نسخه چاپی

كاخ سفید: گزینه نظامی هنوز روی میز است

سخنگوی كاخ سفید می‌گوید كه شرط اصلی توافق ایران و ۱+۵ در وین، متعهد ماندن ایران به قول و قرار لوزان است و گزینه نظامی هم هنوز برای برخورد با ایران روی میز باقی مانده است.

به گزارش نما ، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امشب در میان خبرنگاران گفت که شرط اصلی توافق در وین، متعهد ماندن ایران به بیانیه لوزان است.

بیانیه لوزان، چارچوب سیاسی مشخص شده از سوی ایران و ۱+۵ برای رسیدن به توافق نهایی بر سر پرونده اتمی این کشور است؛ این توافق در روز ۱۴ فروردین امسال خوانده شد.

سخنگوی کاخ سفید به مذاکرات جاری وین میان نمایندگان ایران و ۱+۵ هم اشاره کرد و گفت: «مذاکرات پرتکاپو است.»

ارنست در پاسخ به سوالی در خصوص دیگر حوزه‌های اختلاف ایران و آمریکا بدون درنظر گرفتن پرونده هسته‌ای گفت: «اگر ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند، همه نگرانی‌ها ما خیلی نگران‌کننده‌تر خواهد شد و به همین خاطر است که پرزیدنت اوباما اولویت خود را بر پیش‌گیری از تسلیح ایران (به سلاح اتمی) از طریق دیپلماسی گذاشته است.»

گزینه نظامی هنوز هم روی میز مانده

خبرنگاری به سخنرانی امروز اوباما در پنتاگون اشاره کرد؛ بر اساس برنامه اعلامی کاخ سفید، اوباما بناست ساعت ۱۲:۲۵ نیمه‌شب به وقت تهران، با حضور در پنتاگون، آخرین گزارش‌ها از نحوه مبارزه با داعش را دریافت کند.

خبرنگار پرسید که با توجه به در جریان بودن مذاکرات ایران و ۱+۵، آیا رئیس‌جمهور در خصوص گزینه نظامی برای جایگزین کردن شکست احتمالی مذاکرات سخن می‌گوید؟

سخنگو ابتدا گفت: «گزینه نظامی مانند گذشته روی میز باقی مانده است.» وی لحظاتی بعد و در میانه پاسخ دادن به سوالی دیگر، مجدداً این خبرنگار را خطاب قرار داد و گفت: «البته رئیس‌جمهور امروز در خصوص داعش صحبت خواهد کرد و انتظار نداریم در خصوص گزینه نظامی علیه ایران صحبت شود.»

مذاکرات غیراتمی در حاشیه مذاکرات اتمی

جاش ارنست در خصوص مذاکرات غیراتمی در حاشیه مذاکرات اتمی هم سخن گفت؛ وی گفت که «جان کری در خصوص بازداشت غیرعادلانه شهروندان آمریکایی در ایران، با مذاکره‌کنندگان ایرانی سخن گفته است.»

میز مذاکرات را ترک می‌کنیم

خبرنگاری در خصوص امکان تمدید دوباره مذاکرات سوال پرسید که سخنگو گفت: «این سوالات را از مذاکره‌کنندگان بپرسید. اگر ببینیم ایران تمایل ندارد بر خلاف موضع واحد جامعه جهانی، توافق نهایی را امضاء کند، میز مذاکرات را ترک خواهیم کرد.»

۱۳۹۴/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...