نسخه چاپی

روحانی به داد «زاینده رود» رسید

یك مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: با دستور رئیس جمهور، جریان آب در زاینده رود ادامه خواهد داشت.

به گزارش نما به نقل از مهر: یک مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: با دستور رئیس جمهور، جریان آب در زاینده رود ادامه خواهد داشت.

مسعود ميرمحمدصادقي با بيان اين مطلب که احياي تالاب گاوخوني و اکولوژي حاکم بر اکوسيستم منطقه بسيار حائز اهميت است، اظهارداشت: با رهاسازي آب در رودخانه زاينده‌رود، ‌ حيات دوباره به تالاب گاوخوني بازگشته و پرندگان و حيوانات آبزي که در منطقه بودند، مجددا حضور خواهند يافت و شور و نشاط گذشته دوباره به تالاب و منطقه بازمي‌گردد.

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي اصفهان با تاکید بر بازگشت حيات دوباره به تالاب گاوخوني، افزود: وقتي اين آب جاري است، در دوره بعدي توزيع آب نيز به واسطه اشباع شدن زمين، راحت‌تر مي‌توانيم آب را به مناطقي که نياز دارند منتقل کنيم.

میرمحمدصادقی با اشاره به روند رهاسازی آب از سد زاینده رود در سال جاری افزود: بنا به دستور رئيس جمهوري و همچنين مصوبه شوراي هماهنگي حوضه آبريز زاينده‌رود به رياست وزير نيرو، قرار شد جريان آب در زاينده رود جاري باشد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: وقتي اين آب جاري است، در دوره بعدي توزيع آب نيز به واسطه اشباع شدن زمين، راحت‌تر مي‌توانيم آب را به مناطقي که نياز دارند منتقل کنيم. ‌بر اين اساس، از نيمه خردادماه به بعد آب مختصري که در شوراي هماهنگي مصوب شده بود در رودخانه جريان يافت تا اين آب راکد نشود و جريان داشته باشد و از سويي نيز مقدار کمي از اين آب به طرف شرق اصفهان رها شد که اين آب و زه آب‌هاي کشاورزي موجود و همچنین پساب تصفيه‌خانه فاضلاب جنوب و شرق اصفهان، جرياني را در قسمت شرق رودخانه زاينده رود جاري کرد و پس از بازگشايي مسير آب و رفع موانع، سرانجام پس از ۱۰ سال آب به ميزان ۲ مترمکعب در ثانيه وارد تالاب گاوخوني شد.

ميرمحمد صادقي تصریح کرد: تلاش داريم اين آب را به آب پائيزه بعدي متصل کنيم، ولي خط قرمز ما براي تامين اين آب، ميزان حجم مخزن زاينده رود در پايان شهريورماه است تا بتوانيم کشت پائيزه کشاورزان شرق و غرب را درسال آينده نيز داشته باشيم. تصميم گيري در اين مورد به عهده مديريت يکپارچه زاينده رود گذاشته شده و همه ما تلاش داريم اين آب به‌ صورت حداکثری در رودخانه جاري بماند.

وي با اشاره به شادي مردم اصفهان در هنگام جاري شدن آب در تالاب گاوخوني گفت: در هفته گذشته آئين شکرگزاري توسط سازمان‌های مردم نهاد و مردم اصفهان به خاطر رسيدن آب به تالاب گاوخوني برگزار شد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بيان اينکه ادامه اين وضعيت تابع مقدار آبي است که در منطقه رها مي‌شود و اين رهاسازي نشاط مضاعفي را در بين مردم اصفهان و شرق اصفهان ايجاد کرده است، اظهار اميدواري کرد این روند خدشه‌اي به کشت پائيزه شرق و غرب اصفهان وارد نشود. همچنین وجود آب در تالاب گاوخوني از نشر ريزگردها در منطقه جلوگيري کرده است.

۱۳۹۴/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...