نسخه چاپی

عاقبت توافق هسته ای ایران و ۱+۵ در كنگره

از زمانی كه ایران و كشورهای گروه ۱+۵ درباره موضوع هسته ای به توافق رسیدند اعضای حزب جمهوری خواه در كنگره و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، انتقاد و حمله خود را به آن شدت بخشیده اند. این روند از چند روز پیش و همزمان با حضور جان كری، ارنست مونیز و جك لو در كنگره، شدت بیشتری پیدا كرده است.

به گزارش نما به نقل از الف، اعضای کنگره از رویکرد اوباما در مذاکرات که به زعم آنان بی توجه به نقش کنگره بوده به خشم آمده اند.

همزمان اسرائیل برنامه جامع اقدام مشترک را «اشتباهی در ابعاد تاریخی» توصیف کرده و نتانیاهو، همه دیدارهای خود را به موضع‌گیری‌های تند علیه این توافق اختصاص داده‌است. در اقدامی دیگر روزنامه جرزالم پست گزارش داده که دفتر نتانیاهو تلاش‌های خود را برای متقاعد کردن کنگره به رد توافق تشدید کرده و در این رابطه یک «سند» تهیه کرده‌است که «راهکارهای جایگزین» را با هدف توقف فعالیت‌های هسته‌ای مشکوک ایران پیشنهاد کرده‌است. این سند قرار است بزودی میان اعضای کنگره در واشنگتن توزیع شود. آیپک نیز قرار است میلیون ها دلار برای قانع کردن کنگره در این خصوص که نمی توان به ایران اعتماد کرد و این توافق باید به هم بخورد، هزینه کند.

در ادامه به برخی از مهمترین اظهارنظرهای نمایندگان کنگره و نامزدهای جمهوری خواه اشاره شده است.

رویز: ایران مشخص می کند بازرسی ها کی و کجا باشد
ادی رویز، رئیس کمیته روابط خارجی آمریکا در جلسه روز سه شنبه در نشست مشورتی با وزیران خارجه و انرژی آمریکا درباره توافق هسته ای گفت: اوباما از ابتدا مخالف طرح بازبینی توافقنامه توسط نمایندگان آمریکا بود.

وی با بیان اینکه توافقنامه دارای اشکالات زیادی است، ادامه داد: از جمله این اشکالات اینکه طبق این توافقنامه ایران مجبور نخواهد بود تکنولوژی کلیدی ساخت بمب را از بین ببرد؛ برخلاف سیاست منع اشاعه، اجازه گسترده غنی سازی داده شده است؛ همچنین به ایران اجازه تحقیقات و ساخت در سطح صنعتی پس از رو به اتمام رفتن مدت توافقنامه نیز داده شده است. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان افزود: ما اوباما را به سخت ترین بازرسی های ممکن در تاریخ ملزم کرده بودیم اما اوباما بازرسی های برنامه ریزی شده ای در نظر گرفته است.

مایک هاکابی: اسرائیلی ها به سوی کوره آدم سوزی می روند
مایک هاکابی، یکی از چهره‌های حزب‌ جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری برای بیان پیامدهای منفی توافق اتمی با ایران دست به مقایسه‌ زده است. هاکابی که زمانی فرماندار ایالت آرکانزا بوده، سیاست خارجی اوباما را بی‌مسئولانه‌ترین سیاست در تاریخ آمریکا توصیف کرد و گفت: اطمینان کردن اوباما به ایران ساده‌لوحانه است و او با این کار در حال بردن اسرائیلی‌ها به سوی کوره است.

حزب دموکرات آمریکا از مایک هاکابی خواست که به خاطر گفته‌هایش درباره پیامدهای توافق اتمی ایران عذرخواهی کند. باراک اوباما نیز طی یک کنفرانس خبری در اتیوپی، به انتقاد از صحبت های مایک هاکابی پرداخت.

تد کروز: اوباما با توافق هسته ای بزرگ ترین حامی مالی تروریسم شد
تد کروز، سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس و یکی از نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری دولت اوباما را متهم کرد با انجام توافق هسته ای تبدیل به بزرگ ترین حامی مالی تروریسم بین الملل شده است.

کروز توافق را یک توافق بد دانست که امکانات مالی گسترده ای دراختیار ایران قرار می دهد. کروز مدعی شد: با برداشته شدن تحریم ها بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار پول در اختیار حکومت ایران قرار خواهد گرفت. با این حساب اوباما، هیلاری کلینتون و کری تبدیل به بزرگ ترین حامیان مالی تروریسم افراط گرای اسلامی در جهان خواهند شد.

مک‌کین: توافق به افزایش ریسک رویارویی منجر شده است
جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح نیز در نشست کنگره برای بررسی مفاد برنامه جامع اقدام مشترک به انتقاد از توافق به دست آمده پرداخت و گفت در مسئله توافق محرمانه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی، کنگره به این سند دسترسی ندارد و آمریکا نیز جزو طرف‌های حل این مسئله نیست، که این موضوع بسیار مشکل‌ساز است. مسئله مشکل‌ساز دیگر، این است که ایران نه فقط یک چالش از بعد گسترش تسلیحاتی، بلکه چالشی سیاسی است.

وی به رفع تدریجی تحریم‌های تسلیحاتی ایران هم اشاره کرد و گفت این توافق نه فقط فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را تقویت می‌کند، بلکه در عین حال موجب می‌شود تا توان ایران در زمینه تسلیحات متعارف نیز تقویت شود.

وی در ادامه گفت پس از ۵ سال تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و تهران قادر خواهد بود تسلیحات تازه‌ای خریداری کند و پس از ۸ سال نیز تمام محدودیت‌ها از برنامه موشکی ایران رفع خواهند شد. مک کین افزود: خنده‌دار است و مسبوق به سابقه هم هست که یک توافق دیپلماتیک که قرار بوده به کاهش ریسک رویارویی منجر شود، نهایتا به افزایش ریسک منجر شده است.

اد رويس: بشدت در مورد مفاد این توافق نگرانیم
اد رویس، رئیس کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در اظهاراتی گفت: صادقانه بگویم که ترجیح دولت بر آن بود که نمایندگان مجلس را به حاشیه بکشاند. ما بشدت در مورد مفاد این توافق نگرانیم. اول آنکه از ایران خواسته نشده است تا فناوری های مربوط به تولید بمب اتمی خود را برچیند. دوم آنکه بموجب این توافق، ایران همچنان از ظرفیتهای گسترده غنی سازی برخوردار خواهد بود. نکته سوم آنکه ایران در ده سال دیگر که توافقنامه شروع به انقضا می کند همچنان حق تحقیق و توسعه را برای دستیابی به ابعاد صنعتی برنامه اتمی خود در اختیار خواهد داشت. در این معامله، گستره ای از تحریمهای اقتصادی، مالی و انرژی محو می شوند. پولهای ایران به کجا می روند و هزینه می شوند؟ آنهم کشوری که بزرگترین شبکه تروریستی روی زمین است.

نامه سناتورها درباره توافق هسته ای
چهره های کلیدی جمهوریخواه سناتور تام کاتن و مایک پومئو نماینده کانزاس در مجلس نمایندگان همراه با میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا و جان بینر رهبر اکثریت مجلس نمایندگان در نامه ای به اوباما درخواست کردند دو توافق جنبی با آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در اختیار کنگره قرار بگیرد تا نمایندگان آنها را بررسی نمایند.

گفتنی است طبق مصوبه ای که کنگره داشته است این نهاد روند بازنگری ۶۰ روزه این موافقتنامه بین المللی را آغاز کرده است و انتظار می رود رای گیری در ماه سپتامبر انجام شود. دولت امیدوار است حمایت دموکرات ها را به منظور حفظ قدرت وتو جلب کند. اگر کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان قطعنامه ای در رد این توافقنامه به تصویب برساند، اوباما اعلام کرده است آن را وتو خواهد کرد.

۱۳۹۴/۵/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...