نسخه چاپی

معاون وزیر نفت: روس ها در ایران گاز ذخیره می كنند

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: روس ها در فصل تابستان از ما گاز خریداری كرده و با ذخیره در مخازن زیرزمینی، در فصل زمستان، آن گاز را به ما می فروشند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، حمیدرضا عراقی با تشریح مذاکرات اخیر گازی با روسیه، اظهارداشت: مذاکرات کلی با روسیه انجام شده است اما هنوز قراردادی امضا نکرده ایم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه روس ها علاقه مند به حضور در طرح های ذخیره سازی گاز ایران هستند، افزود: به آنها پیشنهاد داده ایم که در طرح های ذخیره سازی ایران مشارکت داشته و زنجیره کامل ذخیره سازی (شامل اکتشاف و ذخیره سازی) را اجرا کنند.

وی اضافه کرد: بر این اساس، روس ها در فصل تابستان از ما گاز خریداری کرده و با ذخیره سازی در مخازن زیرزمینی، در فصل زمستان، آن گاز را به ما می فروشند.

معاون وزیر نفت در امور گازادامه داد: روس ها درخواست هایی را نیز برای مشارکت در طرح های احداث خطوط انتقال گاز مطرح کرده اند که در صورت امضای قرارداد و تامین منابع مالی، امکان اجرا دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گازهمچنین از امضای تفاهم نامه ای با شرکت گازپروم روسیه خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه، این شرکت روسی در حوزه های مختلف صنعت گاز با ایران همکاری خواهد کرد.

پیشرفت مذاکرات هسته ای و تقویت احتمال رفع تحریم ها، روسها را نیز به تکاپو واداشته تا برای بازگشت به صنعت نفت ایران برنامه ریزی کرده و مذاکراتی را با مقام های ایران انجام دهند. در این میان، وقوع بحران اوکراین و تحریم مسکو توسط غرب، مسکو را وادار کرده بیشتر از گذشته با ایران در بخش انرژی همکاری کند.

احداث خط لوله ٣٠٠ کیلومتری گاز از ایرانشهر به چابهار به ارزش ٧٠٠ میلیون دلار از مهم ترین طرح هایی است که شرکت های روسی، خواستار اجرای آن هستند، اما هنوز قراردادی امضا نشده است.

ایران در حال حاضر با برخورداری از دو مخزن بزرگ ذخیره سازی گاز طبیعی در سراجه قم و شوریجه سرخس، در رتبه پنجم ذخیره سازی گاز طبیعی در دنیا و اول در خاورمیانه قرار گرفته است.

راه اندازی مخازن بزرگ ذخیره سازی گاز طبیعی، سبب افزایش امنیت پایدار تامین انرژی در کشور، به ویژه در فصل زمستان می شود.

ایران چندین طرح بزرگ ذخیره سازی گاز در استان های گلستان، فارس و تهران را در دست اجرا دارد که تکمیل آنها نیازمند منابع مالی و فناوری های جدید است.

۱۳۹۴/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...