نسخه چاپی

دلایل افزایش تعداد زنان معتاد متجاهر

این روزها تعداد بیشتری از معتادان متجاهر زن را در سطح شهر مشاهده می‌كنیم، اتفاقی كه در چند سال گذشته بی‌سابقه بوده. حدود ۵ هزار نفر از معتادان متجاهر تهران را این افراد تشكیل می‌دهند.

به گزارش نما به نقل از فارس: تعداد معتادان متجاهر روز به روز در حال افزایش است. این روزها تقریبا در هر گوشه و کناری از شهر یک نفر در کنار دیوار دراز کشیده یا چمباتمه زده و فندک زیر پایپ گرفته و یا در حال آب کردن دوا روی زرورق است.

معضل معتادان متجاهر به حدی حاد شد که همه دستگاه‌ها از ستاد مبارزه با موادمخدر گرفته تا پلیس و شهرداری و بهزیستی همه دست به دست هم دادند تا شاید بتوانند چهره‌ پایتخت را کمی سروسامان دهند.

در این میان طرح ضربتی جمع‌آوری معتادان متجاهر در تهران اجرایی شد و در مدت چند هفته گذشته حدود 8 هزار معتاد متجاهر از سطح شهر تهران جمع‌آوری شدند که به گفته پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هیچ کدام آنها رها نشده و برای همه آنها فکری شده است.

وی در این رابطه گفت: عده‌ای بی‌خانمان بوده که تحویل شهرداری شدند و عده‌ای هم اتباع غیرمجاز بودند که به سازمان مربوطه تحویل شدند تا در مورد آن‌ها تصمیمات لازم گرفته شد، مابقی هم که معتاد بودند به مراکز درمانی تدارک دیده شده اعزام شدند.

اما نکته‌ای که این روزها سبب نگرانی شهروندان شده، افزایش ناگهانی تعداد معتادان زن متجاهری است که در گوشه و کنار خیابان به وفوور دیده می‌شوند. در کنار هر 3 تا چهار مرد متجاهر یک زن نیز دیده می‌شود که در اکثر اوقات محور جمعی آنها نیز به شمار می‌آید و مابقی از او حرف شنوی نسبی دارند.

افشار در مورد علت زیاد شدن تعداد معتادان متجاهر زن می‌گوید: هم علت افزایش تعداد زنان و هم علت افزایش تعداد کل معتادان متجاهر به یک مسئله باز می‌گردد.

رسیدن به آخر خط اعتیاد در 2 سال

مسئله‌ای که به گفته وی، تنها مربوط می‌شود به نوع مواد مصرفی از سوی این افراد. وی در این زمینه گفت: اگر مواد مخدر سنتی 10 ساله معتاد را به آخر خط می‌رساند و روانگردان‌ها 3 تا 5 سال این کار را می‌کردند، تزریق شیشه یک تا دو ساله معتاد را تا آخر خط می‌رساند و عوارض بسیار جدی خواهد داشت.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اگر چه زنان 10 درصد تعداد معتادان را تشکیل می‌دهند اما ما شاهد هستیم که مرگ زنان معتاد نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش یافته است که این موضوع حکایت از این دارد که اعتیاد زنان را زودتر به آخر خط می‌رساند و دیگر اینکه زنان اعتیاد خود را از روانگردان‌ها آغاز می‌کنند.

علاقه زنان به مصرف شیشه موجب شده تا به گواه کارشناسان، آنها زودتر به آخر خط برسند و مجبور شوند روزگار خود را در گوشه و کنار خیابان‌ها سپری کنند. شیشه مخدر است که ظرف یک تا 2 سال معتاد را به انتهای خط می‌رساند و هیچ گونه درمانی نیز ندارد.

12 درصد مبتلایان به ایدز زنان هستند

شهیندخت ملاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان، با اشاره به آمار زنان معتاد متجاهر، گفت: آمار رسمی از تعداد آنها نداریم، اما آمار غیررسمی حکایت از آن دارد که یک سوم 15 هزار کارتن‌خواب تهران را زنان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: 10 درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند و اکنون عنوان شد که 12 درصد مبتلایان به ایدز نیز بانوان هستند.

وی با بیان اینکه 62 درصد معتادان متأهل هستند، گفت: اهمیت این موضوع بیش از اعتیاد زنان است، چرا که اعتیاد مرد خانواده در زن و کودک او تأثیر جدی می‌گذارد.

افزایش 2 برابری تعداد معتادان زن

افشار نسبت اعتیاد در مردان و زنان را 9 به 91 عنوان کرد و گفت:‌ 10 سال گذشته از مجموع تعداد معتادان ما تنها 5 درصد را زنان تشکیل می‌دادند، اما درحالی که تعداد کلی معتادان افزایش نیافته است، تعداد زنان معتاد ما از 5 درصد به 9 درصد رسیده است که این مسئله جای نگرانی دارد.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد علت این افزایش گفت: متأسفانه آرایشگاه‌ها نقش زیادی در این افزایش ایفا می‌کنند و با شعار زیبایی و تناسب اندام، مخدرهای حاوی آمفتامین را به زنان و دختران می‌دهند.

وی همچنین در رابطه با طبقه اجتماعی و سن معتادان گفت: اعتیاد سن مشخصی ندارد و همین طور برعکس آنچه که تصور می‌شود اعتیاد به حاشیه شهرها اختصاص دارد، اما باید گفت که از طبقات اجتماعی بالا نیز دچار اعتیاد می‌شوند.

در این بین تبلیغات وسیع سوداگران مرگ در مورد شیشه و تشویق زنان به مصرف این ماده محرک برای کاهش وزن موجب شده تا زنانی از خانواده‌های و اقشار مختلف دچار اعتیاد به شیشه شوند. مصرف شیشه برای لاغری حتی از مصرف مستقیم نیز فراتر رفته و امروز در داروهای لاغری تبلیغ شده در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز به وفور دیده می‌شود.

بر اساس آماری که منتشر شده است، 13 درصد زنان ایرانی و 37 درصد زنان تهرانی از مشکل چاقی رنج می‌برند و از آنجایی که زنان بیش از مردان به ظاهر خود اهمیت می‌دهند، بیشتر به دنبال کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب هستند.

شیشه ماده اصلی داروهای لاغری

عبدالرزاق برزگر، قائم مقام رئیس سازمان پزشکی قانونی نیز با اشاره به تحقیقات انجام شده در مرکز سم شناسی این سازمان به خبرنگار فارس می گوید: مشخص است که داروهای لاغری تبلیغ شده در شبکه‌های ماهواره‌ای حاوی مواد محرک و شیشه هستند.

خرید و فروش آزادانه موادی که حاوی ماده مخدر شیشه هستند موجب بروز نگرانی در میان شهروندان شده است. آنها از مسئولان می‌پرسند اگر این داروها ماده مخدر دارند، چرا برخوردی با فروشندگان‌ آنها نمی‌شود و خرید و فروش به صورت آزاد در حال انجام است.

در این ارتباط علیرضا جزینی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به خبرنگار فارس می‌گوید: تعیین و شناسایی داروهای حاوی ماده مخدر بر عهده وزارت بهداشت و برخورد با فروشندگان نیز بر عهده پلیس مبارزه با مواد مخدر است.

وی به نوع برخورد با فروشندگان این داروها نیز اشاره کرد و گفت: در صورتی که داروی آن‌ها دارای مواد مخدر تشخیص داده شود، طبق قانون مبارزه با مواد مخدر با فروشندگان برخورد می‌شود و مجازات‌های سنگینی در انتظار این افراد است.

به گفته وی با آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه تخصصی پلیس مبارزه با مواد مخدر مشخص شده که داروهای لاغری حاوی مواد محرک از جمله متاآمفتامین است.

۱۳۹۴/۱۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...