نسخه چاپی

دسترسی آژانس با احترام به نگرانی‌های مشروع ایران

مدیر بخش عدم اشاعه در انجمن كنترل تسلیحات تاكید كرد: این مساله مهم است كه آژانس دسترسی و اطلاعات مورد نیاز را برای تكمیل تحقیقات خود با احترام به نگرانی‌های مشروع ایران داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی احتمالا قصد دارد در مذاکرات تهران به دنبال راهی باشد تا مساله تحقیق درباره ابعاد احتمالی فعالیت هسته‌ای نظامی ایران را حل و فصل کند.

وزرای خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و چین نیز قرار است به مذاکرات وین ملحق شوند، جایی که جان کری وزیر خارجه ایران و محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از روز شنبه در آن حضور داشته اند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز قرار است در مذاکرات شرکت کند. هنوز معلوم نیست که آیا سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز به وین بازخواهد گشت یا نه.

جان کری روز گذشته در سخنانی تاکید کرد که ما داریم بسیار بسیار سخت کار می کنیم و هنوز برخی مسائل مشکل را در پیش داریم. ولی ما معتقدیم که در حال پیشرفت هستیم و به خاطر همین پیشرفت، به تلاش و کار ادامه می دهیم.

آمانو به دعوت ایران به تهران سفر کرده و قصد دارد با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و سایر مقام های رسمی دیدار و گفتگو کند. هدف اصلی سفر آمانو، حل و فصل مساله تحقیق در خصوص فعالیت های قبلی هسته ای ایران اعلام شده است.

گروه ۱+۵ از ایران خواسته است تا برای انجام این تحقیقات همکاری کند و این تحقیقات را بخش مهمی از هرگونه توافق جامع هسته ای ارزیابی کرده است.ایران بارها اتهامات مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای خود را رد کرده و تاکید دارد که این اتهامات بر اساس اطلاعات نادرست سیا و موساد مطرح شده است.

کارشناسان بر این باورند که یک توافق احتمالی شامل دسترسی مدیریت شده به تاسیسات اتمی ایران خواهد بود که ایران نسبت به این مساله اطمینان یابد که کارکنان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات نظامی به بهانه بازرسی، جاسوسی نمی‌کنند.

کلسی داونپورت مدیر بخش عدم اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات در این باره تاکید کرد: این مساله مهم است که آژانس دسترسی و اطلاعات مورد نیاز را برای تکمیل تحقیقات خود با احترام به نگرانی‌های مشروع ایران داشته باشد. سفر آمانو می تواند به صورت امیدوارانه مسیر را برای حل و فصل این نکته حساس در مذاکرات، هموار کند.

۱۳۹۴/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...