نسخه چاپی

مراسم تشییع جان‌باختگان فاجعه منا در تهران

مراسم تشییع جان باختگان حادثه منا در تهران و همزمان در ۱۵ استان دیگر كشورمان برگزار شد.

ba600.jpg

به گزارش نما به نقل از مهر، مراسم تشییع پیکر ۷ حاجی جان باخته استان تهران در فاجعه منا صبح امروز از مقابل دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور مقامات کشوری و لشکری و همچنین آحاد مردم برگزار شد، آیت الله ری شهری به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در قسمتی از سخنان خود با بیان اینکه کمترین مسئولیت دولت عربستان این است که با کمیته حقیقت یاب همکاری کند اظهار کرد: این فاجعه در یک کمیته  با حضور ایران و کشورهای اسلامی باید ریشه یابی شود تا حداقل شاهد تکرار این حوادث نباشیم. البته دولت سعودی هر کاری کند این ننگ از دامان او پاک نخواهد شد.

وی همچنین گفت: بی تردید آنچه سبب این فاجعه شد سهل انگاری مسئولان رده بالای سعودی بود. مسئله این است که اعمال جمرات مسیری حادثه خیز دارد و آیا نباید سعودی ها برای این امر پیش بینی می کردند.

وی افزود: سوال ما از دولت سعودی این است که چرا برای این مسئله پیش بینی نکردید؟ چرا در دوران حکومت ننگین خود افراد باتجربه ای را برای جلوگیری از این حوادث تربیت نکردید و چرا افراد رده پایین شما با جانباختگان و حجاج ما اینطور برخورد کردند. اگر هشدار مقام معظم رهبری نبود معلوم نبود که حجاج باقیمانده ما به کشور بازگردند. سعودی ها برای جان انسان ها ارزش قائل نیستند که اگر قائل بودند این همه کشتار در یمن انجام نمی دادند.

نماینده سابق ولی فقیه در امور حج تاکید کرد: من تصور می کنم جنایاتی که حکومت ننگین آل سعود می کند از جنایات صهیونیست ها بدتر است زیرا سعودی ها ادعای مسلمانی و خادم الحرمینی دارند اما صهیونیست ها چنین ادعایی ندارند.

همچنین حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم در حاشیه این مراسم با اشاره به حضور پررنگ مردم اظهار داشت: مردم ما بهترین مردم هستند و در تمامی صحنه های انقلاب حضور فعال داشته اند.

وی افزود: مردم ما بصیرت دارند و می دانند که باید در این مراسم شرکت کنند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از بیانات مقام معظم رهبری رفتار عرسبتان سعودی چه تغییری کرد گفت: بیانات مقام معظم رهبری بسیار موثر است و ایشان در مراسم فارغ التحصیلی دانش آموختگان ارتش فرمودند کمیته حقیقت یاب باید تشکیل شود و ابعاد حادثه را بررسی کند.

حجت الاسلام سید آل هاشم با بیان اینکه پلیس باتجربه سعودی در یمن مشغول کشتار مردم بود افزود: جوانان و آدم های بی تجربه مدیریت منا را در دست داشتند. نتیجه آن هم رخ دادن این فاجعه بود.

وی تصریح کرد: آل سعود بعد از فاجعه با کمال بی شرمی با جمهوری اسلامی ایران همکاری نمی کرد و حتی حاضر به تحویل اجساد نبود اما پس از بیانات مقام معظم رهبری همکاری کردند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی باید ابعاد این فاجعه را بررسی کند.

بنابراین گزارش، روز گذشته همزمان با ورود اولین کاروان حجاج جان باخته مراسم استقبال رسمی از پیکر این حجاج با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه و دیگر مقامات کشوری و لشگری در فرودگاه مهرآباد برگزار شد.

نخستین کاروان از جان باختگان منا حامل ۱۰۴ پیکر از ۱۶ استان کشور بود که از این تعداد ۷ نفر از حجاج متعلق به تهران بودند. پیکر این حجاج بنا به نظر حضرت آیت الله خامنه ای در قطعه شهدا دفن خواهند شد.

همچنین صبح امروز نیز پیکرهای ۱۱۴ حجاج جان باخته فاجعه منا وارد کشور شد.

۱۳۹۴/۷/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...