نسخه چاپی

محمدجواد ظریف در مراسم یادمان آینه‌داران آفتاب:

تحریم با انتخابات و اعتماد مردم به نظام شكست خورد نه با مذاكرات/ ما كشوری امنیت‌ساز هستیم

عکس خبري -تحريم با انتخابات و اعتماد مردم به نظام شکست خورد نه با مذاکرات/ ما کشوري امنيت‌ساز هستيم

وزیر خارجه ایران تاكید كرد كه جمهوری اسلامی ایران عامل امنیت‌ساز در منطقه است.

به گزارش نما ،‌ دکتر محمدجواد ظریف، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در مراسم یادمان آینه‌داران آفتاب (سالگرد شهدای شهریورماه حزب موتلفه اسلامی) که عصر سه‌شنبه در مجموعه یادمان شهدای هفت تیر (سرچشمه) برگزار شد با بیان این که بعد از فروپاشی نظام دو قطبی، نظام دیگری جایگزین آن نشد، گفت: البته عده‌ای برای این که نظام تک محور آمریکا را جایگزین نظام دو قطبی کنند فجایع زیادی انجام دادند ولی در این مسیر موفق نبودند.

او با بیان این که تاکنون نظام جدیدی جایگزین نظام دو قطبی نشده است افزود: از اوایل دهه 90 میلادی و فروپاشی نظام دو قطبی ما در دنیای در حال گذار به سر می‌بریم. برهه‌ای که مقام معظم رهبری چندین‌بار از آن به عنوان پیچ حساس تاریخ روابط بین‌الملل یاد کرده است و در دیدار سال گذشته با سفیران از آن به عنوان جهان در حال گذار یاد کردند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور با تاکید بر این که نظام متصلب دو قطبی فروپاشیده است، ‌ادامه داد: دنیا در حال تکاپو است و از سرمایه خود استفاده می‌کند که نظام آینده با ارزش‌ها، دیدگاه‌ها و منافع هر یک از بازیگران تطابق بیش‌تری داشته باشد.

ظریف با تاکید بر این که با توجه به فروپاشی نظام دو قطبی این امکان ایجاد شد که سایر دولت‌ها بدون توجه به مبانی قبلی قدرت بتواند در عرصه بین‌الملل نقش ایفا کند چنانچه جمهوری اسلامی ایران نیز از این فرصت استفاده کرد،‌ افزود:‌ در حال حاضر بازیگران در عرصه بین‌الملل از دولت‌ها نیز فراتر رفته‌اند و به مانند گذشته نیست که فقط دولت‌ها در این عرصه نقش آفرین باشند. ما در این عرصه شاهد نقش آفرینی بازیگرانی منفی از جمله گروه‌های تروریستی القاعده و داعش هستیم و در بعد مثبت نیز بازیگرانی مانند حزب الله نقش ایفا می‌کنند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با تاکید بر این که هم‌زمان با تکثر بازیگران بین‌المللی روش‌های بازی در این عرصه متفاوت شد،‌ خاطرنشان کرد: یک زمانی قدرت نظامی حرف اول را می‌زد و در آن دیدگاه امنیت در سایه ناامنی حاصل می‌شد. امنیت در سایه این بود که یک طرف به طرف مقابل خود بگوید که من می‌توانم تو را صدبار نابود کنم ولی به مرور زمان ابزارهای دیگری نیز وارد شدند که از جمله می‌توان به قدرت اقتصادی اشاره کرد. در ابتدای قرن بیستم قدرت اقتصادی در کنار قدرت نظامی وارد عرصه شد و بعد از جنگ جهانی دوم شاهد نقش‌آفرینی قدرت آموزشی علمی و سپس قدرت فرهنگی بودیم. مثلا در این مقطع نقشی که هالیوود در پیشبرد اهداف آمریکا بازی می‌کرد و تلاش شد که با ابزارهای خود فرهنگ آمریکایی را جهان را شمول کند.

وی هم‌چنین به تکثر ابزار قدرت بعد از فروپاشی نظام دوقطبی اشاره کرد و گفت:‌ در این مقطع قدرتی به نام قدرت معنایی بروز و ظهور کرد. قدرتی که توانایی تاثیرگذاری بر قلب‌ها و مغزها را دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این راستا ادامه داد: هزینه‌ای که اکنون دولت آمریکا برای آموزش زبان و فرهنگ محل ماموریت سربازان خود می‌پردازد، از کل هزینه دفاعی ما بیش‌تر است چرا که آن‌ها به این واقعیت مهم پی برده‌اند که در صورتی موفق هستند که ابعاد معنایی قدرت را نیز محقق کنند و بتوانند بر قلب‌ها و مغزها تاثیر بگذارند.

او با بیان این که ما ابعاد معنایی قدرت‌مان را در انقلاب اسلامی متبلور کردیم و این پایه قدرت ما شده است،‌ خاطرنشان کرد: این سخنان به معنای نابودی دیگر ابزارهای قدرت نیست.

ظریف در بخشی از سخنانش با بیان این که اگر قدرت نظامی حرف اول و آخر را می‌زد آمریکا می‌بایست هر چی را که اراده می‌کرد محقق کند، تصریح کرد: چرا آمریکا نمی‌تواند این کار را انجام دهد؟‌ علت این است که ابعاد دیگر قدرت وارد صحنه شده‌اند.

وی با طرح این پرسش که چرا اوباما و کری در مصاحبه‌های خود این موضوع را مطرح کردند که به این نتیجه رسیدند که ما نمی‌توانیم مردم ایران را تسلیم کنیم؟ افزود: اوباما در مصاحبه‌ای گفت اگر می‌توانستیم یک پیچ و مهره از برنامه هسته‌ای ایران باقی نمی گذاشتیم. البته در ادامه جمله دیگری نیز گفت که کم‌تر در داخل کشور به آن توجه شد. جمله‌ای که سند افتخار مردم و این نظام است. اوباما گفت اما ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وزیر خارجه ایران با بیان این که امام (ره) به ابعادی از قدرت توجه کردند که امروز نظریه‌پردازان قدرت از آن به عنوان قدرت معنایی یاد می‌کنند در بخش دیگری از صحبت‌هایش هدف تحریم‌ها این بود که بین مردم و حاکمیت فاصله ایجاد کند ولی در این هدف آن‌ها محقق نشد و همین حضور باشکوه مردم در صحنه بود که آن‌ها را مجبور کرد که به پای میز مذاکره بیایند. مردم با حضور خود در انتخابات اعلام کردند که ما به صندوق رای این حاکمیت اعتماد داریم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید مجدد بر این که تحریم با انتخابات شکست خورد نه با مذاکرات و در واقع این انتخابات بود که تحریم‌ها را متوقف کرد گفت:‌ البته این تحریم‌ها مردم را آزرده کرد. این تحریم‌ها مخالف ابتدایی‌ترین مبانی حقوق بشر هستند.

ظریف به اهمیت فرهنگ ایثار و مقاومت اشاره کرد و گفت: این فرهنگ ابزار قدرت ماست و در واقع مبنایی است که ما بایستیم و مذاکره کنیم و به طرف مقابل بگوییم که نمی‌توانید ایران را تهدید کنید.

او هم‌چنین در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با بیان این که بهانه هسته‌ای برای این بود که ایران را از قدرت منطقه‌یی خود تخلیه کند، تصریح کرد: انتخاب سالم و درست باعث تبدیل شدن ایران به قدرت منطقه‌یی‌ شد. بهانه‌ی هسته‌ای برای این بود که ایران را از قدرت منطقه‌یی خود تخلیه کنند. آن‌ها در این راستا می‌خواستند ایران را به موجودی خطرناک تبدیل کنند و پروژه امنیت‌سازی ایران را آغاز کردند و موجود نامشروعی مثل رژیم صهیونیستی سعی کرد خطری که برای خود حس می‌کند به عنوان خطری برای کل دنیا تبدیل کند.

ظریف در ادامه صحبت‌هایش افزود: قدرت منطقه شده‌ایم چون انتخاب‌های درستی داشته‌ایم و از ابتدای انقلاب و در طول سال‌های جنگ تحمیلی با کشورهایی در ارتباط بودیم که در سال‌های بعد مبنای قدرت جمهوری اسلامی شدند.

وی با بیان این که مساله هسته‌ای ایران بهانه‌ای بود تا ایران را از قدرت معنایی خود در عرصه جهانی تخلیه کنند، گفت: در فرهنگ منطقه و جهان تلاش بر این شد تا ایران به جای آن که یک کشور آرام و به دور از جنگ‌طلبی شناخته شود به عنوان کشوری خطرناک شناخته شود و این در راستای پروژه امنیتی‌سازی بود که موجود منحوسی مثل رژیم صهیونیستی آن را دنبال می‌کرد و در تلاش بود نظر خودش را بدل به نظر دنیا درباره ایران کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این که ما بر مبنای فقه خودمان و فتوای مقام معظم رهبری به دنبال بمب هسته‌ای نبوده و نیستیم، تصریح کرد: یکی از دلایل به تفاهم رسیدن ما با کشورهای 1+5 همین مبنای فقهی و فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت ساخت بمب هسته‌ای است.

ظریف افزود: پس ذهن مقام معظم رهبری و مقامات ما این است که نه تنها ساخت بمب هسته‌ای غیرانسانی بلکه ضد امنیتی نیز هست و امنیت ملی ما را تهدید خواهد کرد.

او با طرح این پرسش که چرا امروز اسراییل هم‌چنان نگران توافق هسته‌ای ایران با 1+5 است، گفت: با این که ما در توافق هسته‌ای خود با 1+5 به این نتیجه رسیدیم که هرگز به سوی ساخت بمب هسته‌ای نرویم اما اسراییل هم‌چنان از برجام ناراحت است و دلیل نگرانی و ناراحتی آن‌ها نیز چیزی نیست جز این که پروژه امنیتی‌سازی‌شان بر ضد ایران شکست خورد. اسراییل به دنبال این بود که زیرآب قدرت معنایی ایران را در جهان بزند و از هر جهتی نیز به کشورمان فشار آورد تا حتی تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های معتبر جهان در رشته‌هایی چون فیزیک و مکانیک نیز محدود و ممنوع شود اما آن ساختمان امنیت‌سازی ایران امروز فرو ریخته است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که امروز دیگر کسی در جهان ایران را تهدید نمی‌کند، گفت: امروز در جهان کشورها ایران را تهدید نمی‌کنند بلکه اسراییل هدف تهدید جهانی قرار گرفته است و اگر ما بتوانیم این پروژه را به پیش ببریم رژیم صهیونیستی باید در برابر جنایاتش پاسخگو باشد.

وی با بیان این که امروز در جامعه سیال و در حال گذار جهانی فرصتی پیش آمده است تا توانمندی‌ها و قدرت جمهوری اسلامی شناخته شود، افزود: بایستی آگاه باشیم که چه فعالیت‌هایی باعث قدرت جمهوری اسلامی در عرصه جهانی شده است و پیام امام راحل و مقام معظم رهبری در دنیا شنونده دارد.

ظریف با اعلام این که یکی از مبانی اصلی قدرت ایران همان سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری است، گفت: اگر کسی این مبنا را خراب کند مبنای قدرت ما را خراب خواهد کرد و اگر کسی ما را در دنیا تهدید کند مبنای قدرت ما را تهدید کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: ما عامل تهدیدساز نیستیم. ما کشوری امنیت‌ساز هستیم و جمهوری اسلامی ذاتا امنیت‌ساز است و تهدیدساز نیست.

وی به عصبانیت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از توافق ایران با کشورهای 1+5 اشاره کرد و گفت: چیزی که نتانیاهو را رنج می‌دهد و او می‌گوید حاضر است حتی خود را بکشد تا کنگره آمریکا توافق هسته‌ای را وتو کند این است که نظام بزرگی که با پول و خرج بسیار برای تبدیل کردن ایران به یک تهدید جهانی ساخته بود امروز فرو پاشیده است.

ظریف در پایان سخنانش گفت: امیدوارم فرهنگی که برای ما عزت آفرید و ما را به عنوان یک کشور امنیت‌ساز در جهان معرفی کرد توسط دوستان‌مان تبدیل به تحقیر نشود و کسی فکر نکند چون به آمریکا امتیاز داده‌ایم آن‌ها با ما توافق کرده‌اند.
منبع:ایسنا

۱۳۹۴/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...