اقدام به بررسی حضوری از محل کرد که در پاسخ چنین عنوان شده است: «با عنایت به اجرای شبکه کابل به صورت زمینی تا محل پست و بررسی به عمل آمده از سیستم سوئیچ، مسیر کابل مرکزی و آبونه و لیست مکالمات خارج از کشور ارسالی از مرکز بین‎الملل تائیدیه مکالمات از مرکز یاد شده و تطبیق آن با ریز مکالمات صادره از سوئیچ مرکز تلفن علی‎آبادکتول، تماس از شماره تلفن ****۳۴۲۲ با مقصد بین‎الملل، مقید در ریز مکالمات ارائه شده صورت پذیرفته و با توجه به بازدید به عمل آمده از مسیر کابل که فقط بعد از پست به صورت هوایی است پارالل غیرمجاز که منجر به سرقت مکالمات تلفن باشد، ملاحظه نشده است.

مزید بر آنکه با لحاظ حجم، تعداد و ساعات مکالمات صورت پذیرفته در طول یک سیکل دو ماهه تکرار شده است، این امر مستلزم قطع ارتباط طولانی و استفاده غیرمجاز از خط تلفن در طول مسیر کابل هوایی به صورت عینی و در ملأعام بوده که چنین گزارشی در خصوص خط تلفن یاد شده به اداره مخابرات علی‎آبادکتول واصل نشده است و مکالمات بین شهری حاکی از صحت مسیر و عدم قطع تلفن در این مدت است.»

هرچند بازرسی این اداره‌کل منکر هرگونه سرقت مکالمات شده و آن را منوط به قطعی مکرر تلفن در زمان استفاده عنوان کرده است، اما ذکر این نکته ضروری است که براساس محتویات پرینت مکالمات شماره مذکور بیشتر این تماس‎ها در ساعات پایانی شب صورت گرفته است که علی‎الاصول قطعی طولانی مدت در آن ساعات از شبانه‎روز چندان به چشم نمی‎آید و ممکن است مشترکان متوجه این قطعی تلفن نشوند.

در ضمن با توجه به تغییر ذائقه ارتباطی مردم و استفاده بیشتر از تلفن همراه، قطعی موقت تلفن چندان به چشم نمی‎آید و احتمال بروز اختلالات ارتباطی نخستین گزینه است.

قبض‎های نجومی در سایر شهرهای استان گلستان

البته این پدیده تنها مربوط به شهرستان علی‎آبادکتول نیست و در برخی از شهرهای دیگر استان مثل «فاضل‎آباد» و روستای «حاجی‌کلاته» نیز چنین قبوضی صادر شده است و تنها اقدام صورت گرفته از سوی مخابرات در این خصوص تقسیط مبلغ مذکور و دریافت آن به صورت ماهیانه است.

شمس‌علی جعفری مدیر روابط عمومی مخابرات استان گلستان در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: در آخرین جلسه‎ای که در خصوص این پرونده برگزار شد، موضوع از جهات مختلف بررسی شد و استفاده از شبکه توسط مشترکان محرز شده است و این مشترکان موظف به پرداخت مبالغ مذکور هستند.

وی همچنین در خصوص سوءاستفاده احتمالی از خطوط تلفن گفت: تماس با شبکه‎های ماهواره‎ای خارج از کشور و پشت خط ماندن‎های طولانی یکی از دلایل بالا رفتن هزینه‌های تلفن مشترکان است.

هر چند صحبت‎های مدیر روابط عمومی مخابرات استان گلستان مبنی بر سوءاستفاده شبکه‎های ماهواره‎ای کاملا مستدل و منطقی است ولی همان‌گونه در تصویر پرینت مکالمات این مشترکان دیده می‎شود، بیشتر تماس‎ها با کشور عراق و موبایل‎های اعتباری است و ربطی به شبکه‎های ماهواره‎ای ندارد.

گمانه‎زنی در خصوص صدور قبض‎های میلیونی

آنچه مسلم است بروز این اتفاق و اتفاقاتی از این دست نباید امری عادی تلقی شوند و جا دارند مسئولان با پیگیری‎های اساسی مانع از به وجود آمدن چنین اتفاقاتی شوند. اینکه باور کنیم تنها چهار خانواده مجاور در شهرستان علی‎آبادکتول تماس‎های طولانی مدت با کشورهایی داشته باشند که حتی یک آشنا یا فامیل در آن نقاط ندارند، دور از ذهن و کاملا غیر منطقی به نظر می‎رسد.

در گذشته به دلیل عدم تسلط برخی افراد به زبان انگلیسی، در زمان استفاده از اینترنت با مودم‎های دایل‌آپ امکان بروز چنین اتفاقاتی محتمل بود. چراکه سیستم گاهی به صورت خودکار اقدام به ساخت کانکشن با آی‎اس‎پی کشور مقصد می‎کرد که در هر دقیقه تقریبا هفت دلار هزینه این اتصال محاسبه می‎شد اما در این مکالمات اثری از ساخت کانکشن یا شبکه‎های ماهواره‎ای نیست.

عده‎ای تشابه شماره تلفن این مشترکان با مشترکان سایر استان‎ها را علت این امر تلقی می‎کنند و احتمال اشتباه در صدور قبض را دلیل این امر می‎دانند که با توجه به صدور چهار شماره مجاور امکان بروز این امر ناچیز است.

در تماس تلفنی با کارشناسان مخابرات استان و شهرستان هم توفیق چندانی به دست نیاوردیم و کسی حاضر به پاسخگویی و حتی گمانه‎زنی نبود! شاید در حال حاضر بستن دو صفر تلفن یا اکتفا به استفاده از تلفن همراه به جای تلفن ثابت تنها راهکارهای ممکن برای مواجه نشدن با قبض‎های میلیونی تلفن باشند! البته این کار مزایای دیگری نیز دارد که احتمال برنده شدن و دریافت جوایز نفیس یکی از آنهاست!

۱۳۹۴/۳/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...