نسخه چاپی

وقف برای جهاد در راه خدا ترویج شود

عکس خبري -وقف براي جهاد در راه خدا ترويج شود

یكی از مراجع عظام تقلید گفت: آگاهی دادن به مردم در زمینه وقف اهمیت زیادی به عبارتی باید به مردم گفت وقف همانند موجودی زنده است كه همواره ثواب آن به شخص واقف می‌رسد.

به گزارش نما به نقل از مهر، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی شب گذشته ۵ آذرماه در آستانه هفته بزرگداشت وقف در دیدار با نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه عمل بر اساس نیات واقفین باید سرلوحه کار شما باشد اظهار کرد: مدیریت جدید اوقاف ابتکارات خوبی در زمینه عملکردی دارد که قابل تقدیر است.

وی افزود: آگاهی دادن به مردم در زمینه وقف اهمیت زیادی دارد به عبارتی باید به مردم گفت وقف همانند موجودی زنده است که همواره ثواب آن به شخص واقف می‌رسد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه برخی اوقات کارکردهای یک موقوفه تغییراتی می‌کنند که نیازمند بررسی‌های دقیق است گفت: بر این اساس باید کاربری‌ها را به بهترین وجه و شکل تغییر داد تا همواره باقی بمانند.

وی ادامه داد: اصل بر این است که نیت واقفین هیچگاه تغییر نمی‌کند و مال وقفی هم هیچگاه تغییر نمی‌کند زیرا زمینی که وقف شده باشد تا ابد مال وقفی است و از حالت وقف خارج نمی‌شود.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به لزوم مدیریت صحیح در اداره موقوفات خاطرنشان کرد: اگر مردم از برکات و آثار وقف مطلع شوند بهتر می‌توان به اداره آنها پرداخت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم عنوان داشت: هیچ اثری از جهاد فی سبیل الله در وقف‌نامه‌ها نیست در حالیکه می‌توان بخشی از موقوفات را به این امر اختصاص داد.

وی با بیان اینکه اسلامی شدن یک کشور برای آن ملت دشمنانی را هم به وجود می‌آورد گفت: مردمی که فرهنگی و جهادی هستند باید وقف جهادی هم داشته باشند.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اینکه برخی وقف‌نامه‌های گذشته برای گسترش علم و دانش و نشر کتاب‌های مفید تنظیم شده‌اند خاطرنشان کرد: لازم است چنین وقف‌هایی احیا شوند.

مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه تامین جبهه‌های جنگ را از جمله موارد مصرف زکات دانست و تصریح کرد: وقف هم می‌تواند در این زمینه وارد شود.

وی گفت: مساجد و حسینیه‌ها از جمله مراکز مذهبی و دینی به شمار می‌روند که در ماه‌هایی همچون محرم استقبال بیشتر از آنها صورت می‌گیرد به همین دلیل رژیم شاه همواره به حسینیه‌ها حمله می‌کرد و حتی قصد تخریب بعضی از آنها را داشت؛ متولیان املاک هم برخی از اموال وقفی را به رضاشاه فروخته بودند و خراب کردن حسینیه‌ها هم به همین منظور بود و البته مردم هم جرأت نداشتند اعتراضی کنند.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: در نظر داشتن شرایط زمانه و مراقبت در هر حالتی یک از وظایف همگانی است زیرا هیچ اعتباری به این دنیا نبوده و نیست و مشخص نیست که در آینده چه رخدادی به وقوع می‌پیوندد، مقابله با انحرافاتی که امکان دارد درون مذهب شکل بگیرند هم امری ضروری است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: همین امروز در دامنه همین مذهب افرادی پیدا شده‌اند که اعتقادات مردم را به انحراف می‌کشانند و جالب اینکه خود را واسطه امام عصر(عج) معرفی می‌کنند تا با این دروغگویی‌ها اعتقادات مردم را به بازی بگیرند بنابراین باید در هر دوره به شیوه‌ای زندگی کنیم که اگر زمانه تغییر کرد در آخرت سربلند باشیم.

در این دیدار رئیس سازمان اوقاف وامور خیریه گزارشی از روند برنامه ها ؛ فعالیتها و دستاورد های سازمان اوقاف در سالهای اخیر ارایه کرد.

۱۳۹۴/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...