نسخه چاپی

استرداد 30 قطعه آثار مسروقه قبل و پس از اسلام به ایران

در جهت اجرای كنوانسیون «یونیدروا» درمورد استرداد اموال فرهنگی مسروقه، ایتالیا حدود 30 قطعه از اشیا و آثار فرهنگی متعلق به دوران قبل و پس از اسلام را تحویل سفارت ایران در رم داد و قرار است این اشیاء شهریور ماه به كشورمان برگردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، سفارت کشورمان در رم اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به موفقیت جدید بین‌المللی در خصوص استرداد اموال فرهنگی مسروقه که به‌طور غیرقانونی از کشور خارج شده بودند دست یافت و برخی از آثار متعلق به دوران قبل و پس از اسلام که در سال‌های گذشته از کشور خارج و در ایتالیا توسط پلیس میراث فرهنگی شناسایی و توقیف شده بودند، در مراسمی در محل موزه هنرهای شرقی شهر رم به نماینده سفارت کشورمان تحویل داده شد.

محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران و پائولا پیاچنتینی، مسوول دفتر توقیف اموال فرهنگی مسروقه موزه ملی هنرهای شرقی شهر رم در این مراسم حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، پس از سال‌ها پیگیری مستمر حقوقی سازمان میراث فرهنگی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم و در نهایت پس از صدور رای دادگاه تجدید نظر شهر میلان، این اموال به کشورمان بازگردانده شدند.

محمد حسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران دراین باره گفت: امروز برای نخستین‌بار در جهان کنوانسیون استرداد اموال فرهنگی موسوم به «یونیدورا» به اجرا گذاشته شد و نخستین محموله قاچاقی که از ایران خارج شده بود، در حال استرداد به کشورمان است تا به موزه ملی ایران تحویل داده شود.

او با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران در جهت اجرای این کنوانسیون موفقیت جدیدی را در عرصه بین‌المللی به‌دست آورده است، افزود: پس از مدت‌ها تلاش و با همت فراوان سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، پلیس میراث فرهنگی ایتالیا و مجموعه حقوقی سازمان میراث فرهنگی ایران، سرانجام فعالیت‌های حقوقی به نتیجه رسید و برخی از اشیای مربوط به قبل و بعد از اسلام که برخی از آن‌ها منحصر به فرد هستند و از نظر فرهنگی از ارزش بسیاری برخوردار است از سوی پلیس اموال فرهنگی ایتالیا تحویل سفارت ایران داده شد.

طالبیان گفت: در ماه سپتامبر (شهریور) نیز در مراسم رسمی که با حضور مقام‌های عالی‌رتبه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم برگزار خواهد شد، این اشیا به کشورمان استرداد می‌شوند.

دوئیلیو کورتاسا، وکیل سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پلیس میراث فرهنگی ایتالیا در سال 2007 میلادی در شهر مونتزا در شمال ایتالیا موفق به توقیف برخی از اشیا مربوط به دوران قبل و پس از اسلام شد که به برخی از کشورها از جمله ایران تعلق دارند. دادگاه تجدید نظر شهر میلان نیز با صدور حکمی دستور استرداد این اشیا را به ایران داد.

او افزود: پلیس میراث فرهنگی ایتالیا نیز از کشورهای مختلف از پاکستان تا چین و تایلند و ایران دعوت کرد تا بر اساس کنوانسیون سال 1995 درخواست استرداد این اشیا را ارایه کنند. ایران این درخواست را انجام داد و در ماه‌های اخیر نیز به‌طور رسمی و با کمک وزارت خارجه از پلیس میراث فرهنگی شهر رم خواسته شد تا این آثار را تحویل سفارت جمهوری اسلامی در ایتالیا شود.

کورتاسا خاطرنشان کرد: سفارت ایران در ایتالیا نیز از آغاز از دادگاه میلان، پلیس میراث فرهنگی و موزه هنرهای شرقی در رم پیگیر موضوع یاد شده بود تا سرانجام به نتیجه رسید و تمام اشیا متعلق به ایران در مراسمی در محل موزه هنرهای شرقی تحویل نماینده سفارت ایران شد.

وی تاکید کرد که این مذاکرات با همکاری وزارت خارجه، پلیس میراث فرهنگی و کمک موزه هنرهای شرقی رم انجام و اشیا یادشده تحویل سفارت ایران شد.

۱۳۹۴/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...