نسخه چاپی

تاكتیك چانه‌زنی هسته‌ای در واپسین لحظات

وزیر امور خارجه ایران روز جمعه با انتشار ویدئوكلیپی از شش قدرت بزرگ جهانی خواست، تاكتیك‌های زورگویانه را رها كنند.

گروه ترجمه- روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز 4 ژوئیه 2015 (13 تیر) در مقاله‌ای به چانه‌زنی‌های ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای پرداخت و نوشت: وزیر امور خارجه ایران روز جمعه با انتشار ویدئوکلیپی از شش قدرت بزرگ جهانی خواست، تاکتیک‌های زورگویانه را رها کنند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران طی این ویدئو که به زبان انگلیسی در یوتیوب منتشر شد، این کشورها را به تلاش قلدرمآبانه برای رسیدن به توافقی ناعادلانه متهم کرد. وی گفت، آنها همان‌طور که از تحریم‌های تبعیض‌‌آمیز و ناعادلانه برای مجازات مردم ایران استفاده کردند، به استفاده از فشار ادامه می‌دهند. وی افزود: «برخی لجوجانه معتقدند، فشار نظامی و اقتصادی می‌تواند به‌طور قطع به تسلیم(ایران) منتهی شود... آنها بر صرف پول سایر ملت‌ها یا قربانی‌کردن فرزندان سایر ملت‌ها برای نقشه‌های توهم‌آمیز خود پافشاری می‌کنند». ظریف افزود: «در حال حاضر، قدرت‌های بزرگ، میز مذاکره را انتخاب کرده‌اند... اما همچنان باید انتخابی تاریخی و حساس صورت دهند: توافق یا زورگویی».

در ادامه مقاله آمده است: گویا مذاکره‌کنندگان گروه 1+5 به تکمیل توافقی که تحریم‌های اقتصادی ضدایرانی را در ازای محدودسازی هسته‌ای ایران برای 10 تا 15 سال لغو کند، نزدیک شده‌اند؛ اما این چانه‌زنی طی چند روز گذشته شدید بوده و دو طرف برای امتیازگیری در آخرین دقایق تلاش می‌کنند. به نظر می‌رسد، این ویدئو با هدف فشار شدیدتر و نمایش پیامدهای منفی شکست برای آمریکا و سایر قدرت‌ها بیش از ایران، منتشر شد. همچنین به نظر می‌رسد، ظریف به‌منظور نمایش اینکه برای دستیابی به بهترین توافق ممکن از موضع قدرت تلاش کرده، چنین صحبت‌هایی را مطرح کرده است. همچنین، ظریف متعهد شد که اگر توافق محقق شود، ایران می‌تواند به سایر کشورها در مقابله با دولت اسلامی (داعش) که بزرگ‌ترین تهدید برای خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] به‌شمار می‌رود، کمک کند. وی گفت: «تهدید مشترک امروز ما تهدید فزاینده افراط‌گرایی خشونت‌آمیز و بربریت آشکار است». وی تشریح کرد: «مذاکره‌کنندگان بسیار به توافق نزدیک هستند».

در پایان مقاله آمده است: یک مقام ارشد دولت اوباما که نخواست نامش فاش شود، گفت: مذاکره‌کنندگان در بازی نهایی قرار دارند؛ اما برخی مسائل جدی باقی مانده که تنها در سطح وزرای خارجه قابل حل‌وفصل است. روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، این هفته درباره مسئله‌ای کلیدی در مذاکرات به پیشرفت‌هایی دست یافته است. این مسئله کلیدی به بررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته مربوط می‌شود؛ اما آژانس اعلام کرده است، این مسئله کاملاً حل‌وفصل نشده است. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار از تهران، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: آژانس و ایران «به‌رغم اینکه انجام کارهای بیشتری نیاز است، درباره برخی مسیرهای پیش رو تفاهم بهتری پیدا کرده‌اند».

۱۳۹۴/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...