نسخه چاپی

گفتگو با كارگردان انیمیشن شاهزاده روم

اعتماد به انیمیشن ایرانی

عکس خبري -اعتماد به انيميشن ايراني

محمدیان گفت:ما این اثر را با ركوردهای خوبی در هزینه و مدت زمان ساخت، تولید كردیم و این نشان‌دهنده توانایی جوانان در سینمای انیمیشن ایران است.

به گزارش نما ، در مورد انیمیشن سینمایی شاهزاده روم در شماره‌های گذشته توضیحاتی ارائه داده بودیم و اخبار آن از اکران در کشورهای دیگر گرفته تا رونمایی از لوگو در ستون اخبار کوتاه همین صفحه منعکس می‌کردیم. در خلاصه این اثر آمده است، انیمیشن «شاهزاده روم» قصه عاشقی و دلدادگی بانویی پاکدامن و مسیحی از سلاله یشوعا از حواریون حضرت مسیح(ع) است که با مردی از نوادگان پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) ازدواج می‌کند و ثمره این ازدواج فرزندی نیک سرشت است که در آینده‌ای نزدیک، جهان را پر از عدل و داد می‌کند. با آغاز پخش این انیمیشن و اکران رسمی‌اش در سینماها با هادی محمدیان کارگردان این اثر مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که در ادامه آمده است.

چرا شاهزاده روم

محمدیان در ابتدا در پاسخ به این سوال که چرا ماجرای مادر امام زمان(عج) را به‌عنوان موضوع انتخاب کردید، گفت: داستان زندگی حضرت نرجس خاتون، قصه جذابی است و به خودی خود یک موضوع دراماتیک بالایی دارد، ضمن اینکه ما قصد داشتیم با پرداختن به این موضوع پاسخی به مسائل روز جهان و اتفاقات تلخی که با هدف تفرقه میان پیروان ادیان در حال رخ دادن است، بدهیم؛ چون «شاهزاده روم» قصه مشترک ادیان اسلام و مسیحیت است و احساس کردیم که پرداختن به این موضوع می‌تواند بین این دو دین، همزیستی و دوستی بیشتری برقرار کند. همان‌طور که می‌دانید، مادر حضرت امام زمان(عج) نوه قیصر روم و ابتدا مسیحی بودند.

چرا انیمیشن

کارگردان انیمیشن سینمایی شاهزده روم در پاسخ به این سوال که چرا این اثر را به صورت واقعی نساختید و به دنبال انیمیشن رفتید، گفت: مخاطب اصلی ما در این کار کودکان و نوجوانان بودند، برای همین از قالب انیمیشن استفاده کردیم. در این انیمیشن هم از برخی نشانه‌ها و ابزارهای غیر واقعی و جادویی استفاده کردیم که کمی جذابیت بیشتری داشته باشد. اینکه انیمیشن باید زاویه متفاوتی نسبت به کارهای رئال داشته باشد و فضای جادویی و فانتزی را به مخاطب ارائه دهد درست است؛ اما این قاعده سال‌ها است که در دنیا شکسته شده است. در معارف دینی ما موضوعات جادویی کمتر دیده می‌شود و این موضوع بیشتر در فضای ادبیات اسطوره‌ای وجود دارد. ما هنگام انتخاب این داستان برای فیلم می‌دانستیم که ممکن است متهم بشویم به جای انتخاب یک داستان جادویی به یک داستان رئال پرداختیم.

پنجمین فیلم در اکران لبنان

محمدیان در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت اکران در کشورهای عربی گفت: در اولین اکران شاهزاده روم که در کشورهای عربی با نام «امیره الروم» شناخته می‌شود، جمعیتی بالغ بر هزارنفر از هنرمندان و اهالی رسانه لبنان به تماشای این فیلم نشستند. همچنین در این مراسم از تهیه‌کننده اثر نیز توسط ریمون عریجی وزیر فرهنگ لبنان تقدیر صورت گرفت. این مراسم و خصوصا سخنرانی وزیر فرهنگ لبنان بازتاب بسیاری در رسانه‌های داخلی و خارجی لبنان داشت. یکی از نکات جالب ما در اکران لبنان این بود که شاهزاده روم به‌عنوان فیلم پنجم در رده اکران فیلم‌های سینمایی لبنان قرار گرفت. همان طور که می‌دانید سینمای لبنان سینمای آزاد است و همزمان فیلم‌های آمریکایی و هالیوودی هم در آن اکران می‌شود. وی گفت: در حال حاضر این اثر در کویت، امارات، عراق و ساحل عاج هم به اکران عمومی رسیده است.

هزینه‌ها و زمان تولید

کارگردان انیمیشن شاهزاده روم با اشاره به زمان و هزینه ساخت این انیمیشن گفت: ما این اثر را با رکوردهای خوبی در هزینه و مدت زمان ساخت، تولید کردیم و این نشان‌دهنده توانایی جوانان در سینمای انیمیشن ایران است. این انیمیشن در مدت پانزده ماه و با هزینه ۷۰۰ هزارد دلار معادل ۲میلیارد تومان، با هزینه‌های شخصی و نه با کمک دولتی ساخته شد. در مورد تامین هزینه‌ها هم جناب آقای جعفری [تهیه‌کننده] زحمات‌ زیادی متحمل شدند. در کل ما تلاش کردیم تا در تولید این انیمیشن سینمایی یک گام رو به جلو در سینمای ایران برداریم.

رونمایی و اکران رسمی

محمدیان در انتها به رونمایی از اولین اکران و پوستر تبلیغاتی با حضور وزیر فرهنگ و ارتباطات اشاره کرد و گفت: مراسم افتتاحیه اکران عمومی انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» در روز 12 آبان ماه با حضور دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حبیب ایل بیگی معاون سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و عوامل انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» و دیگر چهره‌های هنری رسانه‌ای در پردیس سینمایی آزادی برگزار شد. در این مراسم وزیر ارتباطات از اختصاص وام‌های کم بهره به سازندگان انیمیشن خبر داد که به نظر من این نوع حمایت‌ها را می‌توان به نوعی اعتماد به سینمای انیمیشن ایرانی دانست که بحمدلله بعد از اکران شاهزاده روم حاصل شد.

۱۳۹۴/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...