نسخه چاپی

احتمال لغو قرارداد همكاری با پژو

مدیرعامل ایران خودرو از احتمال لغو قرارداد همكاری با شركت پژوی فرانسه و حضور رسمی شركت‌های بنز و فولكس واگن در بازار ایران خبر داد و گفت: قصد داریم اواخر سال ۹۶ خط تولید پژو ۴۰۵ را متوقف كنیم.

به گزارش نما ، هاشم یکه‌زارع در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در خصوص سرمایه گذاری‌های جدید آلمانی‌ها در صنعت خودروی ایران، گفت: پس از توافق هسته ای، هیات‌هایی به ایران سفر کرده اند که آلمان اولین تیم اقتصادی بود که برای حضور ابراز علاقه کرد و در حاشیه آن نیز مذاکراتی با دو شرکت خودرویی بنز و فولکس واگن در ایران صورت گرفت.
* جزئیات سرمایه گذاری جدید بنز در ایران

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: شرکت بنز یکی از شرکت‌های قدری است که به واسطه موضوع تحریم، بازار ایران را ترک کرد که بر این اساس، اخیرا با بنز مذاکراتی صورت گرفته و این شرکت حاضر شده به صورت تمام‌قد وارد بازار ایران شود.

وی تصریح کرد: دفتر بنز در ایران ظرف سه ماه آینده آغاز به کار خواهد کرد و براساس قرارداد ۱۰ ساله ای که با این شرکت منعقد خواهد شد، تولید خودروهای تجاری به زودی در ایران از سوی بنز آغاز خواهد شد.

به گفته یکه‌زارع، در قرارداد ۱۰ ساله ای که با بنز منعقد خواهد شد، تولید کامیون، اتوبوس و ون در دستور کار قرار خواهد گرفت و البته بنز آمادگی دارد ۳۰ درصد از سهام ایدن که در تبریز موتورهای بنز را تولید می‌کرد، خریداری کرده و آنجا شروع به تولید خودروهای روز خود کند.

وی اظهار داشت: در شرکت محور خودرو نیز که تولیدکننده اکسل است، بنز ادامه همکاری خواهد داد، ضمن اینکه در خصوص تولید خودروهای سواری قراردادی ۵ ساله به زودی میان ایران خودرو و شرکت بنز به امضا خواهد رسید که بر اساس آن، شرکت ستاره ایران که وارد کننده رسمی خودروهای بنز بود و شرکت تاپ خودرو که تولیدکننده است، به زودی عرضه و تولید خودروهای بنز را در ایران آغاز خواهند کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطرنشان کرد: بنز ابراز تمایل کرده است تا ۵۰ درصد از سهام شرکت ستاره ایران را خریداری کند.

به گفته یکه زارع، خودروهای بنز بیشتر در حوزه خودروهای لوکس است و البته این اتفاق خوبی برای ایران است که شرکت قدری همچون بنز، برای تولید پیشگام شود.

* خط و نشان یکه‌زارع برای چینی ها

یکه‌زارع گفت: با توجه به شرایط صنعت خودروی ایران بعد از توافق هسته ای، به نظر می رسد جا برای چینی ها تنگ تر خواهد شد.

وی اظهار داشت: واقعیت این است که در شرایط تحریم که بسیاری از خودروسازان دنیا بازار ایران را ترک کردند، چین توانست با ورود خودروهای ارزان قیمت خود به داخل، بازار خوبی را در ایران داشته باشد و خودروهای چینی برای مشتریان ایرانی جذاب شد اما به لحاظ کیفیت و مشخصات فنی، چین در حدی نیست که بتواند با اروپایی ها رقابت کند.

* احتمال لغو قرارداد همکاری با پژو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه در خصوص وضعیت انعقاد قرارداد ایران خودرو با شرکت پژو، خاطرنشان کرد: همزمان با ورود وزیر امور خارجه فرانسه، جلسه ای در وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار خواهد شد که بنده هم در آن حضور دارم اما هیچ مقام خودرویی همراه با وزیر امور خارجه به ایران نخواهد آمد اما باید توجه داشت که پژو یک شرکت قدیمی است که فعالیت چند سال اخیرش در ایران منجر به فروش ۲۲ درصد از کل محصولات تولیدی آن در کشورمان شد، بنابراین بازار ایران یک بازار جذاب برای هر شرکتی و از جمله پژو است.

یکه‌زارع ادامه داد: بعد از مشکلات سیاسی و تحریم‌های ناجوانمردانه، پژو غیرعاقلانه بازار ایران را ترک کرد و همین امر منجر به اخراج ۸ هزار کارگر پژو و بروز مشکلاتی برای ایران خودرو شد.

وی با تاکید بر اینکه طی یک و نیم سال اخیر مذاکرات خوبی را با پژو صورت داده ایم، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم شرایط همکاری آینده را ترسیم کنیم و البته یک شرکت تولیدی را در ایران با سهام ۵۰-۵۰، تولید محصولات مشترک و صادرات ۳۰ درصد از تولید قرار است تاسیس کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: آنچه که باید پژو بداند، این است که باید نسبت به رفتار گذشته خود پاسخگو باشد و این طور نیست که ما به راحتی از این رفتار عبور کنیم و پژو باید پاسخگوی رفتار غیرمنطقی خود باشد.

وی خاطرنشان کرد: پژو تا این لحظه نباید مطمئن باشد که قراردادش با ایران خودرو امضا خواهد شد و حتی اگر این قرارداد امضا شد، او شریک اول ما نخواهد بود، چرا که با توجه به ابراز علاقه شرکت‌های خارجی و منافع ملی، مذاکره با شرکت‌های مختلفی در دست انجام است که از بین آنها، ایران خودرو شریکی را انتخاب خواهد کرد که مقتدر، متعهد و دارای محصولات با تکنولوژی روز دنیا باشد، بنابراین پژو نباید از امضای قرارداد خود مطمئن باشد.

یکه زارع در ادامه افزود: خروج پژو از بازار ایران مشکلاتی را ایجاد کرد که باید برای دریافت غرامت از او، با کار کارشناسی عدد و رقمی را استخراج کرده تا این شرکت به صورت ارزی به ایران بپردازد. البته بحث‌های حقوقی بین المللی نیز مطرح است و وقتی در مورد عدد و رقم غرامت به جمع بندی رسیدیم، آن را اعلام خواهیم کرد.

* جزئیات مذاکره با فولکس واگن

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، فولکس واگن را یک شرکت بزرگ آلمانی با شرکای مقتدر دانست و گفت: فولکس می تواند شریک خوبی برای ایران باشد و در مذاکرات هیات آلمانی نیز با این شرکت صحبت شد.

وی اظهار داشت: سیاست ایران خودرو این است که با هر شرکتی که کار می‌کند، ساخت داخل و ایجاد مرکز تحقیقات مشترک را در دستور کار قرار دهد، ولی اینکه شریک فولکس واگن چه شرکتی است باید از سوی فولکس اعلام شود اما اگر ایران خودرو شریک او باشد، فولکس می‌تواند یکی از شرکای اصلی ایران خودرو هم باشد.

* تکذیب استقرار کارشناسان پژو در ایران خودرو

یکه‌زارع در ادامه با تکذیب استقرار کارشناسان پژو در ایران خودرو، خاطرنشان کرد: کارشناسان پژو در این شرکت رفت و آمد دارند و قطعه‌سازانی که شرکای پژو هستند، می توانند در ایران‌خودرو با کارشناسان پژو ملاقات کنند.

وی اظهار کرد: قراردادی که منعقد شود، باید در بحث صادرات و ساخت داخل متمرکز شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر چگونگی برخورد با پژو در تنظیم قراردادهای جدید گفت: ۸۰ درصد قراردادهای بین المللی وجوه مشترک دارند ولی ۲۰ درصد دیگر با توجه به اینکه کدام کشور وارد قرارداد خواهد شد، قابل تغییر است اما ما برای پژو دو نگاه را مدنظر قرار خواهیم داد به نحوی که علاوه‌بر شرایط جدید نگاهی هم به گذشته عملکرد پژو در ایران خواهیم داشت، چراکه خاطره تاریخی ما از پژو باید به نحو مطلوب پاک شود.

وی اظهار کرد: به هر حال ما برای هیچ خودروسازی فرش قرمز پهن نمی کنیم و قرارداد پژو نیز با نهایت دقت تنظیم خواهد شد.

* چگونگی تضمین قراردادهای خارجی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر دریافت تضامین لازم از خودروسازان خارجی برای انعقاد قراردادهای جدید، گفت: تضمین قرارداد برای خارجی ها در چند بخش خلاصه می شود به نحوی که باید محکم عمل کرده و تمامی ترم‌های بین المللی را در آن رعایت کنیم.

یکه‌زارع ادامه داد: قرارداد با طرف خارجی به نحوی تنظیم خواهد شد که او به راحتی نتواند بازار ایران را ترک کرده و اگر در مقاطعی بازار را ترک کرد، دچار خسارت شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که شیوه همکاری برای طرف خارجی باید به نحوی باشد که منافع آن دقیقا از خروج از بازار ایران متضرر شود و او هم خسارت ببیند.

* جزئیات تولید خودروهای ارزان‌قیمت با ورود خارجی‌ها

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر انتظار مصرف کنندگان ایرانی برای تولید خودروهای ارزان‌قیمت در شراکت با خارجی ها خاطرنشان کرد: در شراکت با خارجی ها کلاس‌های مختلفی را تولید خواهیم کرد و البته بیشترین نیاز ما در کلاس ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومانی است که با توجه به این موضوع، تلاش داریم در تولیدات جدید با طرف خارجی به نحوی حرکت کنیم که نیاز مصرف کنندگان ایرانی در طبقه متوسط نیز تامین شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: هیچ خودروساز خارجی با تولید محصولات روز دنیا و با هر میزان ساخت داخلی به لحاظ قیمتی نمی‌تواند خودروهایی را تولید کند که با خودروهای موجود بتواند رقابت داشته باشد.

یکه‌زارع اظهار داشت: با توجه به رعایت کیفیت با یک فاصله ۳۰ درصدی، به طور قطع خودروهای داخلی ارزان تر از خودروهای جدید خارجی خواهند بود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر گفت: برنامه داریم در فاز اول، برای جمع آوری برخی خطوط تولید، اواخر سال ۹۶ خط تولید پژو ۴۰۵ را از رده خارج کنیم اما به هر حال سایر خودروسازان نیز باید در این زمینه پیشگام شوند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: با شرکتی که شریک اصلی ایران خودرو خواهد شد، دو نوع محصول تولید خواهیم کرد که یک طبقه آن، با تیراژ پایین در حدود ۵ تا ۱۰ هزار خواهد بود و طبقه دیگر تولید خودروهای بالای ۱۰۰ هزار تیراژ خواهد بود که بر روی آنها سرمایه‌گذاری مشترک صورت خواهیم داد، با شریک خارجی شرکت مشترک راه اندازی کرده و صادرات و ساخت داخل را در دستور کار قرار خواهیم داد، ضمن اینکه این شریک باید پول بیاورد و بر این اساس به راحتی هم از بازار ایران خارج نخواهد شد.

وی گفت: با همه این تفاسیر، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نباید از یاد برود و اگر محصولاتی که توسط ایرانی ها برای تولید با خارجی ها پیشنهاد شود، بتواند نیاز شرکای خارجی را تامین کند آن زمان آنها به راحتی بازار را ترک نخواهند کرد.

یکه‌زارع همچنین از مذاکره با شرکت رنو برای تولید خودروی جدید کوئد که به تازگی در بازار هند عرضه شده است، خبر داد و گفت: ۱۵۰ هزار دستگاه از این خودرو در ایران خودرو تولید خواهد شد که می تواند جایگزین مناسبی برای خودروهای کلاس قیمتی متوسط باشد. به این ترتیب نیاز بازار مشتریان را پاسخ دهیم.

* انتقاد از شیوه سرمایه‌گذاری رنو در ایران

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودروگفت: رنو یکی از شرکای تجاری ایران است که تا یکسال قبل قراردادش با خودروسازان ایرانی در قالب شرکت رنو پارس بود و صحبت‌های اولیه در آن مقطع مبنی بر این بود که شرکت رنو وارد ایران شده، کارخانه ای احداث کرده و سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی ال۹۰ تولید کند به نحوی که کارخانه ای به صورت مستقیم با ظرفیت ۲۰۰ هزار دستگاه در سال به صورت مستقیم از سوی رنو ایجاد شده و در کنار آن، ۱۵۰ هزار دستگاه ال۹۰ در سایپا و ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی ال ۹۰ در ایران خودرو هم تولید شود؛ ولی در عمل این اتفاق رخ نداد و رنو نیامد.

وی ادامه داد: آنچه که رنو به عنوان سرمایه گذاری در ایران تا به حال انجام داده، تنها راه اندازی یک دفتر در ایران است و برخی قالب قطعاتی که به صورت امانی نزد قطعه سازان گذاشته است و این یک سرمایه گذاری به شمار نمی آید.

یکه‌زارع گفت: همکاری با رنو از یکسال پیش از قالب شرکت رنوپارس خارج شده و ایران خودرو با رنو فرانسه به صورت مستقیم وارد مذاکره شده و همان چارچوب برای شرکت رنو نیز صادق است که باید در ایران سرمایه گذاری داشته باشد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: هم اکنون خودروهای رنو کولئو ۴، کپچر و کوئد قرار است در ایران تولید شود که می توان به عنوان جایگزینی برای خودروهای ارزان، تولید کوئد را در دستور کار قرار داد و البته شرکت رنو هم می تواند جزء شرکت‌هایی باشد که به عنوان شریک اصلی ایران خودرو، حذف کننده پژو باشد.

* عرضه فیس لیفت تندر ۹۰ در بازار تا پایان سال

وی با انتقاد از آغاز پروژه فیس لیفت تندر ۹۰ گفت: اگر من آن زمان مدیرعامل ایران خودرو بودم، هیچگاه این پروژه را آغاز نمی کردم اما به هر حال، پیش از ورود من کار شروع شده و تا آخر سال هم فیس لیفت تندر ۹۰ به بازار عرضه می شود.

یکه‌زارع گفت: هر محصولی که بازار عرضه می شود، یک حداکثر عمر دارد که به هر حال از رده خارج می شود.

* چینی‌ها بیش از ۵ درصد در بازار سهم نخواهند داشت

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به سئوالی مبنی بر چگونگی برخورد با شرکای چینی ایران خودرو گفت: این گروه مصمم است که بیش از ۵ درصد از سهم تولید خود را به چینی ها اختصاص ندهد و به این موضوع هم متعهد است؛ اگرچه نمی توان به طور کامل خودروسازان چینی را نقد کرد یا اینکه به طور کامل به آنها تکیه کنیم.

وی اظهار داشت: چین سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی در عرصه خودروسازی داشته ولی با توجه به اینکه شرایط رقابتی برای ایران وجود نداشته سهم عمده ای از بازار را به خود اختصاص داده است؛ اما هم اکنون اوضاع متفاوت است و آنها باید در خدمات پس از فروش نگاه خود را عوض کنند.

یکه‌زارع افزود: کار برای چینی ها سخت خواهد شد و باید فضا را در خصوص ارائه خدمات از سوی چینی ها عوض کرد.

* خودرو ارزان نمی‌شود

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص کاهش قیمت خودرو بعد از توافقات هسته ای خاطرنشان کرد: قیمت ارز نوسان عمده ای نداشته و دولت هم مصمم به کنترل تورم است، بنابراین با توجه به رونقی که در واحدهای تولیدی اتفاق افتاده، اشتغال بالا می رود و توان خرید مردم نیز افزایش خواهد یافت، می توان منتظر رویدادهای مثبتی در اقتصاد بود.

وی گفت: اعتقاد ندارم کاهش قیمت خودرو صورت بگیرد بلکه سیر افزایش قیمت نزولی خواهد شد.

یکه‌زارع در ادامه گفت: خط تولید بعضی از محصولات ایران خودرو به زودی در جمهوری آذربایجان راه‌اندازی خواهد شد و برخی خودروها به صورت SKD صادر شده و در مرحله بعد به صورت CKD صادر خواهد شد.

* محصولات جدید سوزوکی در راه ایران

وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای تولید محصولات سوزوکی در ایران خبر داد و گفت: سوئیفت، سیاز و فلریو از محصولات سوزوکی در ایران به تولید خواهند رسید.

مدیر عامل ایران خودرو ادامه داد: تولید کیزاشی در برنامه تولید ما نخواهد بود.

۱۳۹۴/۵/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...