نسخه چاپی

آیت الله احمد جنتی:

میخواهند به مجلس خبرگان رنگ سیاسی بدهند

عکس خبري -ميخواهند به مجلس خبرگان رنگ سياسي بدهند

تا الآن نیز خداوند حفظ كرده و مجلس خبرگان رنگ سیاسی نداشته اما از این به بعد این نگرانی هست كه عده‌ای در تلاشند كه به مجلس خبرگان رنگ سیاسی بدهند و بعد وقتی به آنجا رفتند هر چه دلشان می‌خواهد بگویند

به گزارش نما ،آیت الله احمد جنتی خطیب موقت نمازجمعه تهران و دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های دوم امروز نمازجمعه تهران در سخنانی ضمن اینکه خودش و نمازگزاران را به تقوای الهی دعوت کرد، به موضوع هسته‌ای به عنوان موضوع روز کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مسئله هسته‌ای امروز همه جا حرفش مطرح است. تیم مذاکره کننده زحمات زیادی کشیدند و واقعاً شبانه روز کار کردند تا به این نتیجه رسیدند و آنطور که می‌گویند و علی القاعده ما هم تصدیق می‌کنیم، حداکثر توانشان را به کار بردند و به این نتیجه رسیدند و اگر می‌توانستند و ممکن بود، مسلماً صددرصد نتیجه می‌گرفتند اما درصد نتیجه متأسفانه صددرصد نشد. چاره‌ای هم نبود زیرا نمی‌شود و آن طرف هم می‌خواهد همین کار را بکند و باید بده و بستان شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که متن فراهم شده به دقت مطالعه شود و در مسیر قانونی پیش‌بینی‌شده قرار بگیرد و در صورت تصویب مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل و راه آن بسته شود. زیرا آنها نقض عهد می‌کنند و همیشه کارشان نیز همین است و اگر صدتا امضا هم بکنند آخرش هر وقت دلشان بخواهد زیر امضایشان می‌زنند و فقط از ما می‌خواهند که به عهدمان وفادار باشیم.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در ادامه به موفقیت هسته‌ای طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: ما پیشرفت‌ها و موفقیت‌های بسیار جانانه‌ای در زمینه‌ای هسته‌ای داشته‌ایم که از جمله آنها آب سنگین اراک، مسائل مختلف تولید رادیو دارو، کشف سلول‌های سرطانی، غنی‌سازی 20 درصد که موفقیت بسیار بالایی بوده است را می‌توان از جمله این پیشرفت‌‌ها دانست که متأسفانه ما فعلاً نمی‌توانیم از تمامی آن استفاده کنیم. این هست تا بعد ببینیم که چکار می‌کنیم اما واقعاً بنده به همه دانشمندانمان و همه دست‌اندرکاران به دلیل این موفقیت‌هایی که داشته‌اند تبریک عرض می‌کنم. ان‌شاءالله خداوند اجرشان دهد.

آیت‌الله جنتی با اشاره به اینکه بحث‌هایی در کشور مبنی براینکه برجام باید در مجلس تصویب شود یا خیر، تأکید کرد: در حال حاضر بحث‌هایی وجود دارد که از نظر حقوقی باید بررسی شود و آن راجع به این است که باید توافق به مجلس برود یا نرود. بسیاری معتقدند که بنده هم به نظرم این عقیده درست باشد که این توافق جزو موافقت‌نامه‌هایی است که باید به مجلس برود و مجلس آن را امضا و تصویب کند که اگر این خوب جور باشد دولت باید لایحه‌ای بدهد، البته این نظری است که افرادی هم دارند اما در مقابل آن نظری وجود دارد که لازم نیست به مجلس برود و شورای عالی امنیت ملی می‌تواند راجع به آن تصمیم بگیرد، البته آمادگی‌هایی در مورد هرکدام وجود دارد. ما دیگر نمی‌توانیم تعیین و تکلیف کنیم و باید مقامات مسئول به آن رسیدگی کنند و زودتر هم تکلیف آن را معین کنند که بیش از این بلاتکلیف نماند.

وی اضافه کرد: این را باید بدانیم که بحث هسته‌ای یک مسئله ملی است و حزبی، جناحی و جریانی نیست. نباید کسانی برای مقاصد اصلی و ناباب خودشان از این استفاده ابزاری بکنند. این مسئله ربطی به فلان حزب، جریان و یا فلان شخص ندارد، بلکه یک مسئله ملی است.

دبیر شورای نگهبان با تأکید براینکه استفاده ابزاری و جناحی از موضوع هسته‌ای در امر انتخابات و جاهای دیگر درست نیست، اظهار داشت: بالاخره باید مصلحت ملت را درنظر گرفت. نباید از این افزار سوءاستفاده کرد.

آیت‌الله جنتی در بخش دیگری از سخنانش به بیانات مقام معظم رهبری در عید سعید فطر اشاره کردو آن را مثل دیگر بیانات ایشان شافی و کافی دانست و افزود: ایشان فرمودند که مواضع ما در مقابل آمریکا فرقی نکرده و نمی‌کند و ربطی هم به این مسئله هسته‌ای ندارد. ما ضد استکبار هستیم و از مستضعفین در هرجای عالم حمایت می‌کنیم. ما از مجاهدین و مقاومت فی سبیل‌الله دفاع می‌کنیم. ما از مردم فلسطین و مجاهدین لبنان دفاع می‌کنیم و هرجای دیگر عده‌ای در راه خدا جهاد می‌کنند و کشته می‌شوند و کشته می‌دهند و یا حتی مجروح می‌شوند نیز از همه آنها دفاع می‌کنیم و این مواضع ما کاری به مسئله هسته‌ای ندارد؛ مواضع ضد آمریکایی ما به قوت خودش باقی‌است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید سعید فطر فرمودند که سیاست‌های ما در منطقه با آمریکا 180 درجه اختلاف دارد. باید این معلوم باشد که آنها خیال نکنند که اگر ما قراردادی گذاشتیم و توافقی کردیم، تسلیم نظرات آنها می‌شویم.

خطیب موقت نمازجمعه تهران همچنین در بخش دیگری از سخنانش از مسئولان اجرایی و تقنینی کشور خواست که به مشکلات اقتصادی مردم برسند.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی مردم را از پا درمی‌آورد گفت: باید مسئولان به مشکلات اقتصادی مردم رسیدگی کنند. ما مشکلات اقتصادی، اشتغال و مسکن داریم اینها با حرف و شعار و گفتن در یک تریبون و جاهای دیگر حل نمی‌شود. حل این مشکلات تلاش، کار صادقانه، مخلصانه و مجاهدانه می‌خواهد. حل اینها یک جهاد می‌خواهد.

وی در ادامه اظهار داشت: مردم و کسانی که دلشان می‌سوزد باید کمر ببندند و مجاهدانه کار کنند. محافظه‌کاری و صورت‌سازی نباید بشود، بلکه باید با جدیت کار شود. خلاقیت‌ها و سرمایه‌ ها باید به کارگرفته شود. مردم باید به صحنه بیایند و کارها و مسائل اقتصادی به دست مردم داده شود. تولید باید بالا برود، البته اینها مسائل کلی و اصولی مملکت است که اگر ما به ان نپردازیم عواقب خوبی در انتظارمان نیست.

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع انتخابات خبرگان رهبری و مجلس دهم شورای اسلامی که قرار است در روز 7 اسفند امسال برگزار شود اشاره و تأکید کرد: مسائل زیادی در این‌باره وجود دارد.خبرگان قطعاً اهمیتش از مجلس بیشتر است اگر افراد صالح و همان‌هایی که باید بروند در این مجلس بروند و مجتهد، عادل، زمان‌شناس باشند و ولایت فقیه را نیز قبول داشته باشند و در قول و عمل و عقیده نیز ملتزم به ولایت فقیه و قانون اساسی باشند، هیچ مشکلی برای مملکت پیش نمی‌آید و بهتر از گذشته هم خواهد شد اما اگر احیاناً افرادی در خبرگان بروند که این شرایط را ندارند و بخواهند به ضرب و زور و هرجوری که هست آنها را وارد کنند، چه عددشان کم یا زیاد باشد، آنجا وضعیت نابابی پیدا می‌کند.

آیت‌الله جنتی در همین زمینه ادامه داد: بنده به اینها می‌گویم که خبرگان هیچ رنگ سیاسی نباید داشته باشد. مجتهدین و درس خوانده‌های حوزه می‌خواهند به این مجلس بروند، اینها افرادی هستند که واردند و همه چیز را از جمله رهبر را قبول دارند که باید وظیفه مخصوصی قانون اساسی برعهده آنها گذاشته است را قبول کنند البته تا الآن نیز خداوند حفظ کرده و مجلس خبرگان رنگ سیاسی نداشته اما از این به بعد این نگرانی هست که عده‌ای در تلاشند که به مجلس خبرگان رنگ سیاسی بدهند و بعد وقتی به آنجا رفتند هر چه دلشان می‌خواهد بگویند، بنده نمی‌خواهم بگویم که چه کارهایی می‌خواهند بکنند. کارهایی می‌خواهند بکنند که اگر موفق شوند، انشاءالله که موفق نخواهند شد، مشکلاتی برای کل نظام، مملکت و انقلاب بوجود می‌آورند. اینها را اجمالاً بنده می‌گویم و باید حواسمان جمع باشد.

وی در ادامه ضمن اینکه از شورای نگهبان خواست که بیش از همه مراقب باشد و افراد سالم و ناسالم را شناسایی و آنها را از هم جدا کند، افزود: البته این کار بسیار سنگینی است. البته انتخابات مجلس را نیز در پیش داریم که آن هم وظایف و شرایط خودش را دارد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران همچنین تأکید کرد: یک کسانی هستند که می‌خواهند هرجایی که مقاومت و قاطعیتی هست و تسلیم نمی‌شود را بشکنند، چه شورای نگهبان و چه قوه قضاییه و چه جاهای دیگر باشد. اینها نظرشان این است که همه باید تسلیمشان باشند و نظرات اینها را تأمین بکنند و در انتخابات هر کسی را که اینها می‌خواهند تأیید شود و هر کسی که نمی‌خواهند رد شود. البته در خبرگان هم همینجور است.

آیت‌الله جنتی در ادامه با اشاره به اجرای حکم پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی، از قوه قضاییه به این منظور و به جهت رسیدگی به این پرونده تقدیر و تشکر کرد و گفت: بنده از آیت‌الله لاریجانی و دوستانی که در این قضیه اخیر کار کردند و زحمت کشیدند و یک پرونده بیش از 20 هزار صفحه‌ای را خاتمه دادند و علی رغم همه فشارهایی که بر افراد و اشخاص و مقامات بود، کار خودشان را انجام داده و تسلیم فشارها نشدند، تقدیر می‌کنم. این برای خیلی‌ها گران تمام می‌شود.

وی در همین زمینه ادامه داد: اینها دلشان نمی‌خواست که این کار بشود. گزارش‌ها به ما نشان می‌دهد که عده‌ای در آینده می‌خواهند با نشر حرف‌های راست و دروغ قوه قضاییه را تضعیف کنند و قدرتش را بگیرند تا دیگر جرأت نکند با آنها برخورد کرده و این قاطعیت‌ها را نداشته باشد. همین‌ها می‌خواهند با شورای نگهبان برخورد کنند تا دیگر قرص نایستد و بگوید که این صلاحیت ندارد و آن نباید تأیید شود. آنها با قاطعیت‌ها مخالفند. بنده نمی‌دانم اما خدا به تو پناه می‌برم که اینها چجور فکر می‌کنند. آنجایی که به نفعشان نیست می‌گویند تقلب شده که نمونه آن را در سال 88 دیدیم و گفتند که تقلب شده. آنها بدون اینکه دلیل بیاورند گفتند که تقلب شده. دلایلت را به مردم و رهبری مبنی بر تقلب عرضه کن، فقط گفتند که تقلب شده و بلوا را به پا کردند.

دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: همین‌ها در جایی که به نفعشان تمام شده به جای اینکه تقدیر و تشکر کنند و همانطور که خودشان هم می‌گفتند که این دموکراسی ترین انتخابات است، می‌گویند که شورای نگهبان دستگاه‌های امنیتی می‌خواستند سلامت انتخابات را مخدوش کنند اما نتوانستند و از مردم ترسیدند. خدایا انصاف و حق‌گویی کجاست.

آیت‌الله جنتی با طرح این سوال که چه کسانی را به این تقلب متهم می‌کنید، گفت: دستگاهی را متهم می‌کنید که مسئولان ائمه جماعاتی در آن هستند که صدها هزار نفر پشت آنها اقامه می‌کنند. در این دستگاه حقوق‌دان‌های مورد قبول مجلس و قوه قضاییه و افراد و اشخاص مورد تأیید و انتصاب امام و رهبری در آن هستند، اگر اینها وضعشان این باشد که شما می‌گویید باید فاتحه همه چیز را خواند؟!

وی همچنین تأکید کرد: بنده توصیه می‌کنم که شما حیثیت خودتان را حفظ کنید. مردم این چیزها را می‌فهمند و حرفی نزنید که به ضرر خودتان تمام شود. کسی نمی‌خواهد شما از بین بروید و شما زیان بکنید. ما دلمان می‌خواهد همه و هر کسی که زیر لوای جمهوری اسلامی است، عزیز، مقتدر، توانا و در راه باشد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه یکی از شاخص‌های ولایت مداری و قبول ولایت را در این می‌دانید که مطالبی که رهبر با تأکید قبول دارند آن را قبول کنند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در مورد فتنه بعضی اینطور شمرده بودند که رهبر انقلاب بیش از 200 مورد راجع به آن صحبت کردند و فرمودند که فتنه خط قرمز است، البته آن را به معیار می‌گذارم و می‌گویم که عده‌ای در طول این مدت چقدر درباره فتنه حرف زده‌اند و آن را محکوم کردند، چند کلمه در این رابطه گفتند؟ آیا اینها می‌توانند ادعای ولایت مداری بکنند.

به گزارش تسنیم، آیت الله جنتی در خطبه‌های اول نمازجمعه تهران بر حفظ زبان برای همه مسلمین تأکید کرد و گفت: زبان یکی از اعضای بدن است که باید برای جلوگیری از دور شدن از اخلاق آن را حفظ کرده تا دچار مشکل نشویم.

۱۳۹۴/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...