نسخه چاپی

اجرای سیاست‌های فرهنگی با استفاده از رسانه، به اتاق فكرهایی قوی نیاز دارد

با توجه به برگزاری سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب فرهنگی، فرصت بسیار خوبی بود تا به همین بهانه به سراغ كارشناسان این فضا برویم و از آن‌ها درباره ضرورت حضور رسانه‌های انقلابی بپرسیم.

به گزارش نما «مهدی دواتگری»، یکی از اعضای کمیسون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، از اهمیت غیر قابل انکار این فضا و ضرورت حضور نیروهای متخصص گفت. دواتگری در ادامه صحبت‌هایش نحوه برخورد با ابزاهای اطلاع‌رسانی جدید در هر برهه زمانی را درست ندانست و بر این باور بود که اگر ما قبول کنیم که هر ابزاری می‌تواند جبهه‌های مثبت زیادی داشته باشد، می‌توانیم به بهترین شکل ممکن آن را در دست بگیریم و آن‌طور که می‌خواهیم و سمت آن چیزی که می‌خواهیم هدایتش کنیم.

به گزارش افکارخبر،مهدی دواتگری، در ابتدا به اهمیت رسانه و فضای مجازی در جامعه امروز اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که امروز، فضاهای مجازی در لایه‌های اجتماعی به طور عمیقی نفوذ کرده است و و تاثیرگذاری زیادی دارد. این واقعیت انکار ناپذیر است و ما باید بپذیریم که این موضوع در تغییرات اجتماعی ما نقش به سزایی داشته است. حالا با دانستن این اهمیت باید آن را بشناسیم تا نیروهایمان و جبهه‌های مورد نظرمان در این فضا بتوانند موفق عمل کنند و این فضا را به سمت آن چیزی ببرند که به نفع کشور ما است.

او ادامه داد: یکی از موضوعات مهم دراین‌باره، بحث مدرنیته شدن است؛ دوم بحث رسانه ها و سومین مورد هم جنبش‌های اجتماعی است و مجموع این المان‌ها در بحث جهانی شدن هم تاثیر می‌گذارد. به نظر من همین موضوع باعث شده است که که ما به دنبال این باشیم که سیر حرکتی‌مان را در شرایط موجود مورد توجه قرار بدهیم. بر همین اساس، من معتقدم که در حال حاضر ما باید در حوزه رسانه‌های دیجیتالی، به یک واقع‌بینی خوب برسیم و بعد از آن سعی کنیم با کمک نیروهای انقلابی، شرایط را با زیر ساخت‌ها پیش ببریم و هدایت کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیر شعودی رسانه از گذشته تا حال افزود: یک زمانی وقتی ویدئو وارد جامعه ما شد، با آن برخورد کردیم؛ یعنی به جای اینکه شیوه استفاده صحیح از ویدئو را به جامعه و نسل جوانان آن روز آموزش بدهیم، راه مقابله را در پیش گرفتیم و برخورد های سنگین کردیم. بعد از این رفتارها، به جایی رسیدیم که بعد از یک دهه و دو دهه فهمیدیم که از ویدئو هم می‌شود استفاده مفید کرد. کاری که باید از ابتدا آن را در پیش می‌گرفتیم و نگرفتیم. در باب شبکه‌های ماهواره‌ای هم همین‌طور؛ تجربه نشان داده است که ما به جای اینکه آن را در قالب یک مسیر هدایت شده طراحی کنیم، همیشه از سرکوب استفاده کردیم و ضررش را هم دیدیه‌ایم. این بحث حتی به ابزاهای جدید مثل وایبر و فیس بوک هم کشید ما به فیلتر پناه بردیم. اما حالا باید بدانیم که می‌توانیم تمام این امکانات را در اختیار کسانی قرار بدهیم که انقلابی عمل کنند و ارزش‌ها و باورهای ما را زنده کنند و بین مردم نشر دهند. این یعنی همان استفاده صحیح که ما دیر به آن می‌رسیم.

وی اضافه کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم، دنیای مجازی روز به روز توسعه پیدا می‌کند. اگر ما بخواهیم از یک بخش آن جلوگیری کنیم، در حوزه‌های دیگر خودش را نشان خواهد داد. پس بهتر است ما در مقابل این ابزارها از روش تقابلی استفاده کنیم و از آرمان‌هایمان دفاع کنیم. اینکه بتوانیم در مقابل تهاجم دشمن بایستیم و با تولید محتوا در قبال این اقداماتی که صورت می‌گیرد نقش آفرینی کنیم.

دواتگری به بیانات رهبری و اجرای سیاست‌های فرهنگی از طریق رسانه در فضای کشور گریزی زد و گفت: طبیعی است که پیاده کردن سیاست‌های فرهنگی از این طریق، نیاز به یک اتاق فکر سازمان یافته دارد. این نیاز به تولید محتوا و بحث نفوذ که رهبری اشاره فرموده اند، ارتباط جدی دارد که باید بیشتر از قبل مورد توجه قشر فرهنگی و انقلابی در فضای رسانه‌ای قرار بگیرد. در این سیاست‌ها باید به موارد مهمی از جمله بحث نفوذ و بحث اقتصاد مقاومتی اهمیت بدهیم و روی آن‌ها مانور بدهیم.

دواتگری به شرایط فعلی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ما در شرایط پسا تحریم هستیم و این نگرانی وجود دارد که واردات کالا به کشور ضربه بزند. در ای‌باره،همه رسانه‌ای‌ها می‌تواند در حوزه های سیاسی، فرهنگی ،اقتصادی و امنیتی تولید مجتوا کنند و البته بار سنگین آن می‌تواند بر عهده جوانان انقلابی باشد که از ظرفیت‌های بسیار بالایی هم برخوردار هستند. همه این جریانات می‌تواند پیامدهایی دو سویه برای ما داشته باشد. یعنی هم تهدید باشد و هم فرصت؛ از آنجایی که تهدید ما را ضعیف و فرصت ما را از آنچه هستیم قوی‌تر می‌کند.، باید هوشیارانه عمل کنیم و این فضا را به دست بگیریم.

در پایان، او، راه موفقیت در این فضا را دنباله‌رو بودن نظریات رهبر انقلاب دانست: با توجه به پیامی که رهبری به جوانان غربی دادند، قطعا ما هم باید همین مسیر را ادامه بدهیم و از امکانات و تکنولوژی در این جهت استفاده کنیم تا به آنچه که می‌خواهیم به نحو احسنت برسیم.

۱۳۹۴/۱۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...