نسخه چاپی

كام قاچاقچیان لیموترش تلخ شد

یك مقام مسئول در وزارت جهادكشاورزی از كاهش قاچاق مركبات به كشور خبر داد و گفت: حدود دو ماه قبل ما با واردات غیرقانونی لیموترش به كشور مواجه بودیم كه خوشبختانه جلوی این كار گرفته شد.

به گزارش نما به نقل از مهر؛ ابوالقاسم حسن‌پور با بیان اینکه قاچاق زیتون سبب ورود مگس این میوه به کشور می‌شود، اظهارداشت: مگس زیتون می‌تواند پخش شود و به میوه های دیگر هم حمله کند، چون تنها زیتون پسند نیست و میزبان‌های متفاوتی دارد. به عنوان مثال مرکبات را هم مورد حمله قرار می‌دهد.



وی با اشاره به اینکه پیش از این قاچاق مرکبات به کشور متداول بود گفت: خوشبختانه در حال حاضر جلوی این کار گرفته شده و قاچاق این محصولات در حد چشمگیری کاهش یافته است.



این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: حدود دو ماه قبل هم با قاچاق لیموترش به کشور مواجه بودیم که با همکاری دستگاه‌های مربوطه جلوی این کار گرفته شد، ضمن اینکه این قاچاق بیشتر از مرزهای غربی کشور به ویژه از مرز ترکیه انجام می‌شد که خوشبختانه جلوی آن را گرفتند.



به گفته حسن‌پور، در حال حاضر به دلیل نظارت شدید بر این مسئله، قاچاقی اتفاق نمی‌افتد و اگر محصولی به این شکل وارد شود امحا خواهد شد. وی با بیان اینکه ما نمی توانیم سلامت هر محصولی را که به شکل قاچاق وارد می‌شود، کنترل کنیم، اضافه کرد: بنابراین احتمال ورود آلودگی به همراه آنها وجود دارد.



مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا آفت جاروک از راه قاچاق وارد باغات لیموترش کشور شده است؟ گفت: هنوز مشخص نیست این آفت از کجا و چگونه وارد کشور شده اما لطمه خیلی زیادی به ما وارد کرده و حدود ۲۰ هزار هکتار از باغات را از بین برد، ضمن اینکه تولید را به میزان زیادی کاهش داد و بسیاری از کشاورزان در این زمینه متضرر شدند.



حسن‌پور افزود: احتمال دارد گیاه آلوده‌ای وارد کشور شده و این مشکل را ایجاد کرده باشد اما اثبات آن کار ساده‌‌ای نیست، چون این اتفاق در گذشته رخ داده است.



این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون واردات قاچاق به باغات خرما آسیبی وارد نکرده است، افزود: ما در زمینه خرما تولید و بازار بسیار خوبی داریم اما اگر قاچاقی در این زمینه انجام شود، ممکن است محصول را دچار مشکل کند. به عنوان مثال، اگر قاچاق پاجوش به کشور اتفاق بیفتد و این پاجوش‌ها به سوسک حنایی آلوده باشند باعث آلودگی باغات ما و ایجاد مشکل برای تولیدمان می‌شود. ‌



وی ادامه داد: بنابراین ما به جد بر این مسائل نظارت داریم و با دستگاه‌های مربوطه مکاتبه می‌کنیم، ضمن اینکه فعالیت‌های ترویجی و آموزشی در این زمینه ادامه دارد و مردم را نیز از عواقب این مسائل آگاه می‌کنیم.

۱۳۹۴/۱۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...