نسخه چاپی

پیام یوتیوبی ظریف به آمریكا و متحدین غربی آن در 1+5

باید یك تصمیم حساس و تاریخی بگیرند: توافق یا تحمیل

ظریف در یك پیام ویدیویی از هتل كوبورگ كه در سایت یوتیوب منتشر شد به آمریكا و متحدین غربی آن پیام داد.

به گزارش نما محمد جواد ظریف در پیامی به امریکا و متحدین غربی آن در 5+1تاکید کرد علي رغم پيشرفت هايي كه در دوسال گذشته طرفين به آن دست يافته اند، هيچ تضميني به خاطر ادامه دلبستگي آنها به تداوم فشار وجود ندارد و آنها مي بايست بين توافق و فشار يكي را انتخاب كنند.



رييس تيم هسته اي ايران هشدار داد اگر طرف هاي غربي و آمريكايي فاقد شجاعت برای مصالحه، خودباوری براي انعطاف، پختگی برای اتخاذ تصميمات منطقی، خردمندی برای کنار گذاشتن توهمات و جسارت برای عبور از عادت های کهنه باشند، هيچ توافقي در كار نخواهد بود.
ظريف با اشاره به تجربه ملت سرافراز ايران در جريان مقاومت در برابر تحريم ها و مقابله با تجاوز و جنگ تحميلي هشت ساله صدام به ايران كه با حمايت و پشتيباني آمريكا و متحدين غربي اش همراه بود، خاطرنشان ساخت كه توهمات غيرمنطقي جنگ طلبان غربي صرفا به افزايش تنش و دشمني ها مي انجامد.

متن کامل پیام بشرح ذیل است :

من در وين هستم تا به يك بحران غيرضروري و طولاني كه مدت ها قبل مي بايست خاتمه مي يافتپايان دهم. علي رغم برخي اختلافات باقيمانده در این ساعات آخرین، هيچگاه به این اندازه به دستيابي به يك راه حل پايدار نزديك نبوده ايم. با اين حال هنوز رسیدن به راه حل قطعی نیست.

دستیابی به توافق نيازمند شجاعت برای مصالحه، خودباوری براي انعطاف، پختگی برای تصميمات منطقی، خردمندی برای کنار گذاشتن توهمات و جسارت برای عبور از عادت های کهنه است.
برخی لجوجانه معتقدند که فشار اقتصادی و نظامی به تسليم مي انجامد. آنها فكر مي كنند كه مي توانند كماكان به هزينه جان و مال ديگران، خیال پردازی های موهوم خود را دنبال نمايند.
با اين حال من اميدوار هستم؛ چراكه نشانه هاي غلبه منطق بر توهم را مشاهده مي كنم. احساس می کنم كه طرف هاي مذاكراتي ما بالاخره درک کرده اند که فشار و تهدید نه تنها هيچگاه به راهحل های پایدار نمي انجامد، بلکه تنش ها و دشمنی ها را افزايش مي دهد. آنها شاهد بوده اند که تجاوز هشت ساله صدام و حامیانش به ايران، نتوانست ملت ايران را -- كه در برابر همه اين كشورها به تنهايي ايستاده بود -- به زانو درآورد.
آنها متوجه شده اند که کورترین و ظالمانه ترین تحریم های اقتصادی علیه کشور من، آنها را به هیچ یک از اهداف اعلام شده شان نرسانده و در عوض باعث آسيب افراد بی گناه و خشم ملتي صلح طلب و با گذشت شده است.
به همین دلیل آنها میز مذاکره را انتخاب کرده اند. ولي هنوز باید يك تصمیم حساس و تاریخي بگيرند: توافق یا تحمیل. در سیاست -همچون زندگی- نمی توان به هزينه دیگران به اهداف خود رسيد، چرا که عمر چنین دستاوردهايي همواره كوتاه خواهد بود. تنها توافقات متوازن هستند كه مي توانند از آزمون زمان سربلند بيرون آيند.
ما آماده دستیابی به یک توافق خوب و متوازن و گشودن افق های جدیدی برای برخورد با چالش های مهم و مشترک هستیم.
امروز تهديد مشترک ما رشد سريع افراط گرایی خشن و بربريت افسارگسيخته است. ایران اولین کشوری بود که در مقابل اين چالش ايستاد و با طرح "جهان علیه خشونت و افراط" پیشنهاد داد مقابله با این تهدید به یک اولویت جهانی تبدیل شود. تهدیدی که "ما" با آن رو به رو هستيم در قالب مرداني نقاب دار نمود يافته است که مهد تمدن را هدف گرفته اند. از "ما" صحبت مي كنم چرا که هیچ کس از اين خطر جهاني در امان نیست. برای مقابله با این چالش هاي جدید، روش های جديد هم به شدت مورد نیاز است. ایران همواره در خط مقدم مبارزه با افراط حاضر بوده است. امیدوارم همتایان من نیز توجه خود را به اين موضوع متمرکز نموده و منابع خود را برای مقابله با این تهدید حیاتی متمركز کنند.
هزار سال پیش، فردوسی شاعر ایرانی گفت:
"بکوشید نیکی به کار آورید
چو دیدید سرما بهار آورید"
من جواد ظریف هستم و این همواره پیام ایران بوده است.

۱۳۹۴/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...