نسخه چاپی

سال خشكسالی مالی كشور

همتی با بیان اینكه سال ۱۳۹۴ سال خشكسالی مالی كشور بوده است، تصریح كرد: شرایط سیستم بانكی كه بخشی از آن به ارث رسیده است، امسال سخت‌تر شده و امید است توافق هسته‌ای اخیر به نتیجه برسد و تاثیرات آن را در سرمایه‌گذاری و رونق تولید ببینیم.

به گزارش نما به نقل از «خبرگزاری دانشجو»؛مدیر عامل بانک ملی ایران ظهر امروز در همایشی که با حضور خبرنگاران به مناسبت نزدیک شدن به روز خبرنگار برگزار شد، در تالار حافظ بانک ملی ایران گفت: تحریم‌ها سیستم ارتباطات بانکی بین‌المللی کشور را فلج کرده، و سبب شدند که خیلی از منابع به کشور وارد نشود.



عبدالناصر همتی با تاکید بر اینکه مشکلات سیاستی، ضعف ساختاری، نگاه اشتباه به بانک، سیستم بانکی را دچار مشکل کرده است اظهار داشت: تراز‌نامه بانکی درست مانند رنگ رخساره است که از وضعیت درونی بانک‌ها نوید می‌دهد.



همتی با بیان این‌که اکنون 90 درصد تامین مالی کشور از طریق بانک‌ها صورت می‌پذیرد، تصریح کرد: در تمام دنیا سهم بانک‌ها از تامین سرمایه کمتر است و چه‌طور ممکن است که بانک‌های ایران ظرف 10 سال گذشته حتی یک ریال افزایش سرمایه واقعی نداشته‌اند اما از سویی دیگر مجموع نقدینگی کشور به 800 هزار میلیارد تومان رسیده است.



مدیر عامل بانک ملی ایران در واکنش به انتقاد از بانک‌ها برای عدم ارائه وام مسکن گفت: بانک‌ها با کدام منابع باید وام مسکن بدهند.



وی افزود مشکلات متعددی در نظام بانکی وجود دارد که بانک‌ها مقسر آن نیستند، اما برخی فکر می‌کنند بانک‌ها به منابع لایزال الهی وصل‌اند. از همین رو تقاضای نقدینگی در بازار زیاد است و تنها منبع تامین آن نیز بانک‌ها هستند.



مدیر عامل بانک ملی ایران از رفتار عده ای مبنی بر اینکه بانک‌ها را عامل تخریب کشور می‌دانند، انتقاد کرد و اظهار داشت: این در حالی است که بانک‌ها در همه پروژه‌های عمرانی نقش داشتند و در پی سه دهه گذشته نقش بی‌بدیلی را در بهبود کشور ایفا کرده‌اند.



همتی ادامه داد: زمانی که سرمایه بانک‌ها زیاد نشده است، باید برای تامین مالی یا دست در جیب بانک مرکزی کنند یا پول چاپ شود و یا منتظر شویم که سرمایه خارجی بیاید و بورس بهبود پیدا کند تا بانک‌ها بتوانند به سمت تامین مالی کوتاه‌مدت بروند.



مدیر عامل بانک ملی ایران با اشاره به این‌که نباید تخلف برخی از بانک‌ها نباید سبب شود عملکرد کل نظام بانکی زیرسوال رود، گفت: در حال حاضر 31 بانک در کشور وظیفه تامین منبع مالی 90 درصدی سرمایه را دارند و نباید آنها را تخریب کرد.



وی با بیالن اینکه سال 1394 سال خشکسالی مالی کشور بوده است، تصریح کرد: شرایط سیستم بانکی که بخشی از آن به ارث رسیده است، امسال سخت‌تر شده و امید است توافق هسته‌ای اخیر به نتیجه برسد و تاثیرات آن را در سرمایه‌گذاری و رونق تولید ببینیم.

۱۳۹۴/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...