نسخه چاپی

نشان لیاقت شایسته ظریف و صالحی

صادق زیبا كلام در سرمقاله روزنامه آرمان نوشت:

به گزارش نما به نقل از نامه نیوز، روز گذشته رئيس‌جمهور با اعطاي نشان به اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان از آنان تقدير به عمل آورد.

آنچه كه مسلم است يقينا دكتر محمد جوادظريف وعلی اکبرصالحي شايسته دريافت مدال و نشان لياقت، شجاعت و مديريت از سوي رئيس‌جمهور بودند، اما به شخصه براي نگارنده مشخص نيست كه علت اعطاي نشان، به سردار دهقان وزير دفاع چه بود؟ سوالي كه مطرح است اينكه نقش سردار دهقان درمذاكرات هسته‌اي و برجام چه بوده است؟ حتي اگر سردار دهقان به واسطه خدمات ديگري اين نشان را دريافت كرده‌اند، شایسته است این خدمات معرفی شود. اما درباره دكتر ظريف بايد اذعان داشت كه ايشان بحق شايسته دريافت اين مدال بودند. اجازه دهيد گريزي به جامعه‌شناسي بزنيم.

در اين دانش مساله‌اي تحت عنوان دوگانه عامليت و ساختار مطرح است. در واقع پرسش اين است كه آيا اين ساختار است كه از درجه اهميت بالاتري در انجام كنش‌هاي سياسي و اجتماعي برخوردار است يا كنشگري عاملان؟ آيا نقش كارگزاران پررنگ‌تر است يا ساختارها؟ درباره دكتر ظريف بايد گفت كه اتفاقا عامليت كارگزاران مي‌تواند در جامعه بسيار نقش‌آفرين باشد.

بر اين اساس اگر خدمت و نقش دكتر ظريف را در جايگاه مقايسه با سعید جليلي قرار دهيم، مي‌توان گفت با اينكه ساختار كم و بيش يكسان بوده است، اما تغيير كارگزار از جليلي به دكتر ظريف تحول عظيمي را در مسیر مذاکرات به وجود آورد. نگاه و رويكرد آقاي ظريف 180درجه با نگاه و رويكرد مسئول مذاكرات هسته‌اي دولت سابق متفاوت بود. سعید جليلي اساس كارش هجمه به مواضع طرف مقابل بود که البته در جای خود لازم است.

در حالي كه دكتر ظريف اساس را احترام و همكاري متقابل قرار داد. ظريف در حقيقت رفتار دیپلمات را سرلوحه کارش قرار داد حتی در این زمینه با جان كري دست داد و طرف آمريكايي نيز دست دكتر ظريف را به گرمي فشرد. البته در بسياري موارد هم مشاهده شد كه آمريكايي‌ها وضعيت ظريف را درك مي‌كردند. ضمنا ظريف نيز در بسياري از موارد وضعيت طرف مقابل را درك كرده و كوتاه مي‌آمد چرا كه هر دو طرف به راستي خواهان به نتيجه رسيدن مذاكرات بودند.

نكته ديگر آن است كه يكي از بزرگ‌ترين اقدامات آقاي ظريف اين بود كه ايشان و دولت يازدهم، بر خلاف دولت قبل، به هيچ‌وجه از مساله هسته‌اي به عنوان يك ابزار سياسي براي پيشبرد برنامه‌های خود استفاده نكردند در حالي كه مشاهده شد در دولت دهم اساس كار بهره‌برداري از مساله هسته‌اي براي پيشبرد اهداف تبليغاتي بود اما دولت يازدهم و محمدجواد ظريف با خويشتنداري و سعه‌صدر از يك سو ناگزير از مذاكره با آمريكايي‌ها بودند و از سويي ديگر با اتهامات، تلخي‌ها و فشارها در داخل كشور مواجه بودند و بحمدا... توانستند توافق هسته‌اي را به نحو احسن انجام دهند.

۱۳۹۴/۱۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...