نسخه چاپی

آغاز حفاری تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه

عملیات حفاری مكانیزه تونل انتقال آب از سد «كانی‌سیب» به دریاچه ارومیه، امروز (سه‌شنبه) با حضور حمید چیت‌چیان وزیر نیرو آغاز شد.

به‌گزارش نما به نقل از میزان، یکی از برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه است و این سد آخرین نقطه ای است که می‌شود به صورت ثقلی و در کانال‌های روباز، آب را به دریاچه ارومیه انتقال داد؛ چرا که بقیه پروژه‌ها به علت ارتفاع سطح نیاز به پمپاژ آب چند صد متری دارند و یک هزینه دائمی بهره‌برداری را نیز در بر می‌گیرند.

در این طرح از حوضه مجاور رودخانه «بادین آباد» که 300 میلیون مترمکعب آب با یک کانال انحرافی 5.9 کیلومتری به پشت سد کانی‌سیب منتقل می شود. مجموع این آب‌ها با رهاسازی نیاز زیست محیطی که در آن محدوده وجود دارد، حدود 650 میلیون مترمکعب آب از پشت مخزن سد کانی سیب را به حوضه دریاچه ارومیه منتقل می‌کند.

برای انتقال این حجم آب به داخل دریاچه ارومیه، یک تونل با قطر نهایی 5.5 متر طراحی شده است که مجموعا 35.3 کیلومتر طول تونل است که خود به دو بخش 21 کیلومتری خروجی و بخش ورودی 14 کیلومتری تقسیم شده است.

بر اساس این گزارش، 2 دستگاه TBM از نوع «دبل شیلد هارد راک» ساخت NFM فرانسه خریداری شده که دو پوسته‌ای و برای سنگ های سخت است که از امروز برایانجام علیات حفاری راه‌اندازی می شود. دومین TBM نیز دوم بهمن ماه به ایران می‌رسد و امیدواریم از اردیبهشت سال آینده شروع به حفاری کند.

سدخاکی کانی‌سیب حدود 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان پیرانشهر قرار دارد که 50 متر ارتفاع و 330 میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد.

۱۳۹۴/۷/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...