نسخه چاپی

ایروبیك مجوز فعالیت ندارد

نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی از عدم فعالیت ایروبیك حرفه‌ای بدون داشتن كمیته خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، موضوع چهارشنبه شب برنامه رادیویی ورزش بدون ویرایش بررسی رشته ورزشی ایروبیک و حاشیه‌های آن بود که کارشناس فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی، دبیر هیئت ورزش همگانی استان تهران و مدیرکل پیشین حراست سابق تربیت بدنی میهمانان این برنامه بودند.

ناهید ایروانی، کارشناس فرهنگی وزارت ورزش و جوانان گفت: وزارت ورزش و جوانان در جهت بهبود کیفی و توسعه تمام رشته‌های ورزش همگانی فعالیت چشمگیری انجام داده و حتی برخی از این رشته‌ها در رقابت‌های برون مرزی هم حضور یافته‌اند. به همین دلیل از یک سال قبل وزارت ورزش بر عملکرد این رشته‌های جدید و پرمخاطب به طور جدی نظارت دارد اما در مرحله اول مسئولان این رشته‌ها برای ساختن زیربنای اولیه فعالیت خود باید از وزارت ورزش مجوز بگیرند.

وی ادامه داد: باید به این نکته اشاره کنم بیشتر ورزش‌هایی که در حال حاضر در کشورمان فعال هستند از خارج به سمت کشورمان سرازیر شده‌اند و ما باید با بومی‌سازی این رشته‌ها تلاش کنیم هم مردم با آنها آشنا شوند و هم زمینه پیشرفت آنها را فراهم کنیم.

کارشناس فرهنگی وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: با وجود اینکه این رشته‌های نوظهور در تمام کشور برگزار می‌شوند اما وزارت ورزش هم از نظر قدرت و هم نیروی انسانی برای نظارت بر کارکرد این رشته‌ها با محدودیت شدیدی مواجه است و به تنهایی نمی‌تواند از پس کنترل همه آنها برآید و این امر مهم مستلزم همکاری همه سازمان‌های ورزشی است.

وی در ادامه گفت: وزارت ورزش و جوانان یک نهاد مردمی است که به وسیله خود مردم بنا شده است اما ممکن است در حین فعالیت برخی از رشته‌های جدید و پرطرفدار شاهد به وجود آمدن حاشیه‌ها و مشکلاتی هم باشد که باید آن را ریشه‌یابی کرده و درصدد رفع آن برآید.

ایروانی گفت: ایروبیک ورزش تازه‌ای است که مشکلاتی این ورزش را همراهی می‌کند و اگر مشکلات برطرف نشود، ممکن است از مسیر اصلی خود خارج شود و به بیراهه برود و ما می‌توانیم با بومی کردن این رشته در جهت جذب مردم و ثبات سلامتی آن اقدامات مهمی انجام دهیم.

وی در پایان گفت: وزارت ورزش به هیچ مکان ورزشی اجازه نمی‌دهد که در آن بانوان و آقایان در کنار هم به ورزش بپردازند. نیروی انتظامی موظف هست باید به‌طور تعاملی با آنها برخورد کند. در ضمن هر باشگاهی که قوانین وزارت ورزش را رعایت نکند، ابتدا به مکان ورزشی مورد نظر تذکر می‌دهیم و در صورت تکرار از فعالیتش جلوگیری می‌کنیم. از سویی فرهنگ استفاده از ورزش‌های وارداتی در جامعه باید ایجاد شود و این موضوع زمان زیادی می‌طلبد.

در ادامه سید غلامرضا کمانه، نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی گفت: ایروبیک ورزش اصیل ایرانی است که به تمام دنیا صادر شده است و چون تمرینات این ورزش راحت و بدون هدر رفتن انرژی انجام می‌شود، همه می‌توانند در آن فعالیت کنند. در ضمن باید به این نکته اشاره کنم کارشناسان ورزشی ورزش‌های دیگری هم در ایروبیک وارد کرده‌اند و در واقع ایروبیک ترکیبی از فعالیت‌های مختلف است و از سویی برخی مشکلات داخلی به این رشته نفوذ کرده و باعث بروز مشکلات و حواشی در آن شده است.

وی ادامه داد: در 1.5 سال اخیر در ایروبیک هیچ فعالیتی انجام نشده و هر مسابقه‌ای هم انجام می‌شده با نظارت مستقیم فدراسیون ورزش همگانی بوده است. رشته ایروبیک درخت تنومندی است که شاخ و برگ زیادی را در درون جای داده است و همه این زیر مجموعه‌ها هم باید برای فعالیت از ادارات وزارت ورزش و هیئت ورزش‌های همگانی استان‌ها مجوز  بگیرند.

نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی گفت: فدراسیون ورزش‌های همگانی در تمام پارک‌ها ورزش صبحگاهی و عصرگاهی را هم طراحی کرده است که برای حفظ شئونات اسلامی به وسیله مربیان و تمام مسئولان ورزش نظارت می‌شود که آقایان و بانوان به‌طور جداگانه ورزش کنند.

کمانه اظهار داشت: در دولت جدید وزارت ورزش از هر جهت به ورزش همگانی توجه خاص دارد و باید تاکید کنم ایروبیک حرفه‌ای کمیته‌ای ندارد. البته اگر اشکالات ایروبیک برطرف شود و با فرهنگ همخوانی یابد، ورزش خوب و دلنشینی است.

در ادامه این برنامه شیما سادات مصطفوی، دبیر هیئت ورزش‌های همگانی استان تهران گفت: ورزش همگانی شامل 80 یا 90 رشته ورزشی است که همه مردم در تمام گروه‌های سنی می‌توانند از این ورزش‌ها استفاده کنند. ایروبیک ورزشی هوازی است و تمام عضلات و اندام‌ها و متابولیسم بدن را درگیر می‌کند و به همین دلیل نقش عمده‌ای در سلامتی دارد اما جوانان این ورزش را با موسیقی و حرکات موزون  انجام می‌دهند به طور کلی جوانان از هر چیزی منع می‌شوند، بیشتر به طرف آن کشیده می‌شوند.

وی افزود: همه رشته‌های ورزشی با مشکلاتی مواجه هستند. از آنجایی‌که بیشتر ورزش‌ها در تهران فعال است  زیر نظر همه سازمان‌های ورزشی حتی شهرداری است که مشکل و اختلاطی صورت نگیرد و هر فردی با توجه به وضعیت جسمی خود به ورزش خاصی رو می‌آورد.

همچنین کتیرایی، مدیرکل پیشین حراست سابق تربیت بدنی عنوان کرد: با ورود رشته‌هایی مانند ایروبیک به کشور در حقیقت ما با تهاجم فرهنگی مواجه شدیم و باید با برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه مشکلات این ورزش‌ها را حل کنیم و تمام مشکلات با نظارت برطرف می‌شود اما وزارتخانه در مسائل فنی دخالت نمی‌کند و فقط به مسئولان ورزش‌ها مجوز فعالیت می‌دهند.

وی افزود: نیروی انتظامی با ورزش‌هایی که مسائل شرعی و اخلاقی را رعایت نمی‌کنند باید به صورت تعاملی برخورد کند و ما می‌توانیم با پوشاندن لباس ملی و بومی بر تن ورزش‌های وارداتی از آنها در کشورمان به بهترین شکل استفاده کنیم.

کتیرایی گفت: هیچ سازمانی رفتار غیر عرف را به‌خصوص در ورزش نمی‌پسندد. البته هیئت ورزش‌های برخی از استان‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند اما به هر حال باید مشکلات ورزش‌ها به‌طور ریشه‌ای بررسی و موشکافی کرده و راه حلی پیدا کنیم. شعار ما در ورزش تضمین سلامتی مردم است و باید در جهت عملی کردن آن بکوشیم و از آسیب‌های احتمالی آن جلوگیری کنیم.

۱۳۹۴/۷/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...