نسخه چاپی

آمار فقرا در جهان

به گفته بان كی مون دبیركل سازمان ملل متحد، محو فقر شدید طی یك نسل آینده در پی دستاوردهای بنیادی و متداوم محقق خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، براساس گزارش نهایی آرمان های توسعه هزاره که امروز توسط بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد درنیویورک رونمایی شد، آرمان های توسعه هزاره موفق ترین جنبش ضد فقر را در طول تاریخ به راه انداخته است و برای تصویب دستور کار توسعه پایدار در این سال نقش نقطه آغاز را ایفا می کند.
گزارش آرمان های توسعه هزاره 2015 روشن می سازد که 15 سال تلاش در سراسر جهان برای رسیدن به 8 هدف آرمانی که در اعلامیه هزاره در سال 2000 تعیین شده بود موفقیت آمیز بوده و در عین حال وجود نواقص باقیمانده را نیز تصدیق می کند.



داده ها و تحلیل های موجود در این گزارش حاکی از آن است که با مداخلات هدفدار، راهبردهای جامع، منابع کافی و اراده سیاسی حتی فقیرترین کشورها نیز می توانند پیشرفت کنند.



به گفته بان کی مون، محو فقر شدید طی یک نسل آینده در پی دستاوردهای بنیادی و متداوم محقق خواهد شد. این پیشرفت ها به طور چشم گیری مدیون آرمان های توسعه هزاره هستند و به جهانیان آموختند که چگونه دولت ها، بخش خصوصی و جامعه مدنی برای دستیابی به پیشرفت های متحول کننده می توانند با یکدیگر مشارکت کنند.



آرمان‌ها و اهداف میسر خواهند شد



گزارش آرمان های توسعه هزاره تصدیق می کند که هدف گزاری می تواند میلیون ها انسان را از فقر برهاند، زنان و دختران را توانمند سازد، سلامت و تندرستی را بهبود بخشد و فرصت های جدید بسیاری را برای زندگی بهتر فراهم کند.



حدود نیمی از جهان در حال توسعه تنها طی زمانی کوتاه در دو دهه گذشته در فقر شدید به سر می بردند. تعداد افرادی که اکنون در فقر شدید زندگی می کنند به بیش از نصف کاهش یافته است و از یک میلیارد و 900 میلیون نفر در سال 1990 به 836 میلیون نفر در 2015 رسیده است.



همچنین به خاطر آرمان های توسعه هزاره دنیا شاهد پیشرفت چشمگیر برابری جنسیتی در آموزش است و توازن جنسیت در مدارس ابتدایی اکثر کشورها حاصل شده است.



اکنون دختران بیشتری در مدارس حضور دارند و بر اساس داده ها طی 20 سال گذشته زنان نمایندگی مجلس را در 90 درصد از 174 کشور به دست گرفته اند. در همین زمان میانگین نسبت زنان در مجلس حدودا دو برابر شده است.



نرخ کودکانی که قبل از 5 سالگی جان خود را از دست می دهند به بیش از نصف کاهش یافته و از سال 1990، از 90 به 43 مرگ در هر یک هزار تولد رسیده است. آمار مرگ و میر مادران کاهش 45 درصدی در کل جهان را نشان می دهد که بیشترین افت از سال 2000 رخ داده است.



سرمایه گذاری های هدفدار جهت مقابله با بیماری هایی مانند ایدز و مالاریا نتایج بی سابقه ای به همراه داشته است. بین سال های 2000 تا 2015 بیش از شش میلیون و 200 هزار نفر از مالاریا نجات یافتند و این در حالیست که پیشگیری از سل، تشخیص و مداخلات درمانی جان حدود 37 میلیون نفر را بین سال های 2000 تا 2013 نجات داده است.



دو میلیارد و 100 میلیون نفر در سراسر جهان به تاسیسات بهداشتی بهبود یافته دسترسی پیدا کرده اند و تعداد افرادی که از سال 2000 در فضای باز قضای حاجت می کنند حدودا به نصف کاهش یافته است. کمک های توسعه ای رسمی از کشورهای توسعه یافته شاهد 66 درصد افزایش واقعی از سال 2000 تا 2014 بوده و به 135 میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده است.



نا برابری ادامه دارد



گزارش مذکور تاکید دارد که آرمان های توسعه هزاره دستاوردهای قابل توجهی در سراسر جهان داشته اند اما پیشرفت در سراسر مناطق و کشورها ناهمگن بوده و شکاف چشمگیری به جای گذارده است. منازعات بزرگترین تهدید برای توسعه انسانی بوده و این در حالیست که کشورهای آسیب پذیر و متاثر از منازعه به طور معمول با بالاترین نرخ فقر مواجه هستند.



نابرابری جنسیتی به رغم تعداد بیشتر زنان نماینده در مجلس و حضور دختران بیشتر در مدارس هنوز ادامه دارد. زنان همچنان در دسترسی به کار، سرمایه های اقتصادی و مشارکت در تصمیم گیری در بخش خصوصی و عمومی با تبعیض روبرو می شوند.



با وجود آنکه آرمان های توسعه هزاره پیشرفت های چشمگیری را بوجود آورده است اما حدود 800 میلیون نفر از مردم هنوز در فقر شدید زندگی می کنند و از گرسنگی رنج می برند. کودکان 20 درصد فقیرترین خانوارها احتمالا بیش از دو برابر 20 درصد ثروتمندترین ها از رشد باز مانده اند همچنین احتمالا چهار برابر به مدرسه نرفته اند. نسبت کودکان بازمانده از تحصیل در کشور های متاثر از منازعه از 30 درصد در سال 1999 به 36 درصد در سال 2012 افزایش یافته است.



در زمینه محیط زیست، تولید جهانی دی اکسید کربن بیش از 50 درصد از سال 1990 افزایش یافته و در حال حاضر کمبود آب بر 40 درصد از مردم جهان تاثیر می گذارد و پیش بینی می شود که این میزان افزایش یابد.



دستور کار جدید توسعه پایدار



رهبران جهان برای جایگزینی آرمان های توسعه هزاره خواستار دستور کار پایدار، بلند پروازانه و بلند مدت هستند. آرمان های جدید جهانی بر اساس موفقیت و نیروی فزاینده آرمان های توسعه هزاره، عرصه جدیدی همراه با انگیزه در مورد نابرابری، رشد اقتصادی، شغل مناسب و معقول، شهرها و مناطق سکونت انسانی، صنعتی، انرژی، تغییرات آب و هوایی، مصرف پایدار و تولید، صلح و عدالت خواهد گشود.



بان کی مون اظهار داشت دستور کار نوظهور توسعه پس از 2015 شامل مجموعه ای از اهداف توسعه پایدار است که می کوشد تا با اتکا به موفقیت های ما تمام کشورها را گردهم آورد و در مسیر جهانی مرفه تر، پایدار و عادلانه قرار دهد.



تاریخچه



گزارش آرمان های توسعه هزاره ، ارزیابی سالانه پیشرفت جهانی و منطقه ای به سمت آرمان ها است که نشان دهنده جامع ترین اطلاعات به روز شده مطابق با بیش از 28 کارگزاری تخصصی سازمان ملل متحد و بین المللی است. این گزارش توسط اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد تهیه می شود. جهت مطالعه مجموعه کامل داده های مورد استفاده برای تهیه این گزارش به سایت mdgs.un.org. مراجعه کنید.

۱۳۹۴/۴/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...