نسخه چاپی

پاسخ منفی خودروسازان خارجی به تولید در ایران

مدیر عامل سابق سایپا با بیان این كه نباید برای خارجی‌ها فرش قرمز پهن كنیم، از پاسخ منفی خودروسازان خارجی برای تولید در ایران خبرداد.

به گزارش نما به نقل از فارس، سعید مدنی امروز در مراسم تودیع‌اش از مدیرعاملی سایپا اظهار داشت: خوشحالم که بعد از 6 ماه که استعفایم را به وزیر صنعت تقدیم کردم، بالاخره با آن موافقت شد.

وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته نیز دو بار تقاضای استعفایم را ارائه کردم که آخرین مرتبه مربوط به چهارشنبه هفته پیش بود که در نهایت رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع با آن موافقت کرد.

وی تصریح کرد: وزیر صنعت به من گفته بود با استعفایت به شرطی موافقت می‌کنم که فردی قوی‌تر از خود را برای مدیریت سایپا معرفی کنی.

مدنی با بیان اینکه در سال 89، تصمیماتی در سایپا گرفته شد که اواخر سال 90، آثار خود را به تدریج نشان داد، اظهار داشت: این تصمیمات در مدت 6 ماه سایپا را به هلاکت به معنی واقعی خود رساند.

وی ادامه داد: افرادی که تصمیم به این کار گرفتند، اعضای منتخب سازمان‌های دولتی بودند و از سازمان گسترش حکم داشتند.

وی تاکید کرد: افرادی که عامل بسیاری از بدبختی‌ها بودند هنوز هم دنبال این هستند که برگردند.

مدیرعامل سابق سایپا خطاب به رئیس سازمان گسترش گفت: اگر قرار است در رأس یک گروه بزرگ صنعتی قرار گیرد حتماً‌ باید بررسی‌های لازم صورت گیرد که دیگر نگویند سیاست‌بازی، سایپا را به اینجا رساند.

وی با بیان اینکه تولید گروه سایپا از روزی 2400 دستگاه خودرو به روزی 600 دستگاه رسید، افزود: در اثر تصمیم اشتباهی که گرفته شد، نقدینگی بزرگی از گروه سایپا خارج شد که جز با روشی که همدلی باشد، جبران نمی‌شد.

مدنی تصریح کرد: اتفاقی که افتاد و پولی که در سایپا آتش زده شد و با استفاده از آن گروه بهمن و شستا به نون و نوایی رسیدند، دیگر نباید تکرار شود.

مدیرعامل سابق سایپا ادامه داد:‌ بسیاری از قطعه‌سازان از کار افتادند و 150شرکت قطعه‌ساز از گردانه زنجیره تامین ما خارج شدند.

وی اظهار داشت: در مرداد 91، من در شرکت پارس خودرو بودم که از وزارت صنعت مرا فرا خواندند و پرسیدند چه راهی برای حل مشکلات سایپا وجود دارد، من 7 مورد را اعلام کردم که سیاست‌زدایی، تغییر اعضای هیات مدیره، کمک 1500 میلیارد تومانی به گروه سایپا، فروش دارایی‌های مازاد، عدم دخالت سازمان‌ها در گروه‌های خودروساز و همچنین ایجاد هلدینگ در گروه سایپا را از جمله راه‌های برون‌رفت از این مشکل عنوان کردم.

مدنی تصریح کرد: یک ماه بعد از شروع کار من در سایپا، نرخ ارز افزایش یافت و گشایش اعتبار 130 درصدی اتفاق افتاد بدون اینکه دولت اثرات این تصمیم ضد تولید را بسنجد.

به گفته وی بدهی سایپا 2500 میلیارد تومان بود که 1800 میلیارد تومان آن به خرید سهام مربوط می‌شد.

وی ادامه داد: در آن زمان شرکتی که 280 میلیارد تومان ارزش داشت به قیمت 450 میلیارد تومان توسط سایپا خریداری شد.

مدیرعامل سابق سایپا در ادامه با بیان اینکه توسعه محصول بزرگ‌ترین مشکل در شرکت خودروساز است، گفت: این درست نیست که همواره دست روی دست می‌گذاریم تا سونامی به نام الزامات قانونی برای نصب کیسه هوا و یا ترمز ضدقفل بیاید و بعد از آن برویم چانه بزنیم که این مسئله به تعویق بیفتد، ما باید ببینیم در کشورهای دیگر چه اتفاقاتی می‌افتد و در آن راستا حرکت کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه نباید برای خارجی‌ها فرش قرمز پهن کنیم گفت: برای شرکت‌های خارجی فرش قرمز پهن می‌کنیم ولی حاضر نیستیم به خاطر تحریم‌ها حتی یک اخم کوچک به آنها کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه نباید برای خارجی‌ها قرمز پهن کنیم، گفت: برای شرکت‌های خارجی فرش قرمز پهن می‌کنیم ولی حاضر نیستیم، به خاطر تحریم‌ها حتی یک اخم کوچک به آنها کنیم.

وی تاکید کرد: اگر خارجی‌ها بابت تحریم به ما یک جوالدوز زده‌اند ما حداقل به آنها یک سوزن بزنیم.

مدیر عامل سابق سایپا با تاکید بر لزوم قرار دادن شرکت‌های متخلف خارجی در لیست سیاه، گفت: شرکت کیا بعد از تحریم‌ها مشکلاتی برای سایپا ایجاد کرد، اما ما از آنها شکایت کردیم و علیرغم این که دولت به این کار مایل نبود، این شرکت را برگرداندیم و تولید سراتو را آغاز کردیم.

وی با اشاره به برخی انتقادها در مورد همکاری سایپا با شرکت‌های چینی گفت: با هر شرکت خارجی مذاکره می‌کنیم هیچ کدام حاضر به همکاری نیستند و در چنین شرایطی به ما می‌گویند چینی‌ها اخ هستند!

مدنی همچنین از برنامه تولید سایپا 232 در اواخر امسال و سایپا 212 در اواخر 95 یا اوایل سال 96 خبر داد و گفت: مذاکره با شرکت رنو آغاز شده و سندرو و داستر در داخل به تولید خواهند رسید و علاوه بر این شاید یک خودور گران قیمت در رده مگان نیز به تولید برسد.

وی با بیان اینکه در مورد تولید خودروهای چینی بیشتر از 5 تا 10 درصد حساب باز نکرده‌ایم، افزود: امیدواریم طی 5 سال آینده شاهد خودکفایی ارزی باشیم.

وی در ادامه با اشاره قد یمی بودن ابزارهای تولید و فیکچرها در خط تولید پراید، گفت: گاهی اوقات در کنار این مسائل، بی‌دقتی کارگران نیز اتفاق می‌افتد که در نهایت مشکل کیفیتی در خودرو ایجاد می‌کند.

مدنی همچنین با بیان اینکه بدنه دولت روز به روز در حال بزرگ شدن است، اظهار داشت: خصوصی‌سازی باید به معنی واقعی انجام شود.

وی همچنین با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم ایجاد اقتصاد مقاومتی در کشور، گفت: هیچ دستورالعملی از طرف هیچ ارگانی برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی صادر نشده است.

وی در پایان خطاب به مدیرعامل جدید سایپا گفت: باید کفش آهنی بپوشید و دنبال تامین نقدینگی باشید.

۱۳۹۴/۳/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...