نسخه چاپی

ثروتمندان هم سهام عدالت گرفتند

مدیركل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی گفت: 17 میلیون نفر روستایی و عشایری مشمول طرح سهام عدالت شدند كه حتماً در میان آنها افراد ثروتمند و پردرآمد هم دیده می شود كه نباید به آنها سهام پرداخت می شد

به گزارش نما به نقل از تسنیم، اسماعیل مختاری دولت آبادی با اعلام اینکه آمار مشمولان طرح توزیع سهام عدالت؛ به 49 میلیون و 132 هزار و 251 نفر رسیده است، اظهار داشت: 60 شرکت بسیار راهبردی در سبد سهام عدالت قرار گرفته است و طبق قانون باید تکلیف این طرح تا پایان سال یا اوایل سال آینده نهایی شود.

وی افزود: این طرح در دولت های نهم و دهم و از سال 1385 با اهداف توسعه نقش و سهم مردم در مدیریت اقتصادی کشور و همچنین ترویج فرهنگ سهام داری اجرایی شده است اما چون برای اولین بار اجرا شد، در عمل با مشکلاتی مواجه شدیم.

دولت آبادی گفت: به همین منظور دولت در لایحه ای که به مجلس می دهد تلاش کرده است با آسیب شناسی روندهای گذشته و مشکلات احتمالی آینده، این طرح را با دستاوردهای مثبت به سرانجام برساند.

وی افزود: لایحه ساماندهی دولت با هدف رفع ایرادها و آسیب شناسی تهیه شده است.

دولت آبادی گفت: 17 میلیون نفر روستایی و عشایری مشمول طرح سهام عدالت شدند که حتماً در میان آنها افراد ثروتمند و پردرآمد هم دیده می شود که نباید به آنها سهام پرداخت می شد اما به دلیل ایرادهای روش های اجرایی و مشکلات گروه بندی این موارد پیش آمده است.

وی افزود: سازمان خصوصی سازی مجری سیاست های دولت است و هر قانونی که در این زمینه باشد اجرا می کند.

دولت آبادی تصریح کرد: ممکن است برخی ها در چند استان برای سهام عدالت اسم نوشته باشند اما بر اساس کد ملی فقط یک بار می توانند از سهام عدالت بهره مند شوند و توزیع تکراری سهام عدالت نداریم.

البته برخی کارشناسان معتقدند مدیریت دولتی سهام عدالت مغایر اصل 44 است و دولت حتی حق داشتن نماینده در شرکتهای زیر مجموعه سهام عدالت را ندارد اما در حال حاضر سهام عدالت کاملا دولتی شده و تصمیم گیری در مجامع شرکت ها با دولت است بطوریکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در عمل تصمیم گیر نیستند زیرا نه حق دریافت سود سهام ، نه شرکت در مجامع و نه حق خرید و فروش سهام خود را دارند.

سهامداران چون سود دریافت نمی کنند ، حق فروش سهام خود را ندارند و وجوه انها نزد صندوق سهام عدالت بابت بدهی هایشان به بودجه دولت واریز می شود و به نوعی صاحب کاغذهای بی مفهوم هستند.

منتقدان می گویند در حال حاضر سهام عدالت مانند اولادی است که پدر و مادر ندارد بطوری که علاوه بر هیات دولت ، وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی ، وزارت امور اقتصادی و دارایی ، استانداری‌های هر استان و سازمان امور مالیاتی ادعای مدیریت سهام عدالت را دارند .

۱۳۹۴/۷/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...