نسخه چاپی

بازی با كلمات در وین

در حالی كه مذاكرات ایران و ۱+۵ بار دیگر طی چند روزه گذشته تمدید شده، اما مقامات حاضر در وین تلاش دارند از به كارگیری واژه «تمدید» خودداری كنند.

به گزارش نما به نقل از فارس، به نظر می رسد «بازی با کلمات» بهترین حربه تیم های مذاکره کننده حاضر در وین برای خودداری از به کار بردن واژه «تمدید» است. آذرماه سال گذشته بود که ایران و ۱+۵ بعد از چند دور مذاکرات فشرده، تصمیم به تمدید ۷ ماهه مذاکرات گرفتند و تاریخ ۳۰ ژوئن را به عنوان ضرب الاجل پایان گفت و گوها تعیین کردند.

در حالی که تنها یک روز به ضرب الاجل ۳۰ ژوئن باقی مانده بود، هر دو طرف مصرانه از به کار بردن واژه «تمدید» خودداری می کردند و جالب اینکه به جای آن می گفتند «زمان در تاریخ ۳۰ ژوئن متوقف می شود تا مذاکرات ادامه یابد».

در نهایت، مذاکرات تا ۷ جولای تمدید شد که با توجه به موضوعات چالشی که باقی مانده بود، از همان ابتدا مشخص بود این تمدید چند روزه نیز نمی تواند گره‌گشای مشکلات پیش رو باشد.

امروز (سه شنبه) نیز ضرب الاجل ۷ جولای فرا رسید و در حالی که همه خبرنگاران حاضر در مقابل هتل کوبورگ از گرمای طاقت فرسا و بلاتکلیفی به شدت کلافه و سردرگم بودند، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران شد و گفت: «ما به مذاکرات طی روزهای آینده ادامه می‌دهیم. برخی وزرا در ساعات آینده مذاکرات را ترک می‌کنند، اما دوباره باز می‌گردند».

معنای این جمله، قطعا تمدید چند روزه مذاکرات است اما موگرینی در ادامه جملات جالبی بر زبان آورد. او گفت: «قرار نیست مذاکرات تمدید شود و فعلا همان بحث ۷ جولای مطرح است»!

به هر حال معنای حرف موگرینی چیزی جز تمدید دوباره مذاکرات نیست. در حالی که پیشتر منابع آگاه به خبرنگار فارس گفته بودند احتمال دارد جمع بندی چهارشنبه شب یا بامداد پنج شنبه اعلام شود، توئیت «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه برنامه برنامه اقدام مشترک تا روز جمعه تمدید شده، این گمانه را به وجود آورده است که مذاکرات تا روز جمعه ادامه پیدا کند. از این رو عجیب است که مقامات حاضر در مذاکرات از به کارگیری لفظ «تمدید» مذاکرات خودداری می کنند.

۱۳۹۴/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...