نسخه چاپی

وزیر خارجه آمریكا خواستار لغو تحریم های كوبا شد

«جان كری» وزیر امور خارجه آمریكا در اظهاراتی خواستار لغو تحریم ها علیه كوبا شد.

به گزارش نما ، مهر به نقل از شین هوا نوشت: «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی از قانون گذاران کشورش خواست تا تحریمهای تجاری پنج دهه ای آمریکا علیه کوبا را لغو کنند.

کری در این باره گفت: به عقیده شخصی من این تحریم ها باید لغو شوند؛ چرا که این اقدام به مردم کوبا کمک خواهد کرد.

وی که برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی در شیلی به سر می برد، در یک مصاحبه تلویزیونی خاطر نشان کرد: آمریکا به صورت تدریجی به عادی سازی روابط خود با کوبا که در زمان ریاست جمهوری «جان اف کندی» قطع شد، پرداخته است.

جدا از اشغال «گوانتانامو» توسط آمریکا، طرف کوبایی تحریم های آمریکا علیه این کشور را به عنوان یکی از موانع اصلی برای عادی سازی روابط دوجانبه با واشنگتن تلقی می کند.

گفتنی است، جمعه ۲۳ مرداد، وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان اولین وزیر امور خارجه آمریکا در ۷۰ سال اخیر به کوبا سفر کرد و سفارت ایالات متحده در هاوانا را بطور رسمی بازگشایی کرد. سفارت آمریکا در هاوانا در همان محل قدیمی خود قرار دارد. این محل از سوم ژانویه ۱۹۶۱ یعنی زمان قطع روابط آمریکا با کوبا، تا کنون تعطیل بوده است.

در همین راستا، جمعه ۲۷ تیر ماه ماه امسال نیز، کوبا بعد از ۵۴ سال روابط سیاسی خود را با آمریکا از سر گرفت و در اقدامی «خوزه کابانا» دیپلمات قدیمی خود را به عنوان اولین سفیر در ایالات متحده آمریکا معرفی کرد.

مراسم پذیرش اعتبارنامه سفیر کوبا در آمریکا در کنار ۱۶ کشور دیگر برگزار شده بود که همگی در سالن اصلی کاخ سفید اعتبارنامه های خود را به اوباما تحویل دادند. کابانا و اوباما بعد از مراسم، طی نشستی درباره مناسبات دوجانبه گفتگو کردند.

کابانا گفته بود: بازگشایی سفارت کوبا در آمریکا اولین گام برای عادی سازی روابط سیاسی دو کشور محسوب می شود و باید در مراحل بعد روابط گسترش پیدا کند.

بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور، ۶ ماه پس از آن صورت گرفت که «رائول کاسترو» رهبر کوبا و «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کردند دو کشور روابط سیاسی خود را از سر می‌گیرند.

آمریکا و کوبا از سال ۱۹۶۱، دو سال بعد از پیروزی انقلاب کوبا به رهبری «فیدل کاسترو» روابط سیاسی خود را قطع کرده بودند.

۱۳۹۴/۷/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...