نسخه چاپی

در دفاع از حق هسته‌ای جدی هستیم

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی گفت: آنچه در موضوع هسته ای ما اهمیت دارد این است كه دشمن بفهمد ما در دفاع از حقمان جدی هستیم.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاري صدا و سيما، سعيد جليلي در مراسم بزرگداشت آزادسازي خرمشهر در دانشگاه صنعتي اميرکبير افزود: ما در هشت سال دفاع مقدس در دفاع از تماميت ارضي کشور جدي بوديم و اکنون نه در حق هسته اي و نه در هيچ يک از حقوق ديگر اجازه کوچک‌ترين تعرضي به دشمن نخواهيم داد.

وي با ارائه توضيحاتي درباره چگونگي شکل‌گيري گفتگوهاي هسته‌اي گفت: نتيجه ژنو 3 اين بود که طرف مقابل پس از سه دور گفتگو قبول کرد درباره همکاري هاي مشترک گفتگو کند نه اينکه براي ما تعيين تکليف کند.

جليلي افزود: يکي از بحث هاي ما تبادل سوخت بود که مي توانست يک موضوع همکاري باشد و نه داشتن سوخت 20 درصد يا نه.

وي گفت: ما در مقطعي به سوخت 20 درصد نياز داشتيم اما آنها اين سوخت را به ما ندادند و از آن به عنوان يک اهرم فشار استفاده و زياده‌خواهي کردند.

جليلي افزود: ما نيز رفتيم و نياز خودمان را خود تأمين کرديم و اين باعث شد سطح چانه زني ما از 3 درصد به 20 درصد تبديل شد.

دبير پيشين شوراي عالي امنيت ملي گفت: بر اساس ان‌پي‌تي، داشتن چرخه سوخت هسته اي و غني سازي حق همه کشورهاست و هيچ محدوديتي براي تعداد سايت ها و سانتريفيوژها قائل نشده و تنها محدوديت اين است که فعاليت ها بايد زير نظر آژانس و براي مصارف صلح آميز باشد.

جليلي افزود: ما از آنها خواستيم که همکاري ها را تعريف کنند يعني اينکه همکاري به صورت گام هاي متقابل و متوازن باشد.

وي گفت: آنها ادعا مي کردند در ازاي همکاري، تحريم صادرات پتروشيمي به اروپا را لغو مي کنند اما صاحبان پتروشيمي ما گفتند ما آنقدر در منطقه مشتري داريم که به مشتري اروپايي نيازي نيست.

جليلي افزود: آنها در توافق ژنو آمدند صادرات پتروشيمي را به اسم يک امتياز براي ما تعريف کردند.

وي گفت: يکي از بحث هاي اساسي و مهم اين است که حق يک ملت را کسي نبايد تعريف کند بلکه يک ملت حقوقي دارد که بايد از آن دفاع کند.

دبير پيشين شوراي عالي امنيت ملي افزود: دفاع ما فقط دفاع از حق هسته اي نيست بلکه دفاع از همه حقوق ماست.

دبير پيشين شوراي عالي امنيت ملي گفت: حق يک ملت صدقه‌سري نيست که کدخدايي بخواهد بدهد.

سعيد جليلي در مراسم بزرگداشت روز آزادسازي خرمشهر با عنوان «خدا آزاد کرد، نه کدخدا» در دانشگاه صنعتي اميرکبير افزود: آزادسازي خرمشهر نشان داد که يک ملت مي‌تواند بايستد،‌ مقاومت کند، حق خود را بگيرد و در دهن کدخدا بزند.

وي با بيان اينکه بحث خدا و کدخدا بحثي به قدمت تاريخ انبيا و نزاع انبيا با کساني است که در برابر آنها ايستادند گفت: در بررسي آيات قران يکي از سياسي‌ترين مفاهيم ربوبيت است يعني رب کسي است که سياست يک گروه از مردم را عهده‌دار مي شود.

جليلي با بيان اينکه اگر امروز عده‌اي ادعاي کدخدايي مي کنند در اين زمينه است گفت: اگر کسي بخواهد از موضع جهل در مقام هدايت انسان‌ها قرار بگيرد اين جاهليت است.

وي افزود: جاهليت مدرن هم همين نگاه است اما با نگاهي مدرن شکل مي گيرد و مي گويد کسي غير از خدا بايد در موضع ربوبي جهان قرار بگيرد.

جليلي با اشاره به اينکه در همين سال 2015 کساني هستند که ادعاي چنين ربوبيتي دارند گفت: سند راهبرد ملي امريکا که اوباما مقدمه آن را نوشته است همين ادعاها را مطرح مي کند.

وي اضافه کرد: در اين سند دعوا بر سر وجود خدا نيست بلکه مي گويد مناسبات فرهنگي، رسانه اي و سياسي را من تعيين مي کنم و بنابراين برنمي‌تابد که کسي در برابر آنها بايستد و بگويد من خودم مناسبات خودم را تعيين مي کنم.

دبير پيشين شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: بعضي مي گويند سياست خارجي جاي ارزش ها و آرمان ها نيست اما بخشي از همين سند امريکا به ارزش ها و آرمان ها اختصاص يافته و در آن آمده است ما به تعهد خود به ارزش‌هايمان به عنوان نقطه قوت نگاه مي کنيم و اقدامات ما مطابق ارزش‌هايمان است.

جليلي افزود:‌ آنها مي گويند قدرت و تعيين مناسبات جهان بايد در اختيار ما باشد زيرا اين نظم و توافقات براي ساختن جهان مورد نظر آنها مناسب است اما اين جاهليت مدرني است که مي خواهد خود را نه فقط با استفاده از سخت افزار بلکه با بهره گيري از نرم افزار بر جهان تحميل کند.

وي گفت: هنر بزرگ پيامبران اين بود که نه تنها زنجيرهاي سخت افزاري را از پاي انسان ها برداشتند بلکه اين مناسبات را بر نتابيدند و منادي آزادي انسان‌ها شدند.

جليلي اظهار داشت: اگر خرمشهر آزاد شد براي اين بود که کسي منتظر چنين کدخدايي نبود و منتظر نبود که صدام را محکوم کنند يا نکنند.

وي افزود: اگر کدخدا بود شاه ديکتاتوري بر کشور حاکم مي‌شد،‌ استان هاي ما به يغما مي رفت و او بود که بايد براي تحقيق و توسعه به ما اجازه مي داد.

جليلي گفت:‌ فتنه 88 به همين خاطر راه افتاد که منافع آنها تأمين شود و درس بزرگ خرمشهر اين بود که کساني پيدا شده اند که در برابر جاهليت مدرن بايستند و به آن اميد نبندند.

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت: آنچه مناسبات استکبار تعريف کرده است رشددهنده نيست بلکه مانع پيشرفت ملت‌هاست.

جليلي افزود:‌ اگر چند کشور مرتب مي آيند و مذاکره مي کنند درباره چند سانتريفيوژ نيست بلکه به خاطر مقابله با کشوري است که مي تواند مقاومت و پيشرفت کند.

وي گفت: امروز شجره طيبه و رقيبي جدي براي کدخدا پيدا شده است و او مي فهمد که جنس ما از جنس بقيه نيست و تمدني پيدا شده است که به قدرت لايزال الهي وصل است و شکست دادني نيست.

جليلي افزود: اکنون نوع جديدي از مناسبات شکل گرفته است و اين موضوع آنها را نگران کرده است و ملت ما مي داند اگر امنيت،‌ پيشرفت، اقتدار و عزتي دارد مرهون اين نگاه است.

وي اظهار داشت: فکت شيت امريکايي ها ترجمان مصداقي همين سند راهبرد ملي آنهاست و امروز استکبار مي فهمد در هر صحنه مبارزه اي که در اين 36سال شکل گرفته،آن که شکست خورده استکبار بوده است.

جليلي با تأکيد بر اينکه استکبار با گزينه نظامي نتوانسته است کاري پيش ببرد افزود: يکي از آخرين اهرم هاي فشار دشمن حربه اقتصادي است گرچه با وارد کردن فشارهاي اقتصادي نيز کاري از پيش نبرده است در حالي که ما هنوز ظرفيت هاي بسياري براي شکوفا شدن داريم.

۱۳۹۴/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...