نسخه چاپی

دهمین یادواره ممیز برگزار شد

مدیرعامل خانه هنرمندان با تقدیر از مقام مرتضی ممیز به عنوان فردی كه نقش زیادی در هنر معاصر ایران دارد، گفت: خانه هنرمندان افتخار دارد با تمام ظرفیتش در خدمت پاسداشت هنرمندان باشد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، مراسم بزرگداشت مرتضی ممیز عصر امروز در خانه هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، مجید ملانورزوی رییس موزه هنرهای معاصر و میشل بووه گرافیست فرانسوی و رایزن فرهنگی فرانسه در ایران حضور داشتند.

مجید رجبی معمار در این مراسم گفت: اینجا خانه هنرمندان است و ما کلیددار آن هستیم و در تلاشیم با توجه به رشته‌های هنری گوناگونی که در ایران وجود دارد ظرفیت‌ها و فرصت‌های بیشتری را برای هنرمندان فراهم کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم، انوشیران ممیز فرزند مرتضی ممیز ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این مراسم در 10 سال گذشته، بیان کرد: گزیده آثار به نمایش درآمده از ممیز مجموعه‌ای از تصویرسازی‌های وی در کتاب هفته و کیهان هفته متعلق به 40 سال گذشته است و من از بازیدکنندگان درخواست دارم تا به نوشته‌های روی دیوار نمایشگاه که حرف‌های مرتضی ممیز است دقت کنند زیرا این حرف‌ها هنوز نو و تازه به نظر می‌رسد.

سپس رایزن فرهنگی فرانسه در ایران به نمایندگی از سفیر این کشور سخنرانی کرد.

او مراسم بزرگداشت ممیز را لحظه‌ای زیبا برای ادای دین نسبت به هنرمندانی که در میان ما حضور دارند و هنرمندانی که از میان ما رفته‌اند، دانست.

در میانه مراسم فیلم کوتاهی از سیف‌الله صمدیان عکاس و کارگردان پخش شد.

صمدیان پس از پخش فیلم با یادآوری بدرقه پیکر ممیز از خانه هنرمندان، گفت: قرار بود در دهمین سالگرد فوت وی فیلمی از آن روز به کارگردانی من پخش شود که منصرف شدیم زیرا ما ایرانی‌ها به شدت مردم احساساتی هستیم.

او با بیان اینکه ممیز با هر نوع سفارش‌دهنده‌ای کنار می‌آمد، بیان کرد: زمانی که از او پرسیدم چطور این کار را می‌کنید به من جواب داد من در ابتدای کار درخواست سفارش‌دهنده را با سبک خودم طراحی می‌کنم پس از مدتی که او به من اعتماد پیدا کرد کار خودم را انجام می‌دهم با این روش چیزی از من کاسته نمی‌شود اما سلیقه سفارش‌دهنده ارتقا پیدا می‌کند اما این نکته در میان گرافیست‌های جوان وجود ندارد.

صمدیان همچنین با اشاره به زحمات ممیز برای راه‌اندازی خانه هنرمندان، گفت: در هر دوره به 12 نفر مانند ممیز احتیاج داریم تا بتوانند کارهای او را انجام بدهند.

در بخش دیگری از این مراسم مجید عباسی از اعضای هیات مدیره انجمن گرافیک ایران با قرائتی متنی به تقدیر از "پیر برنان" گرافیست فرانسوی پرداخت که دو روز قبل در پاریس درگذشته بود.

سخنران ویژه این مراسم "میشل بووه" بود که با تشبیه ممیز به پیکاسو، او را استادی تمام عیار در حوزه گرافیک دانست.

او با اشاره به اینکه این اولین بار است از ایران دیدن می‌کند، گفت: ایران بخشی از دفتر کار من است زیرا مدیریت آنجا را خانمی ایرانی که پیش از این دستیار ممیز بوده است به عهده دارد و ما هر روز در مورد ایران با همدیگر صحبت می‌کنیم.

بووه با تشکر از طراح پوستر این رویداد به زبانی طنز چهره خود را به "جان لنون" خواننده انگلیسی شبیه دانست.

او همچنین ایران را کشوری موفق در حوزه گرافیک معرفی کرد و گفت: من به تمامی همکارانم در پاریس پیام زیبای ایرانی‌ها را در مورد درگذشت "پیر برنان" می‌رسانم.

سپس طراحی‌ها و عکس‌های "میشل بووه" با ارائه توضیحاتی خودش نمایش داده شد.

همچنین امرالله فرهادی که مجری‌گری این مراسم را بر عهده داشت، از برگزاری آثار ممیز در لاهیجان، اصفهان و کرمان خبر داد.

پس از پایان مراسم دهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز نمایشگاهی از آثار وی و پوسترهای "میشل بووه " افتتاح شد.

این نمایشگاه تا 12 آذر ماه از ساعت 10 الی 17 میزبان علاقه‌مندان است.

۱۳۹۴/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...