نسخه چاپی

پشت درهای درمانگاه‌های شبانه روزی چه می‌گذرد؟

ساعت پنج و نیم صبح جلوی درمانگاه‌های شبانه روزی كه بروی چه دردت درمان داشته باشد و چه بی درمان باشد چیزی جز درهای بسته و خاموشی مطلق دستت را نمی‌گیرد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران این روزها دیدن درهای بسته درمانگاه‌ها و حتی داروخانه‌های شبانه روزی خیلی عجیب نیست وقتی نیمه‌های شب دردت می‌گیرد آن هم بی خبر باید فکر‌ درهای بسته درمانگاه‌ها را هم بکنی‌.

زمستان و تابستانی نیز در کار نیست باید آنقدر بگردی تا طبیب یا درمانگر دردت را شاید جای دیگری پیدا کنی اما خیلی هم مطمئن نباش که جوینده یابنده باشد.

درمانگاه‌هایی که خوش ندارند کسی بیدارشان کند
این درمانگاه‌ها بی سر و صدا و آرام خوابیده اند و خیلی خوش ندارند که کسی بیدارشان کند در این میان کسی هم پیدا نمی‌شود که به آنها بگوید که شاید بیماران نیمه شبی فقط سرما نخورده باشند‌. بلکه شاید کودکی در آبستن حادثه‌ای گیر افتاده، شاید سالمندی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند یا شاید هم مادری می‌خواهد فرزند دلبندش را به دنیا آورد و البته صدها شاید دیگر که گفتن فایده‌ای ندارد زیرا گوش شنوا که نیست هیچ مسئولی هم پیدا نمی‌شود که این خواب عمیق درمانگاه‌ها و داروخانه‌های شبانه روزی را به آنها گوشزد کند.

امنیتی که بالاخره باید تامین شود
بسته بودن مراکز شبانه روزی این روزها عمومیت پیدا کرده و باید رسیدگی شود. درمانگاه در محله ای پرت قرار دارد و از نظر امنیتی دچار مشکل است. پزشکان شکایت دارند و می‌گویند امنیت ما تامین نمی‌شود به همین خاطر نمی‌توانیم در‌های درمانگاه را باز بگذاریم.

این جملات تکراری چیزی است که پس از پیگیری و تحقیقات میدانی دستمان را گرفت‌. اما به هر حال انصاف نیست که نتیجه پایانی تحقیقات میدانی تنها جملاتی ساده و به دور از مراعات حال بیماران نیمه شبی باشد.

در ادامه که بیشتر پیگیر شدیم شنیدیم: بسته بودن درب داروخانه‌ها و درمانگاه‌های شبانه روزی تخلف محسوب می‌شود اگر برای بار اول گزارش شود با اخطار کتبی به مرکز مربوطه تذکر داده می شود. پس از اخطار نیز فرصتی برای رفع اشکال داده می‌شود در صورت عدم اعتنا به اخطار موضوع به تعزیرات حکومتی اعلام و رسیدگی می‌شود.

درهای بسته به شهرهای دیگر هم سرایت کرده است
این مشکل فقط گریبان پایتخت را نگرفته بلکه به شهرهای دیگر هم سرایت کرده است این معضل بزرگ در یکی از شهرهای دیگر هم مشاهده شده تا آنجا که امان بسیاری از بیماران ساکن این شهر و شهرک‌های اطراف آن را بریده و مجبورشان کرده با همه دردهایشان شهر را زیر پا بگذارند تا شاید طبیب و مریض‌خانه‌‌ای را پیدا کنند‌.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهر مذکور با تایید تعطیلی برخی از درمانگاه‌های شبانه روزی در ساعات بامدادی شب بیان کرد: متاسفانه مواردی مشاهده شده که درمانگاه‌های شبانه روزی در ساعات نیمه شب که جزء شیفت کاری آنها تعطیل هستند.

وی با اشاره به بازدید مستمر از فعالیت درمانگاه های شبانه روزی در طول سال اظهار کرد: این درمانگاه‌ها بنابر مجوز خود موظف به ارائه خبر به صورت شبانه روزی هستند و باید تمام مدت پزشک به صورت شیفتی در این درمانگاه‌ها حضور داشته باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه در صورت تخلف تا سه مرحله به درمانگاه ‌ها اخطار داده می‌شود بعد از اخطار سوم درمانگاه شبانه روزی در لیست سیاه برای تغییر وضعیت قرار می گیرد‌.

وی در پایان نیز گفت: در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این زمینه در جهت رفاه حال مردم و بیماران به طور جد برخورد خواهد شد. عموم مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف درمانگاه‌های شبانه روزی موارد را از طریق سامانه 1590 اطلاع دهند.

راهکارهایی که دیگر اثر ندارد
با تمام این تفاسیر ظاهراً دیگر بازدید مستمر، گزارش تخلف به تعزیرات و در لیست سیاه قرارگرفتن هم کار‌ساز‌ نبوده که در حال حاضر بیماران پشت درهای بسته درد می کشند.

به هر حال شما هموطنان عزیز اگر به درمانگاه ها یا داروخانه‌های شبانه روزی برخورد کردید که در ساعات شب بسته بود به سامانه 1590 گزارش دهید تا شاید رفع گرفتاری شود‌.

۱۳۹۴/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...