نسخه چاپی

مصرف روزانه قلیان ۲ برابر شده است

كارشناس ارشد دبیرخانه كشوری ستاد ملی كنترل دخانیات گفت: علیرغم اینكه مصرف سیگار در سال‌های ۸۵ تا ۹۰، روند ثابتی داشته اما در مورد قلیان این طور نبوده و مصرف روزانه آن ۲ برابر شده است. ۳.۵ درصد در جامعه مصرف روزانه قلیان دارند.

به گزارش نما به نقل از فارس، بهزاد ولی‌زاده در نشست خبری هفته ملی مبارزه با دخانیات گفت: مصرف روزانه سیگار در سال ۹۰ و در جمعیت بالای ۱۵ سال ۱۰.۵ درصد بوده است که ۲۲ درصد آن مردان و ۱ درصد زنان را شامل می‌شود اما مصرف کلی سیگار ۱۲ درصد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال است.

وی افزود: مصرف مواد دخانی که علاوه بر سیگار، قلیان و پیپ را هم شامل می‌شود در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ۱۴.۹ درصد است و روزانه مصرف این مواد ۱۲.۵ درصد است.

وی گفت: بین سالهای ۸۵ تا ۹۰ روند ثابتی را درمورد مصرف سیگار داشته‌ایم البته به غیر از گروه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال این روند ثابت بوده اما در مورد قلیان مصرف روزانه‌اش دو برابر شده است به طوری که ۳.۵درصد مصرف روزانه قلیان است که ۴.۳ درصد در مردان و ۲.۳ درصد در زنان است.

کارشناس ارشد دبیرخانه کشوری ستاد ملی کنترل دخانیات گفت: در مورد جمعیت ۱۳ تا ۱۵ سال آخرین آمار ما مربوط به سال ۸۶ است که ۳ درصد این جمعیت سیگار مصرف می‌کنند که در مردان آمار بیشتری دارد اما ۲۶ درصد همین جمعیت مصرف کننده سایر مواد دخانی هستند که نسبت به سال ۸۵ این آمار بیش از ۲ برابر شده است.

ولی‌زاده افزود: بررسی وضعیت استعمال دخانیات در مدارس طرحی بین‌المللی است و قرار است امسال انجام شود که تا کنون هماهنگی لازم بین وزارت آموزش و پرورش و بهداشت نبودند آمار وضعیت استعمال دخانیات در دانش‌آموزان باید در سال ۹۰ انجام شود اما به دلیل مقاومت‌های موجود انجام نشده.

۱۳۹۴/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...