نسخه چاپی

توافق هسته ای مهمترین تصمیم سیاست خارجی آمریكا

جاش ارنست سخنگوی كاخ سفید گفت:توافق اتمی ایران مهمترین تصمیم سیاست خارجی یك دهه اخیر آمریكاست.

به گزارش نما ، خبرگزاری صداوسیما به نقل از سی‌اسپن نوشت: ارنست گفت: رئیس جمهور اوباما بارها اعلام کرده است که توافق اتمی ایران مهمترین تصمیم سیاست خارجی یک دهه اخیر آمریکاست. ما به تلاش خود را برای متقاعد کردن شمار بیشتری از اعضای کنگره برای حمایت از این توافق ادامه می دهیم.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه با بیان اینکه عقب نشینی آمریکا از توافق با ایران به نفعش نیست ؛ گفت: اکثریت جمهوری خواهان مخالفت خود را با توافق اعلام کرده اند. آنها حتی مخالفت خود را با توافق پیش از آنکه حاصل شود، اعلام کرده اند. این موضوع سبب نشده است که رئیس جمهور و دیگر اعضای ارشد دولت از تلاشهای خود برای تماس با اعضای کنگره خودداری کنند.

وی افزود : بسیاری از اعضای کنگره در جلسات غیر علنی حضور یافته و سوالات خود را مطرح کرده اند.این نشانه حسن نیت دولت برای توضیح موارد موجود به جمهوری خواهان است. متاسفانه این موضوع با گوش هایی ناشنوا روبرو شده است.همانطور که می دانید شمار زیادی از دمکرات ها درباره رای خود تصمیم گیری نکرده اند و مخالفت خود را به طور علنی درباره این توافق اعلام نکرده اند.

ارنست ادامه داد ، ما تلاش می کنیم که با آنها تماس برقرار کنیم. ما ازهر فرصتی برای افزایش حمایت از این توافق استفاده می کنیم و از تلاشهای خود راضی هستیم. مقام های ارشد دولت درتماس با اعضای کنگره که هنوز تصمیم گیری خود را انجام نداده اند تلاش خواهند کرد که آنها به خوبی مفاد این توافق را درک کنند و به این موضوع واقف شوند که چرا رئیس جمهور قویا معتقد است که این توافق شایستگی حمایت کنگره آمریکا را دارد.

وی مدعی شد ، ایران باید از مفاد این توافق تبعیت کند. زمانی که آنها این کار را آغاز کنند آنگاه آمریکا و جامعه بین المللی هم باید به مفاد این معامله پایبند باشند و این موضوع برای انسجام این توافق ضروری است. زمانی که این توافق عملی شود این موضوع به نفع آمریکا خواهد بود. اگر آمریکا به طور یکجانبه از توافق عقب نشینی کند و آن را تضعیف کند این موضوع نمی تواند در جهت منافعش باشد و این موضوع نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت.

ارنست ادامه داد ، ما منتظریم ببینیم سرانجام چه خواهد شد و کنگره رای خود را بدهد.آنگاه امیدوایم که بتوانیم این توافق را که با برداشته شدن گام های جدی از طرف ایران در جهت کند کردن برنامه اتمی اش آغاز می شود، عملی کنیم.

ارنست گفت:رئیس جمهور مادامی که ایران فهرستی از قدمهای جدی را برای کند کردن برنامه اتمی اش برندارد این تحریمها را لغو نخواهد کرد. این موضوع در توافق آمده است. زمانی که ایران این گام ها را برداشت آنگاه این موضوع به اقدام دیگری از طرف کنگره نیاز نخواهد داشت. این زمانی خواهد بود که رئیس جمهور از قدرت اجرایی خود که کنگره پیشتر به وی اعطاء کرده است برای رفع تحریمها به عنوان بخشی از توافق بین المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی ، استفاده خواهد کرد.

۱۳۹۴/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...