نسخه چاپی

زلزله سال ۹۱ ارسباران را متحول كرد

عکس خبري -زلزله سال ?? ارسباران را متحول کرد

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اینكه زلزله ارسباران هزاران خانواده منطقه را داغدار كرد اما خدمات بزرگی به عمران و آبادانی شهرستان های ناحیه ارسباران ارائه داد.

به گزارش نما به نقل از مهر، کمتر کسی را می توان یافت که زلزله سال ۹۱ ارسباران را از خاطرش برده باشد، زلزله ای که نه تنها خانواده های اهر، ورزقان و هریسی بلکه کل ملت ایران را داغدار کرد.

زلزله ای که هزاران خانه، مدرسه، مسجد را به ویرانه ای تبدیل کرد اما هم اکنون پس از گذشت نزدیک به سه سال از این حادثه تاسف بار، بیشتر ابنیه ویران شده مورد بازسازی و از سوی دیگر مقاوم سازی قرار گرفته اند به طوری که طبق گفته عباس فلاحی باباجان، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی هم اکنون شهرستان اهر و هریس دارای مقاوم ترین خانه ها و ابنیه در استان است.

به گفته این نماینده مردم درمجلس، شاید بتوان زلزله را نعمتی بزرگ برای منطقه ارسباران دانست که پس از آن خانه ها، مراکز بهداشتی، مدارس و مساجد زیادی ساخته شده و مقاومت سازی شد و تحول بزرگی در این شهرستان ها به وجود آمد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی با خبرنگار مهر از پیشرفت های حاصل شده در این شهرستان پس از زلزله ارسباران سخن می گوید.

زلزله ای که تحول آفرین شد

عباس فلاحی با اشاره به اینکه تا قبل از زلزله ارسباران مشکلات زیادی گریبانگیر این شهرستان ها بود، گفت: تا قبل از این زلزله، راه ها و صنعت شهرستان دچار مشکل بودند، معادن متولی خاصی نداشتند و هزاران مشکل دیگر که سبب شده بود مردم این منطقه از وضع موجودشان راضی نباشند.

وی ادامه داد: زلزله هم وضع موجود را تشدید کرده و بر حجم مشکلات افزود اما قدم هایی که پس از زلزله در این شهرستان ها برداشته شد سبب شد تا شهرستان اهر به یکی از شهرستان های توسعه یافته استان تبدیل شود زیرا پس از این زلزله حرکت های اساسی در همه زمینه ها و به خصوص بخش های عمرانی برداشته شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه زلزله فرصتی را پدید آورد تا مسئولان به این شهرستان سفر کنند، گفت: این امر سبب شد تا آنها عقب ماندگی شهرستان ها را با چشم خودشان ببینند و برای پیشرفت این مناطق قدم هایی بردارند.

وی با اشاره به پیشرفت معادن موجود در این بخش گفت: شهرستان اهر دارای سه معدن بزرگ است که خوشبختانه توانستیم برای هر کدام از آنها سرمایه گذارانی بیابیم و بدین ترتیب معادنی که تا قبل از آن به حال خود رها شده بود هم اکنون صاحب سرمایه گذار هستند.

بلا تکلیفی ۴۰۰ هزار تن میوه تولیدی و کمبود گوشت در شهرستان

فلاحی باباجان با اشاره به اینکه این شهرستان قطب تولید میوه محسوب می شود، گفت: در مجموع ۴۰۰ هزار تن میوه در این شهرستان تولید می شود که موفق شدیم برای ایجاد صنایع صادرات، نگهداری و بسته بندی این میوه ها سرمایه گذارانی بیابیم و بدین ترتیب تکلیف این حجم از میوه های تولیدی در شهرستان مشخص شد.

وی ادامه داد: تا قبل از آن میوه های تولیدی به شهرستان هایی همچون ارومیه رفته و تبدیل به کمپوت میشد اما هم اکنون ۱۲ سردخانه در شهرستان موجود است که سبب شده نه تنها مشکلات کمبود میوه شهرستان های اطراف حل شود بلکه به دیگر استان های نیز میوه صادر می کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل گوشت قرمز در این شهرستان تا قبل از این حادثه گفت: تا قبل از آن، گوشت مرغ را از مشکین شهر وارد می کردیم اما هم اکنون نه تنها توانسته ایم گوشت مرغ خود را تامین کنیم بلکه موفق به صادرات این محصول به دیگر شهرستان ها و حتی استان ها نیز شده ایم.

فلاحی ادامه داد: برای گوشت قرمز نیز قدم هایی خوبی برای تولید و بسته بندی این محصول برداشته ایم که در آینده نزدیک شاهد افزوده شدن تعداد واحدهای تولیدی مرغ و گوشت شهرستان خواهیم بود.

تجهیز بیمارستان اهر با ۷۰۰ قطعه وسایل پرشکی

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه اهر، مرکز بهداشتی تمامی شهرستان های واقع در ارسباران محسوب می شود، گفت: از تمامی شهرستان ها شاهد آمدن بیمار به اهر هستیم و این امر ضرورت تجهیز این بیمارستان را نشان می دهد که در جریان زلزله ارسباران تلاش کردیم تا وزیر بهداشت بازدید نزدیکی از این بیمارستان داشته باشد.

وی ادامه داد: در این جریان تجهیزات خوبی برای این بیمارستان اختصاص داده شده و در مجموع ۷۰۰ قطعه پزشکی به این بیمارستان تعلق یافت، از طرف دیگر هم اکنون شهرستان اهر دارای پزشکانی متخصص در تمامی رشته ها است و این امر باعث شده تا مردم این شهر برای درمان بیماری خود در اهر مانده و راهی تبریز نشوند.

روستاهایی که آسفالت شده و صاحب برق و گاز و آب شدند

عباس فلاحی باباجان با اشاره به اینکه بزرگترین خدمت زلزله به روستاهای این شهرستان بود، گفت: هم اکنون تنها چهار روستای شهرستان برق نداشته و همین تعداد نیز مرکز بهداشت ندارند که موفق شده ایم پس از زلزله خودمان را به میانگین استانی برسانیم چون تا قبل از آن در بسیاری از شاخصه ها عقب بودیم.

وی با اشاره به اینکه در جریان این زلزله به ۳۲ روستای شهرستان لوله های آب کشیده شد، گفت: همچنین سال گذشته ۶۰ راه روستایی را آسفالت کردیم و امسال نیز این روند آسفالت کشی ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به بزرگراه اهر- تبریز نیز گفت: برای این راه ۹۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده و همه قسمت های آن به پیمانکار وگذار شده است که امیدواریم دولت نیز نسبت به پرداخت حقوق این پیمانکاران اقدام کند.

۱۴ صنایع بزرگ اهر صاحب سرمایه گذار می شوند

فلاحی باباجان در ادامه با اشاره به اینکه این شهرستان دارای ۱۴ صنایع بزرگ است، گفت: در زمینه صنعت نیز تحولات بزرگی در منطقه به وجود آمده که سبب شده تا سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در این منطقه مایل باشند.

وی با اشاره به کلنگ زنی کارخانه آهک هیدرات نیز گفت: آهک هیدرات تامین کننده مواد سوخت مس منطقه و همچنین مس سونگون خواهد بود و می تواند تحول بزرگی را به وجود آورد.

این نماینده مردم افزود: در بحث ورزش نیز شاهد برداشته شدن قدم های خوب برای شهرستان هستیم که طی آن چهار سالن ورزشی در منطقه به وجود آمده است.

فلاحی در پایان با اشاره به اینکه باید این سرعت را در پیشرفت و توسعه شهرستان حفظ کنیم، گفت: تا قبل از زلزله ارسباران، اهر در اکثر شاخصه های توسعه از دیگر شهرستان های استان عقب مانده بود اما همین زلزله سبب شد تا این شهرستان دچار تحول بزرگی شده و پیشرفت های قابل توجهی داشته باشد.

۱۳۹۴/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...