نسخه چاپی

گاردین: اروپا باید آماده حمله شیمیایی داعش باشد

یك روزنامه انگلیسی با اشاره به اینكه چه می شود اگر گروه تكفیری صهیونیستی داعش حمله ای شیمیایی در اروپا انجام دهد، نوشت: هشدار نخست وزیر فرانسه در مورد احتمال حمله غیر متعارف این گروه ستیزه جو درست بوده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دولت انگلیس باید احتمال حمله گروه دولت اسلامی ( گروه تکفیری صهیونیستی داعش ) را به خاک این کشور با استفاده از تسلیحات غیر متعارف در نظر داشته باشد. در حالی که اروپا پس از حملات پاریس سرگرم بحث در مورد چگونگی مقابله با داعش است، این گروه ستیزه جو حملات پاریس را یک موفقیت برای خود می داند و بدون شک در حال برنامه ریزی برای حمله بعدی است. فقط حمله بعدی ممکن است همانگونه باشد که داعش وعده داده است:« حمله ای مرگبارتر و حتی تکان دهنده تر». این حمله ممکن است با استفاده از تسلیحات کشتار جمعی باشد که در سطح بین المللی ممنوع است.

انگلیس و دیگر کشورهای درحال جنگ علیه داعش باید هوشیار باشند.

گاردین اضافه کرد: مانوئل والس نخست وزیر فرانسه پیشتر به پارلمان این کشور هشدار داده است، داعش ممکن است در آینده حمله ای را با استفاده از سلاح های شیمیایی یا میکروبی برنامه ریزی کند، اظهاراتی که هدف از آن جلب حمایت پارلمان فرانسه از تمدید وضع فوق العاده بوده است.

دفتر نخست وزیری فرانسه تاکید کرد اشاره والس به احتمال حمله با استفاده از سلاح های شیمیایی یک اطلاع رسانی جدید در مورد تهدید داعش نیست.

سخنگوی نخست وزیر فرانسه در مصاحبه با لوموند گفت، کارشناسان خاورمیانه می دانند داعش به دنبال دستیابی به سلاح های شیمیایی و استفاده از چنین تسلیحاتی است. براین اساس اگر چنین خطری را مد نظر نداشته باشیم، اشتباه است.

گاردین در ادامه افزود: دولت فرانسه چهاردهم نوامبر اجازه استفاده از ماده آتروپین سولفات را صادر کرد که می تواند در صورت وقوع حملات شیمیایی به عنوان یک پادزهر به کار گرفته شود. دولت انگلیس هنوز چنین مجوزی را صادر نکرده است.


امنیت در اطراف منابع تامین آب پاریس به زودی افزایش یافته است، زیرا نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این منابع ممکن است در صورت حمله ای غیر متعارف آسیب ببینند.


هشدار نخست وزیر فرانسه نباید تعجب آور باشد، زیرا داعش اکنون سلاح شیمیایی در اختیار دارد و گفته می شود که قادر به ساخت سلاح های شیمیایی نیز است.


مدارکی نیز وجود دارد که نشان می دهد داعش پیشتر یعنی طی چند ماه اخیر در سوریه و عراق از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است. براساس گزارش های منتشر شد داعش ماه ژوئیه علیه کردها در شمال عراق و ماه اوت نیز در شمال سوریه از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است.
خطر استفاده ستیزه جویان داعش از تسلیحات غیر متعارف در اروپا و فراتر از آن بسیار جدی است.

آنچه باعث می شود داعش تا این حد خطرناک باشد ، تفکر افراطی این گروه ستیزه جو به همراه موفقیت آن در جذب صدها جنگجوی خارجی است که برخی از آنها را نیز متخصصان علوم فیزیک، شیمی و رایانه تشکیل می دهند.

برخی از جنگجویانی که داعش جذب کرده است نیز افرادی هستند که در گذشته در برنامه تسلیحات کشتار جمعی صدام دیکتاتور معدوم عراق فعالیت داشته اند. جذب چنین متخصصانی باعث می شود تا داعش از ظرفیت ساخت تسلیحات مرگبار با استفاده از مواد خام برخوردار شود. پس از حمله تحت فرماندهی آمریکا به عراق در سال 2003 اعلام شد هیچ سلاح کشتار جمعی که به لحاظ نظامی عملیاتی باشد، در عراق پیدا نشده است اما گروه تحقیقاتی عراق در گزارشی نهایی خود در سال 2004 اعلام کرد ممکن است تسلیحاتی در عراق وجود داشته باشد اما این تسلیحات از قابلیت نظامی بالایی برخوردار نیستند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ژوئیه سال 2014 اعلام کرد ستیزه جویان داعش مقادیر قابل توجهی « ترکیب اورانیوم » از دانشگاه موصل در شمال عراق به دست آورده اند. آژانس این ماده نامشخص را « ماده هسته ای سطح پایین » نامید.

اکنون که اروپا با خطر احتمالی حملات بیشتر ستیزه جویان داعش روبرو است ، احتمال حمله این گروه ستیزه جو با استفاده از مواد غیر متعارف نیز باید مورد توجه قرار گیرد. دولت انگلیس باید مردم را از ماهیت و دامنه این خطر مطلع کند و اینکه برای مقابله با این تهدید چه کاری می کند.

۱۳۹۴/۹/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...