نسخه چاپی

فرار اردوغان به سمت رویارویی خارجی

«رئیس جمهوری تركیه تاكنون نتوانسته است پیشروی‌هایی را كه نیروهای حمایت مردمی كرد در مرز سوریه با تركیه حاصل كرده‌اند هضم كند؛ به ویژه پس از آن كه حزب حامی كرد‌های "دموكرات مردم" (خلق) وارد پارلمان شد و این امر به رویای اردوغان برای اصلاح قانون اساسی كه ساختار حكمرانی در تركیه را به نظام ریاست جمهوری تغییر می‌داد، پایان داد.»

به گزارش نما به نقل از ایسنا، سایت اینترنتی النشره در تحلیلی نوشته است: در مقابل این تحولات، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تصمیم گرفت از بحران تشکیل دولت داخلی به سمت رویارویی خارجی فرار کند. وی آمادگی کشور خود را برای حفاظت از مرزهایش در قبال هرگونه تحولاتی که می‌تواند توازن منطقه‌ای را از بین ببرد اعلام کرده است که این امر در اشاره به تحولات اخیر در صحنه درگیری‌ میان داعش و نیروهای کرد است.

در همین حال، منابع آگاه در مصاحبه با النشره نسبت به مواضع اخیر رئیس جمهوری ترکیه اظهار تعجب نکردند به ویژه اینکه او نگرانی‌هایی از پیدایش نظام کرد در مرزهای سوریه دارد و این مساله‌ای است که کردهای ترکیه را وامی‌دارد که دست به تحرک بزنند. بالاخص این که آن‌ها تاریخ دور و درازی از نبرد برای تشکیل کشور کرد دارند و حزب کارگران کردستان ترکیه و حزب اتحاد دموکرات‌ در سوریه وابسته به یک مکتب فکری هستند که رهبر آن عبدالله اوجالان است.

این منابع تصریح کردند که احتمالا برای افکار عمومی منطقه و جهان عجیب باشد که دولت ترکیه به شکست داعش به دست نیروهای کرد اعتراض کند اما این منابع تاکید کردند که آگاهی از اوضاع داخلی در آنکارا، به این امر کمک خواهد کرد چرا که آنکارا وارد جنگ دور و درازی با کردهای ترکیه شده است تا حقوق آن را به رسمیت نشناسد و در گذشته آماده استفاده از هر وسیله‌ای بود که آن‌ها را از بین ببرد اما امروز آن‌ها را قوی‌تر از گذشته می‌یابد. منابع افزودند: امروز نتایج انجام هیچ ماجراجویی معلوم نخواهد بود. بلکه ممکن است نتیجه منفی بر ترکیه نیز برجای بگذارد.

در همین حال، منابع آگاه به این امر اشاره کردند که تجربه‌های تاریخی نشان داده است که ترکیه در تمام جنگ‌هایی که با کردها وارد شده، شکست خورده بیرون آمده است و نشانه آن هم اینکه حزب کارگران کردستان پس از حدود 40 سال سرکوب، حالا نماینده حدود 13 درصد از رای دهندگان ترکیه‌ای شده است و بازیگری اساسی در صحنه سیاسی ترکیه به شمار می‌آید. این مساله در مورد اقلیم کردستان عراق نیز همین گونه است، پس از آن که ترکیه ده‌ها سال علیه آن ایستاد در پایان کار مجبور شد تا روابط مثبتی با این اقلیم برقرار کند.

اما منابع در مورد احتمال حمله ترکیه علیه کردها در سوریه می‌گویند که این ماجرایی دشوارتر از تمامی درگیری‌های پیشین خواهد بود به ویژه این که نیروهای حمایتی مردمی کرد از پشتیبانی نیروهای ائتلاف ضد داعش با رهبری آمریکا برخوردار هستند و روابط سیاسی برجسته‌ای با بیشتر کشورهای غربی دارند. این در حالی است که حزب کارگران کردستان ترکیه در گذشته در فهرست سازمان‌های تروریستی آن کشورها بود.

علاوه بر این حمایت بین‌المللی، منابع آگاه تصریح کردند که کردها در حال حاضر احساس می‌کنند که می‌توانند رویای تاریخی خود را محقق کنند هرچندکه ناچارند با واقع‌نگری با کشورهایی که در آن حضور دارند، تعامل کنند. آن‌ها تمایل خود برای جدایی و استقلال را به صورت مستقیم اعلام نکردند و پافشاری می‌کنند که‌ آن‌ها خواهان به رسمیت شناخته شدن حقوقی هستند که در حال حاضر به رسمیت شناخته نشده است و خواهان اجرای مقام فدرالی یا دولت‌های خودگردان هستند.

در همین حال منابع نزدیک به حزب اتحاد دموکراتیک درخصوص مواضع اردوغان گفتند: با توجه به شرایطی که اردوغان با آن مواجه است نمی‌توان انتظار دیگری از او داشت.

این منابع افزودند: رئیس جمهوری ترکیه در حالیکه برای جشن سده نظام جمهوری در سال 2023 به عنوان یک سلطان برنامه‌ریزی می‌کرد اما متحمل شکست بزرگی شده است.

آن‌ها عنوان داشتند که کردها با توجه به روش تعامل او با آن‌ها علت اصلی در به شکست کشاندن رویاهای اردوغان بودند.

این منابع کرد عنوان داشتند که تمامی احتمال‌ها در مورد گزینه‌های رئیس جمهوری ترکیه مطرح است. هر چند که این منابع به این امر اشاره کردند که پارلمانی وجود دارد که حزب عدالت و توسعه در آن از اکثریت مطلق برخوردار نیست.

منابع تصریح کردند هر چیزی ممکن است اما در صورتی که ترکیه وارد سوریه شود و مشکل با کردها پیش آید جنگ گسترده‌ای در ترکیه رخ خواهد داد.

آن‌ها افزودند: هیچ کس از کردهای ترکیه انتظار ندارد زمانی که آنها ببیند رئیس جمهورشان جنگ نامنصفانه‌ای علیه کردها راه انداخته است آن‌ها ساکت بمانند.

در همین حال یک رهبر برجسته در نیروهای حمایت مردمی کرد نسبت به سناریوی ورود ترک‌ها برای رویارویی با کردها هشدار داد اما به این مساله اشاره کرد که این مساله تا به این لحظه‌ها بیشتر از آن که نظامی باشد سیاسی است.

وی افزود:از ناحیه عملی، ترکیه هیچ منفعتی در ورود به باتلاق سوریه ندارد به ویژه این که هیچ استدلال قانع کننده‌ای برای این امر وجود ندارد.

وی این سوال را طرح کرد که داعش ظرف دو سال از حضور خود در مرزها، نگرانی دولت ترکیه را بر نیانگیخت پس چگونه این امر امروز با یگان‌هایی رخ داده است که با همکاری جامعه بین‌الملل علیه تروریسم می‌جنگند؟

این رهبر کرد عنوان داشت که هدف ترکیه از آن چه که رخ می‌دهد برانگیختن فتنه‌ای نژادی میان کردها و عرب‌ها در سوریه است و برخی از گروه‌های مخالف همچنان با ترکیه در حصول این ناآرامی‌ها به ترکیه کمک می‌کنند.

وی افزود: ما از کره مریخ نیامده‌ایم! این جا مناطق ما است و اگر ترکیه مشکلات تاریخی دارد باید در آنجا آن را حل و فصل کند و این امر ارتباطی به ما ندارد.

در واقع اردوغان در مقابل سناریوهای متعددی قرار گرفته است چرا که ورود به سوریه با حمایت بین‌الملل در حال حاضر و در سایه ائتلاف غرب با کردها، ممکن به نظر نمی‌رسد. ورود ترکیه به تنهایی در سوریه نیز ماجراجویی است که با شعله ور شدن اوضاع در داخل ترکیه نتیجه منفی برخود آنکارا می‌گذارد. ترکیه یا باید به شکست طرح خود اذعان کند یا این که در مرزها بماند و از مرزهای خود در مقابل احتمال حمله گروه‌های تروریستی به آن محافظت کند.

۱۳۹۴/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...