نسخه چاپی

اختصاصی

فعال شدن ناتو در منطقه یا اسلام هراسی در اروپا؟

عکس خبري -فعال شدن ناتو در منطقه يا اسلام هراسي در اروپا؟

به نظر می رسد حضور ناتو و ورود نظامی در سوریه و ایجاد حریم هوایی علیه روسیه ثمره اقدامات تروریستی در پاریس باشد.

اختصاصی-به گزارش نما ،تنها چند ساعت پس از خبر حملات تروریستی در قلب اروپا بود که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت. بعد از حادثه شارلی ابدو و تظاهرات نمادینی که توسط رهبران کشورهای جهان در خیابان های پاریس انجام شد، رسانه ها از عزم جدی برای مبارزه با افراط گرایی تروریستی در خاورمیانه خبر دادند؛ ولی در عمل این اتفاق نیفتاد و کمتر از یکسال حادثه ای به مراتب وحشتناک تر در قلب پاریس رخ نمایی کرد. طبیعتا نقش فرانسه در مبارزه با داعش پررنگ تر از دیگران نبود؛ اما ظاهرا جامعه این کشور پتانسیل بیشتری برای جذب این نیروها داشت که منجر به این حوادث تروریستی شده است.

چرا داعش فرانسه را انتخاب کرد؟
درباره علل و چرایی این اتفاق در پاریس باید گفت فرانسه در میان کشورهای اروپایی بیشترین سابقه و منافع در سوریه را دارد. پس از جنگ جهانی اول و در سال 1920 نیروهای فرانسوی، سوریه را تصرف کردند و این کشور به همراه لبنان با رای جامعه ملل، تحت قیمومیت فرانسه قرار گرفت و از آن زمان تاکنون، فرانسه در تلاش بود تا نفوذ خود در این مناطق را حفظ کند.
از سوی دیگر، فرانسه در مقايسه با ديگر كشورهاي اروپايي مسلمانان بیشتری را در خود جای داده است؛ به عبارتی  بیش از 7 میلیون نفر از جمعيت اين كشور مسلمان هستند. از طرف دیگر سیاست های این کشور در قبال مهاجران و پناهجویان سوری نسبت به دیگر کشورهای اروپایی از تساهل کمتری برخوردار بود و در بسیاری از موارد اعتقادات و مقدسات مسلمانان، همانند آنچه از سوی نشریه شارلی ابدو سر زد، در این کشور از سوي گروه هاي خاص مورد توهین و هجمه قرار می گیرد. کارشناسان نیز در سال هاي اخير نسبت به بازگشت تكفيري هاي اروپايي و دست زدن به اقدامات تروريستي در اروپا هشدار داده بودند؛ همچنین بر اساس آمار، فرانسه پایگاه بیشترین تعداد تروریست های داعشی يعني حدود ١٢٠٠ نفر است. به عبارتی نمی توان تابعیت اروپایی داشتن این تروریست ها را لحاظ نکرد؛ ضمن اينكه نبايد تاثیر حملات هوایی اخیر روسیه علیه مواضع داعش بر پراکنده شدن و متواری شدن تعداد قابل توجهی از تروریست های داعشی را نادیده گرفت.
همچنین در میان کشورهای اروپایی سهم حملات هوایی فرانسه علیه مواضع داعش در چارچوب ائتلاف بین المللی غرب بیشتر از دیگران است و نبايد فراموش کرد كه داعش یکی از مهم ترین دلایل خود برای حمله تروریستی به فرانسه را این حملات هوایی عنوان کرده است.  

تبعات احتمالی حملات تروریستی پاریس
آن‌چه قطعا در شرایط کنونی به طور کامل تحت‌الشعاع حوادث پاریس قرار می‌گیرد، علاوه بر بحث‌ها درباره جاسوسی‌های گسترده و نقض حریم خصوصی در غرب، هرگونه انتقاد از اقدامات اسرائیل در کرانه باختری و پیگیری‌ها درباره تحقیقات معوقه در انگلیس درباره جنگ عراق، هرگونه مخالفت سیاسی با افزایش حضور نظامی غرب در سوریه، عراق و عملا هر کشور دیگری خواهد بود. از سوی دیگر طبق قانون می‌توان این‌گونه استدلال کرد که پیمان ناتو هم می‌تواند فعال شود، چون اگر به یکی از اعضای ناتو حمله شود، سایر اعضا هم می‌توانند به آن کشور بپیوندند و به عنوان یک ائتلاف به طور رسمی و با نظارت ناتو، واکنش نشان دهند که این واکنش در سوریه خواهد بود. حضور ناتو می‌تواند تقابلی با روسیه بر سر حریم هوایی ایجاد کند که این نتیجه احتمال ساختگی بودن حوادث پاریس برای فعال شدن مجدد ناتو در غرب آسیا را قوت می بخشد.
روی دیگر این ماجرا را می توان بحث تقویت اسلام هراسی در اروپا دانست؛ از آنجایی که روز به روز به تعداد افرادی که در اروپا به اسلام گرایش پیدا می کنند، اضافه می شود این گمانه محتمل تر به نظر می رسد و رژیم صهیونیستی نیز ذی نفع ترین این جریان است. اما پرواضح است که مسئله اسلام هراسی در فضای پس از حملات پاریس تنها بر زندگی مسلمانان فرانسه تاثیرگذار نخواهد بود؛ بلکه اقلیت مسلمان را در کشورهای متعددی هدف خواهد گرفت. از هفته گذشته که این حادثه تروریستی اتفاق افتاد مسلمان در بسیاری از کشورها تلاش کردند با اقدامات متفاوتی از جمله فعالیت هایی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نشان دهند که اسلام و تروریسم هیچ ارتباطی به هم ندارند.


۱۳۹۴/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...