نسخه چاپی

خشم عربستان و تركیه از عملیات ارتش سوریه در حلب

پایگاه خبری «اوسط نیوز» با اشاره به خشم تركیه و عربستان سعودی از عملیات نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن در ریف شمالی حلب، از كارشكنی این دو كشور در گفت‌وگوهای ژنو خبرداد.

به گزارش نما به نقل از فارس، بساط دور اول گفت‌وگوهای ژنو 3 همانگونه که شایع شد، با ضربات سنگین ارتش و متحدان آن در آزادسازی شمال حلب و شکست محاصره 4 ساله شهرک‌های نبل و الزهراء برچیده شد. این در حالی است که آموزش‌های ترکیه و عربستان سعودی برای به بن‌بست کشاندن گفت‌وگو‌های سوریه در سویس قبل از اینکه این ضربات تلخ متوجه گروه‌های تروریستی در مرزهای ترکیه شود، برای همگان آشکار بود.

اوسط نیوز با اشاره به ناخرسندی غرب از پیشروی‌های مقاومت در ریف شمالی حلب و محکوم کردن این تحرکات می‌نویسد: شگفتی موضع پایتخت‌های مانند واشنگتن، پاریس، لندن و آنکارا در این است که هیئت ریاض که تا آخرین ساعات گفت‌وگوها قبل از ترک ژنو و بعد از آن در نمایش‌های مطبوعاتی خود، پیوسته وقت‌کشی می‌کرد، بند مسائل انسانی را در صورت آغاز رسمی گفت‌وگوها، در اولویت خواسته‌های خود قرار داد و منطق محکوم کردن محاصره 70 هزار انسان نبل و الزهراء که از 4 سال در زیر آتش موشک‌ها و خودروهای بمب‌گذاری شده و ده‌ها عملیات هجومی در محاصره بودند، در پستوی فراموشی نهاد.

با این حال، بهانه عدم شرکت در گفت‌وگوها در سایه تداوم آتش و پیشروی‌ها، نتوانست افراد زیادی را قانع کند و روسیه و سوریه بارها تأکید کردند که جنگ علیه گروه‌های تروریستی صرف نظر از آنچه در ژنو می‌گذرد، ادامه خواهد داشت.

این پایگاه خبری می‌نویسد، گفتگوهای ژنو قبل از اعلان تعویق آن به 25 فوریه توسط «دی میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه، توسط وزیران خارجه ترکیه و عربستان سعودی در روز یکشنبه با این جمله مشترک آن‌ها که اعضای هیئت معارضه «می‌توانند هر وقت خواستند، ژنو را ترک کنند» به بن‌بست کشیده شد.

این پایگاه در ادامه می‌نویسد: محکوم کردن عملیات ارتش سوریه و آزادسازی شهرک‌های نبل، الزهراء، باشکوی، ریتان، و سایر مناطق در شمال حلب، همانند یک بیان دیپلماتیکی بود که پرده از تلخی پیشروی هم‌پیمانان سوری، روسی، ایرانی و حزب الله به کام حامیان تروریسم برمی‌داشت.

اوسط نیوز با اشاره به شکست عربستان در سوریه و نقش مخرب و منفی این کشور در سوریه و گفت‌وگوهای ژنو می‌نویسد، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به دلایل توقف ژنو 3 گفتکه به نظر ما دلیل توقف گفت‌وگوها عدم جدیت نظام سوریه در پاسخ به نماینده سازمان ملل و نیز در پاسخ به ورود کمک‌های انسانی به سوریه بود.

الجبیر همچنین افزود: هیئت نظام سوریه که به ژنو آمده بود جدی نبود و هدفش وقت‌کشی بود.

اوسط نیوز به خشم «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از عملیات ارتش سوریه و متحدان آن در ریف حلب اشاره می‌کند و می‌نویسد، اردوغان گفته است تا زمانی که روسیه و سوریه به حملات خود ادامه می‌دهند، گفت‌وگوهای ژنو هیچ فایده نخواهد داشت.

اردوغان همچنین با اشاره به تعویق گفت‌وگوهای ژنو گفته است: شرکت کنندگان همیشه دور هم جمع می‌شوند و با همدیگر ملاقات می‌کنند، می‌خورند و می‌نوشند، بعد ژنو را ترک می‌کنند».

۱۳۹۴/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...