نسخه چاپی

توافق هسته ای و كشمكش انتخاباتی در آمریكا

جمهوریخواهان توافق هسته‌ای با ایران را یكی از برگ‌های برنده دموكرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده می‌دانند و تلاش می‌كنند، با انتقادهای شدید و انگشت‌ گذاشتن بر روی نقاطی كه به‌نوعی برای ایران امتیاز تلقی می‌شود، این برگ را بسوزانند. از طرف دیگر مقامات دولتی آمریكا نیز برای رد انتقادات رقبای انتخاباتی خود ناچارند به بخش دیگری از امتیازات نهفته ایران در توافقنامه اعتراف كنند

گروه ترجمه - روزنامه واشنگتن‌پست 29 ژوئیه 2015 (7 مرداد) در مقاله‌ای به حضور جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مجلس نمایندگان برای ارائه توضیحات به کمیته امور خارجی این مجلس درزمینه توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: سه وزیر کابینه اوباما، روز سه‌شنبه از توافق هسته‌ای ایران در مجلس نمایندگان دفاع کردند. جان کری، وزیر امور خارجه؛ ارنست مونیز، وزیر انرژی و جک لو، وزیر خزانه‌داری چهار ساعت برای شهادت در مقابل کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان وقت صرف کردند. هفته گذشته نیز این سه وزیر در مقابل کمیته روابط خارجی سنا توضیحاتی ارائه دادند. جان کری که طی 18 ماه گذشته سفرهایی به پایتخت‌های اروپایی و خاورمیانه‌[غرب آسیا و شمال آفریقا] داشته است، به کنگره گفت: رأی منفی کنگره می‌تواند سبب شود، ایران برنامه هسته‌ای خود را گسترش دهد؛ در عین حال تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور بی‌اثر می‌شود.

در ادامه مقاله آمده است: جان کری درباره پیامدهای رأی منفی کنگره گفت: «در این صورت، ما نه‌تنها مسیری آزاد برای دو برابرشدن سرعت غنی‌سازی در ایران، ساخت رآکتور آب سنگین و نصب سانتریفیوژهای کارآمدتر فراهم می‌کنیم، بلکه امکان بازرسی‌های بی‌سابقه و اقدامات شفاف‌ساز از ایران را نیز از دست خواهیم داد». بسیاری از اعضای کنگره، از جمله دموکرات‌ها که کاخ سفید برای جلوگیری از بی‌اثرسازی وتوی رئیس‌جمهور از سوی آنها تلاش می‌کند، ابراز نگرانی می‌کنند که ایران پس از انقضای زمان محدودیت‌ها در دستیابی به تسلیحات هسته‌ای آزادی عمل خواهد داشت. کری گفت، محدودیت‌ها به‌تدریج کاهش خواهد یافت. وی افزود: «آلترناتیو چیست؟ هنگامی که به‌دلیل پاپس‌کشیدن ما، ایرانی‌ها احساس کنند حق آغاز غنی‌سازی دارند؟». ارائه این‌گونه توضیحات در سنا و مجلس نمایندگان، بخشی از روند بررسی 60 روزه است که مطابق قانون اعطا شده است. انتظار می‌رود، کنگره آمریکا که تحت تسلط جمهوریخواهان است، به این توافق رأی منفی بدهد؛ اما باراک اوباما گفته است، هرگونه قانونی را که از اجرای توافق هسته‌ای جلوگیری کند، وتو خواهد کرد.

در پایان مقاله آمده است: بسیاری از جمهوریخواهان در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آشکارا از گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا انتقاد کردند. لی زلدین، نماینده جمهوریخواه گفت: «آقای کری، بسیاری از آمریکایی‌ها برای تبدیل آمریکا به بزرگ‌ترین کشور جهان جنگیده‌اند و کشته شده‌اند و باید ضمن احترام بگویم شما قدرت حفظ این بزرگی را ندارید». بسیاری از پرسش‌ها از آقای کری بر تهدید ایران علیه اسرائیل[رژیم صهیونیستی] متمرکز بود. برندن بویل، نماینده جمهوریخواه گفت، برخی نگرانی‌ها را به‌طور مستقیم از زبان سفیر اسرائیل در آمریکا شنیده است. کری پاسخ داد: «معتقدم اسرائیل، منطقه و جهان در صورتی که به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای نرود، امن‌تر خواهد بود... معتقدم این توافق بهترین راه برای دستیابی به این هدف است». کری متذکر شد، سندر ام. لوین، باسابقه‌ترین عضو یهودی کنگره از توافق هسته‌ای حمایت کرده است. کری و مونیز این موضوع را نیز رد کردند که توافقی که به بازرسان بین‌المللی امکان دسترسی به تأسیسات هسته‌ای را می‌دهد، «توافقی محرمانه» است که از کنگره پنهان مانده است. کری افزود: «هیچ توافق محرمانه‌ای وجود ندارد... این توافقی است که روند عادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌شمار می‌رود و برای تمام کشورها صدق می‌کند».

 تحلیل‌:
جمهوریخواهان توافق هسته‌ای با ایران را یکی از برگ‌های برنده دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده می‌دانند و تلاش می‌کنند، با انتقادهای شدید و انگشت‌ گذاشتن بر روی نقاطی که به‌نوعی برای ایران امتیاز تلقی می‌شود، این برگ را بسوزانند. از طرف دیگر مقامات دولتی آمریکا نیز برای رد انتقادات رقبای انتخاباتی خود ناچارند به بخش دیگری از امتیازات نهفته ایران در توافقنامه اعتراف کنند.

۱۳۹۴/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...